Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
1. Så länge vi har skatt på ränteinkomster är det rimligt att vi har ett ränteavdrag. Helt fine med att slopa ränteavdrag om vi slopar skatt på ränteintäkter. Ska vi slopa all kapitalbeskattning också? Den kvittas ju mot att man får göra avdrag på kapitalförluster.

2. Jag slopar mer än gärna ROT så länge man drar ner arbetsgivaravgifterna kraftigt vilket borde framgått av mitt inlägg.

3. I den mån hyresregleringar finns i andra länder är det generellt på någon % av beståndet i form av tex social housing. Inte en kraftig reglering av i princip hela beståndet. Sådant existerar I länder som Nord Korea eller gamla sovjet.

Övrigt osammanhängande svammel är svårt att svara på.

Gullig du är. Och precis som jag förstod en bortskämd liten sosse som vill peta russin ur kakan.

1) hur tycker du skatter SKA tas ut? För vi är väl överens om att vissa skatter ska finnas? Ränteintäkter är en VINST. Det torde vara rätt självklart att det är vinst som beskattas. Du kallar det "kapitalbeskattning" - Men KAPITALET ska inte beskattas. Men VINSTEN på kapital.
2) det framgick inte
3) Du har fel. Och som jag sa - kommunister SATTE en hyra utan privat ägande. Innan du bölar fram ett par länder som kör ditt system har jag redan givit ett exempel som kör mitt - vi kan dra länder hela natten om du vill men du har fel. Och oavsett vad du tycker om hyresregleringarna så finns det ett gäng privata ägare som väljer att äga hyresbestånd och de LIDER inte (tro mig) men såklart gråter Fastighetsägsrna precis som Hyresrättsföreningen. Eller facket eller vilken intresseorganisation som helst. Så hyresregleringen är inget problem. Ränteavdrag är det största problemet eftersom folk vill att staten betalar.
Citera
2023-02-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Gullig du är. Och precis som jag förstod en bortskämd liten sosse som vill peta russin ur kakan.

1) hur tycker du skatter SKA tas ut? För vi är väl överens om att vissa skatter ska finnas? Ränteintäkter är en VINST. Det torde vara rätt självklart att det är vinst som beskattas. Du kallar det "kapitalbeskattning" - Men KAPITALET ska inte beskattas. Men VINSTEN på kapital.
2) det framgick inte
3) Du har fel. Och som jag sa - kommunister SATTE en hyra utan privat ägande. Innan du bölar fram ett par länder som kör ditt system har jag redan givit ett exempel som kör mitt - vi kan dra länder hela natten om du vill men du har fel. Och oavsett vad du tycker om hyresregleringarna så finns det ett gäng privata ägare som väljer att äga hyresbestånd och de LIDER inte (tro mig) men såklart gråter Fastighetsägsrna precis som Hyresrättsföreningen. Eller facket eller vilken intresseorganisation som helst. Så hyresregleringen är inget problem. Ränteavdrag är det största problemet eftersom folk vill att staten betalar.

Dina långa osammanhängande rants är rätt tröttsamma och knappt värda att svara på då mycket är OT. Hyresregleringen skapar 30 år långa hyresköer och en miljardindustri av svarta pengar bara i Sthlm. Alla förstår rimligen att det är ytterst problematiskt.

Många länder undantar beskattning av vinst på ditt boende (men inte övriga fastigheter som ägs spekulativt). Detta är rimligt eftersom om bostadsmarknaden går upp måste du i teorin nedgradera ditt hem varje gång du säljer med 22% av vinstbeloppet för att betala skatten.
Citera
2023-02-12, 01:52
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om facket hade höjt lönerna med 10% så hade vi kunnat hamna i 70-80-talseländet med hög inflation och hög ränta.
Men nu verkar dom ju inte riktigt vara villiga till det.
Och då undrar jag hur du kommit fram till 8%. Dvs hur har du räknat?

Varför skulle priserna gå upp om folk förlorar jobben?
Hur ser logiken ut där.

Sedan verkar det långt borta. Näringslivet tuffar på så starkt att dom snarare vill anställa fler.

Inflationen kommer fortsätta upp. Var så säker.

Nu tuffar det på men om ett år blir det uppsägningar och blodbad.
Citera
2023-02-12, 06:42
Medlem
Citat:

Hur mycket har det fallit hittills?
Jag köper att råvarupriserna dalat.
Frågan är bara hur mycket av det som letar sig till prissänkningar i "butikerna".
Säg att mtrlkostnad faller 5%.
.

Innan covid så kostade råspont 6.80kr/m. När det var som högst ht22, så kostade råsponten 19.80 kr/m
Nu ligger den på 15.95.

Min personliga åsikt om ränte/bostad och inflationsproblematiken är att kpi instrumentet är helt felaktigt utformat, eller används av rb på ett oärligt sätt.
Hur kan mark, guld och bostäder öka mer än tio procent per år, under lång tid, samtidigt som man hävdar att inflations takten är 2 procent?

Tycker man verkligen en ikea diskmaskin för 3.5kkr (kvalitet urusel), är en viktigare indikator på att vi inte har inflation, än en 15% uppgång på bostäder, som talar för motsatsen?
Citera
2023-02-12, 08:20
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Innan covid så kostade råspont 6.80kr/m. När det var som högst ht22, så kostade råsponten 19.80 kr/m
Nu ligger den på 15.95.

Min personliga åsikt om ränte/bostad och inflationsproblematiken är att kpi instrumentet är helt felaktigt utformat, eller används av rb på ett oärligt sätt.
Hur kan mark, guld och bostäder öka mer än tio procent per år, under lång tid, samtidigt som man hävdar att inflations takten är 2 procent?

Tycker man verkligen en ikea diskmaskin för 3.5kkr (kvalitet urusel), är en viktigare indikator på att vi inte har inflation, än en 15% uppgång på bostäder, som talar för motsatsen?
Ja precis man har dessutom hela tiden justerat vad som ska ingå i den korgen.
Det är ju intressant när folk har räknat på inflationen så som man gjorde på 80-talet, då har vi siffror som är dubbelt så höga.
Riksbanken och våra politiker har satt oss i skiten och det kommer att göra ont att få rätsida på detta.
Senast redigerad av svenkolrot 2023-02-12 kl. 08:43.
Citera
2023-02-12, 08:39
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Norrbotten och Västerbotten boomar samtidigt med tusentals nya kvalificerade arbeten, prisnivåer har inte heller varit lika dopade, du kan säkert komma på flera anledningar som du också vill se bort från.

Hur ser dina siffror ut från ATH? Du är så överslätande med dina 12månaderssiffror 😅

Exakt. Priserna i norr har generellt legat på en lägre nivå än i söder. Jämför universitetsstäderna i norr jämfört med söder. Betydligt lägre priser i dessa städer i norr än söder. Folk räknar ju på månadskostnad när de köper bostad väl.
Citera
2023-02-12, 08:43
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nu ligger den på 15.95.

Guld har inte ökat med 10% per år under lång tid. Var har du fått den siffran från?
Citera
2023-02-12, 09:25
Medlem
Citat:
Hur då?
Vilka faktorpriser skall sjunka? Och hur mycket?

Lönekostnaderna går ner kraftigt med lite ChatGPT och Boston Dynamics.
Citera
2023-02-12, 09:27
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Lönekostnaderna går ner kraftigt med lite ChatGPT och Boston Dynamics.
Och på vilket sätt kommer detta att vara bra för vanligt folk tror du?
Citera
2023-02-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Och på vilket sätt kommer detta att vara bra för vanligt folk tror du?

När hus blir som LEGO-byggen med allt prefabricerat och modulariserat ser du samma utveckling som med all annan automation sedan industrialiseringen, det blir mycket billigare. Det har alltid kritiserats med att det stjäl jobb, men uppenbarligen omstöps arbetsmarknaden för att sysselsätta människor på andra sätt.
Citera
2023-02-12, 09:42
Medlem
https://www.svd.se/a/wAndqn/konkurrensverket-stoppar-farsk-bostatistik

Valueguard stoppas från att presentera sin statistik gällande bopriserna, offentligt. Detta efter en tvist.

Vafan är detta för sovjet fasoner? Dom har i alla år haft NOLL problem med att priserna redovisats, och så fort priserna vänder nedåt, ja då hamnar de i en tvist och får inte redovisa det. Snacka om att mäklarna är skraja här. Staten likaså.
Citera
2023-02-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
https://www.svd.se/a/wAndqn/konkurrensverket-stoppar-farsk-bostatistik

Valueguard stoppas från att presentera sin statistik gällande bopriserna, offentligt. Detta efter en tvist.

Vafan är detta för sovjet fasoner? Dom har i alla år haft NOLL problem med att priserna redovisats, och så fort priserna vänder nedåt, ja då hamnar de i en tvist och får inte redovisa det. Snacka om att mäklarna är skraja här. Staten likaså.
Va?
Tvisten har pågått i 3 år.
https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsarkiv/konkurrensverket-avslutar-utredning-som-ror-svensk-maklarstatistik/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in