Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Nu kan jag gå ut med informationen och det är flera som har undrat. För några månader sedan trodde jag att det skulle bli skuldsanering men sedan ville byggaren hjälpa oss med att flytta fram tillträde ett halvår, det gjorde att vi kunde pressa budgivarna så pass mycket att vi fick sålt vår lägenhet till utgångspris och hade två budare.
Känns riktigt kul men vi gör en liten förlust, men i dessa tider så är vi glada att kunna gå vidare.
Flyttlasset till huset går om några månader och ser fram emot vad det innebär.
Vad skönt för er att ha detta avklarat.

Får jag fråga, när köpte ni den BR som ni just sålde? Du skrev att ni gjorde en liten förlust, det kan ju (även om det blir anekdotiskt) för tråden vara intressant information att veta när ni köpte. Om man generellt sett idag inte får tillbaka samma nominella belopp i Göteborg om man köpte för mindre än 5 år sedan t.ex?
Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Ångrar jag då att jag köpte nyproduktion? Nej men jag ångrar att jag var så jävla naiv och inte följde det här forumet bättre och andra sidor. Signalerna fanns där tydligt. När jag såg att marknaden är nu på väg ner sommar 2022 så var det för sent och mäklarfan hade andra objekt före vår (områdets populäraste mäklare). Lång historia men när vi ville sälja så gick det inte och vi fick vänta på nästa öppning i januari. Skulle visa sig vara ett helt okej beslut under omständigheterna.
Det är alltid lätt att vara efterklok och säga "signalerna fanns där". Ungefär så tänker jag med varje gång jag någonsin sålt en aktie till förlust. Men i samtiden famlar man alltid i mörkret. Alltid.
Intressant resonemang från mäklaren. Var deras approach att de skulle "vänta ut hösten" och satsa på januari eftersom det är en historiskt stark månad, eller vad det bara så att de hade såpass lång "kö" av osålda objekt? Visst, januari är stark men i en bear-marknad hade det kanske varit bättre att fått sålt i september/oktober?
Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Kommer jag att köpa nyproduktion i framtiden? Kanske, men då blir det att mellanlanda i en hyresrätt alt följa ekonomi-bloggar och marknaden stenhårt varje dag. Det gör att det kanske inte riktigt blir värt med nyproduktion och risken det ger en som köpare. Som köpare av nyproduktion måste du veta att du har inget skydd alls när du köper nyproducerat, om du ska sälja din befintliga bostad. Ibland kan byggherre ha en tillträdesförsäkring på några månader dock.
Slutet gott nästan allting gott. Hoppas alla i tråden hittar sitt nya hem till rätt pris eller får sålt till rätt pris.
Ja, det är ju ett intressant dilemma det där, att man som köpare ändå ligger ute med rätt stor risk när man köper nyproduktion, om man tänkt finansiera köpet med försäljning av befintlig bostad (vilket, gissar jag, motsvarar ~90% av fallen). Det kan ju lätt ta minst 3-4 år mellan påskriven förhandsanmälan och nycklar till färdig bostad i handen, en tid under vilken mycket kan hända med marknaden. Och det är inte ovanligt att bostadsmarknaden dippar, det har hänt b.la. 2009, 2011, 2017 och 2022, dvs 4 ggr på 13 år eller ungefär vart 4:e år. Dock har dipparna historiskt sett ofta återhämtat sig rätt snart. Men med en dipp vart ~4:e år, finns ändå risken att man hamnar i kläm under tiden ens nyproduktion byggs.
Dock har detta inte varit en issue så länge priserna stigit. Kan ju även varit så att vissa köpt nyproduktion de egentligen inte har råd med (idag) men räknar med att kunna klara om 3 år, när priset på deras befintliga boende troligtvis ökat. Det är ju lite gamble, men det förekom säkert när bostadsmarknaden var som mest crazy 2012-2017.