2023-02-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Är rätt säker på att det funnits men kan ha tagits bort. Dock finns taket på 3 msek per hushåll kvar. Dvs när du gjort över 3 msek I vinst (666k i skatt) får du inte skjuta mer. Är det ett par i Sthlm som gjort lite bostadskarriär slår de snabbt i det taket.
Det är såklart riktigt. Överstigande 3M behöver man ta upp till beskattning, men det är väl ett icke-problem nu när priserna rasar. Denna "skatt" borde såklart plockas bort och ersättas av en ordentlig fastighetsskatt (som skatteväxlas mot sänkt inkomstskatt). Men Sverige ska ju vara detta skatteparadis när det kommer till obefintlig fastighetsskatt, medans lönearbete ska skattas sönder.
Citera
2023-02-08, 15:51
Medlem
Citat:
Är rätt säker på att det funnits men kan ha tagits bort. Dock finns taket på 3 msek per hushåll kvar. Dvs när du gjort över 3 msek I vinst (666k i skatt) får du inte skjuta mer. Är det ett par i Sthlm som gjort lite bostadskarriär slår de snabbt i det taket.
Jag rekommenderar dig som sålde på ATH förra våren att sätta dig in i reglerna. Du behöver alltså ansöka om ett preliminärt uppskov och köpa något detta året. Annars blir det till att skatta
Citera
2023-02-08, 15:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hyresmupparna i Stockholms allmännytta fick 4.45% höjning för 2023. Nu blir det ingen ketchup till falukorven och en resa mindre till Ullared för hyreshjonen.
Nu ligger Ullared en bra bit bort för mig och det finns andra lågprisalternativ men jag har bulkhandlat sen det ekonomiska läget blivit skakigt. Har inte räknat på det direkt men det är några tusenlappar man sparat in på att hinna före prisinflationen på mat. En prisinflation som jag för övrigt spår kommer bli bra mycket värre inom kort då de eftersläpande effekterna av minskad skörd bland jordbrukarna kommer på allvar kännas av under årets gång.
Citera
2023-02-08, 16:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangsvaxxaren
dom vet vart det är på väg. ganska fittigt sätt att dra sig ur på.
Är väl snarare ett resultat av bråket mellan Mäklarstatistik och Valueguard. Är väl fortfarande uppe i domstolen?

https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsarkiv/konkurrensverket-avslutar-utredning-som-ror-svensk-maklarstatistik/
Senast redigerad av Teu 2023-02-08 kl. 16:12.
Citera
2023-02-08, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är väl snarare ett resultat av bråket mellan Mäklarstatistik och Valueguard. Är väl fortfarande uppe i domstolen?

https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsarkiv/konkurrensverket-avslutar-utredning-som-ror-svensk-maklarstatistik/
jaha, ja så kan det också vara.
Citera
2023-02-08, 16:51
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/expert-riksbanken-bor-hejda-sig-slar-sonder-ekonomin/a/2Bqd6r
Riksbanken bör nöja sig med att bara skruva upp räntan med 0,25 procentenheter på torsdag. Det säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije till DN.

Staten anser att staten skall hejda sig.
Citera
2023-02-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jag rekommenderar dig som sålde på ATH förra våren att sätta dig in i reglerna. Du behöver alltså ansöka om ett preliminärt uppskov och köpa något detta året. Annars blir det till att skatta

Jag köpte för ett par veckor sedan så ingen fara på taket. Däremot så är ju taket ett ständigt gissel.
Citera
2023-02-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/expert-riksbanken-bor-hejda-sig-slar-sonder-ekonomin/a/2Bqd6r
Riksbanken bör nöja sig med att bara skruva upp räntan med 0,25 procentenheter på torsdag. Det säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije till DN.

Staten anser att staten skall hejda sig.

Jag kan se framför mig hur trådens domedagsprofeter sliter sitt hår om det bara blir 0.25p
Citera
2023-02-08, 17:31
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Vi kan hålla koll kommande halvåret.

Idag 135 objekt på kronofogden:

https://auktionstorget.kronofogden.se/Sokfastigheterbostadsratter.html?query=*

Nu 1 152 bostäder Villor till salu i Stockholms län på hemnet. Kommande villor på hemnet Stockholms län är 229.

Uppdaterar ungefär 6 månader senare.

Nu finns 169 objekt på kronofogden.
833 Villor inom Stockholms län och 230 kommande villor i Stockholms län.

Uppdaterar igen inom ett halvår.
Citera
2023-02-08, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Uppdaterar ungefär 6 månader senare.

Nu finns 169 objekt på kronofogden.
833 Villor inom Stockholms län och 230 kommande villor i Stockholms län.

Uppdaterar igen inom ett halvår.
dom där ska du se kommer gå upp som fan inom närmsta tiden. sen laggar väl allt med några månader
Citera
2023-02-08, 18:19
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag tror det är kontraproduktivt att de skriver trendbrott, ljusning och vändning varje gång de hittrar någon liten statistisk artefakt. Folk kommer inte att lyssna sedan när det faktiskt vänder. Sagan om ljusningen i innerstan drog de i augusti också.

Det är ju faktiskt lustigt att tala om ljusning överhuvudtaget. Det är ju inte direkt någon ljusning hos mataffärerna när priserna går upp. En ljusning måste ju vara att priserna går ned!

Det finns ingenting positivt med stigande bostadspriser. Det vore bättre om hus kostade 1kr styck. Då skulle det vara lätt att bo hur man än ville bo, för vem som helst. Men nu verkar det vara bättre ju dyrare det blir.
Citera
2023-02-08, 19:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag kan se framför mig hur trådens domedagsprofeter sliter sitt hår om det bara blir 0.25p

0.25p vore sannerligen en överraskning

Håller tummarna för att Thedéen går ut hårt från start med en 100p för att sätta BLT och marknaden på plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in