2023-02-07, 14:48
Medlem
Matpriserna fortsätter att skena i Januari. Drygt 18% i årstakt. Vad säger experterna, påverkar inte matpriserna likt räntan heller bostadspriserna. Elpriserna påverkar ju dock enligt liksom-fb vilket såklart är korrekt. Dock slår räntan på de högre lånen i se3-4 mer.

Ska bli intressant att se revideringen av KALP i April
Citera
2023-02-07, 14:49
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi lär se en fortsatt sjunkande pristrend så länge inte reallönerna återställs, så länge de sjunker kommer marknaden ha svårt att ta fart på bredden igen.

Visst så lär vara troligt. Tror vi kommer se sjunkande priser, men inte att vi ser ett fall högre än 15-20% på nytt från här. Men väldigt mkt gissningar här.
Citera
2023-02-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är många, framförallt i Stockholm, som ligger enormt mycket mer ned. Tittar jag på booli har min villa backat väldigt mycket mätt i kronor.

En del här i forumet skulle nog bli galna om dom upplevde det. Dom blandar ihop villans värde med pengar. Det som skett är en värdeminskning. En del tror att det är pengar.

Visst kan man konvertera villan till pengar genom att sälja den. Och hade jag sålt för 1 år sedan så hade jag fått ut mycket mer.
Men jag ska ju bo någonstans också. Och jag trivs här. Hade jag sålt för ett år sedan hade jag fått loss mycket mer. Men då hade också grannens hus kostat lika mycket mer.
Så att sälja för ett år sedan och köpa grannens hus hade jag bara förlorat på. Staten anser att jag då hade gjort vinst och plundrat mig. Och den plundringen hade jag fått ta från mitt övriga sparande.

Dvs jag hade gått rejält back på att sälja på toppen.

Äger man en bostad får man gilla att värdet varierar upp och ned.
De som inte klarar det får hyra.

Ja. Helt enig.
Jag sitter i samma sits, som villaägare strax utanför Gbg sedan fem år har huset gått upp rejält sedan köp, men också ned rejält sista året, naturligtvis.
Men det är någonstans rätt mycket skit samma. De ”onlinevärderingar” jag gjorde 2018-2022 trodde jag inte ens på. Tänkte att inte en jävel kunde köpa mitt hus för de pengarna.
Vi bor där vi bor och så länge jag kan betala mina räntor är jag nöjd. Vår bohoristont ligger på 20+ år. Om vi ens har någon. Men någonstans där har ungarna förmodligen flyttat ut.
Sedan kan livet ta sina vändningar, som för alla, oavsett hur man bor, men det är ju irrelevant i sammanhanget.
Det har man någon eller två, vettiga försäkringar till. Om man så vill.

De som någonstans råkar illa ut är väl de som köpt sin allra första bostad för mycket pengar, som kanske hamnar i en trist skuld om man vill vidare från den där första bostaden. Men de är ju fortfarande försvinnande få i förhållande till alla andra.
Citera
2023-02-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Huvudmålet för centralbankerna i ECBS är att upprätthålla prisstabilitet.
Det är svårt att upprätthålla de här målen genom att skita i inflationen.

Det spelar väl ingen roll vad deras mål är när det är FED som styr vilka åtgärder de måste ta.
Citera
2023-02-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De håller dock inte med Liksom-efterbliven om att räntan inte påverkar priset:

"Vad tror ni det beror på att det är så svårsålt?

– Jag tror det beror på räntan, ingen vågar låna från banken. Räntan har blivit jättehög – man har samma lön men allting har gått upp, kostnaden på allting. På samma lön, säger Nafas Alizade."

Jävligt tufft nu med 4% ränta när man ska låna upp 200k
4% ränta kräver en bra säkerhet, här pratar vi nog 6-7%. Dock är det småpengar. I Stockholm/Göteborg kan det handla om miljonbelopp.
Citera
2023-02-07, 14:53
Avslutad
De flesta ser nog en risk med att det är klart möjligt att rörliga räntan stiger till 3.70-4.0 efter rabatt och därigenom räknar med 10-15% ner ytterligare på bopriserna. Så varför köpa nu?
Citera
2023-02-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja. Helt enig.
Jag sitter i samma sits, som villaägare strax utanför Gbg sedan fem år har huset gått upp rejält sedan köp, men också ned rejält sista året, naturligtvis.
Men det är någonstans rätt mycket skit samma. De ”onlinevärderingar” jag gjorde 2018-2022 trodde jag inte ens på. Tänkte att inte en jävel kunde köpa mitt hus för de pengarna.
Vi bor där vi bor och så länge jag kan betala mina räntor är jag nöjd. Vår bohoristont ligger på 20+ år. Om vi ens har någon. Men någonstans där har ungarna förmodligen flyttat ut.
Sedan kan livet ta sina vändningar, som för alla, oavsett hur man bor, men det är ju irrelevant i sammanhanget.
Det har man någon eller två, vettiga försäkringar till. Om man så vill.

De som någonstans råkar illa ut är väl de som köpt sin allra första bostad för mycket pengar, som kanske hamnar i en trist skuld om man vill vidare från den där första bostaden. Men de är ju fortfarande försvinnande få i förhållande till alla andra.

”Köpt för att bo” är det många som säger nu när prisraset är här. Innan barnen flyttat hemifrån så kan mycket hända, boprisfall har jag inte sett någon försäkra bort.
Citera
2023-02-07, 14:58
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Det spelar väl ingen roll vad deras mål är när det är FED som styr vilka åtgärder de måste ta.

Menar du att vi har samma räntor som USA eller vaddå?
Citera
2023-02-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Menar du att vi har samma räntor som USA eller vaddå?

Exakt det är så världen fungerar som du ser.

Avviker vi ifrån dem för mycket får vi en total valutakollaps och avviker vi bara lite som vi gör idag så blir kronan inte värd ett skit.
Citera
2023-02-07, 15:07
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Exakt det är så världen fungerar som du ser.

Avviker vi ifrån dem för mycket får vi en total valutakollaps och avviker vi bara lite som vi gör idag så blir kronan inte värd ett skit.

Men så är det ju inte alls.
Har du inte google på din dator?
Citera
2023-02-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Snarare runt 100k.

Finns inget absurt med den. De kanske lyfter 30k netto. 10 % av befolkningen har inte ens en buffert på 20 000.
Deras mäklare sumpade ett bud som hade gett dem 55k förlust, 38tusen efter avdrag. 38 tusen är inte en anledning att ha dubbelt boende och skriva en artikel i riksmedia om det.
Citera
2023-02-07, 15:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det tror jag med, iaf att den breda bostadsmarknaden har svårt att stiga om reallönerna sjunker brett.

Och det kan ju förklara varför främst "topp-objekt" rekylerade upp i januari, de som har råd med dessa är troligtvis akademiker med en attraktiv kompetens som ser till att bli inflationskompenserade i lönekuvert, annars tar de sin business elsewhere. Medan folk i gemen nog ska vara glada om de får 3-4% iår.
Tveksam till den kopplingen, däremot finns det fortfarande stora vinster i marknaden som kan realiseras. Lite som en kastrull på en äldre spis efter att att plattan stängts av, det fortsätter att koka och bubbla en stund efter att energi slutar att tillföras till det kokande vattnet. Samma här, det kommer små rekyler på vägen ned, men inget i samhällsekonomin talar för att vi skall få uthålligt stigande priser igen före det att reallönerna stabiliseras och börjar att stiga igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in