2023-02-07, 00:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Mja, raset var väl snarare kopplat till avisering om ytterligare höjningar och en generell känsla om att det ekonomiska läget vänt. Underskatta inte elpriserna heller. Det gör ont att sitta på sunkig uppvärmningssystem i ett läge när elen börjat kosta riktiga pengar.
Det har också visat sig att prisfallen har korrelerat mot elförbrukning för objekten.

I SE1 har det inte varit så mycket prisfall.
Och det bör ju vara en huvudverk för de som vill koppla till ränta.
Citera
2023-02-07, 00:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag kan inte hålla mig för skratt. Varför skulle det bli så? Papperstillgångar skapar exakt ingenting. De är sociala konstruktioner. Löften om framtida faktiskt värdesskapande. Inget annat. Det skulle bli lite rörigt under en period, javisst. Saker skulle behöva omförhandlas. En del som inte förtjänar det skulle säkert råka illa ut (vilket sker nu också). Men sedan skulle det ordna upp sig. Flit skulle börja vinna över flyt igen. Den som är beredd att göra faktisk nytta behöver inte vara det minsta orolig om så börsen kraschar med 100%.
Nog låter det som det är att slå med lie, hässja hö med grep och veva upp vatten ur brunnen du syftar på.
För så fort det blir tal om investeringar så avfärdar du det som värdelöst. För dig är det då bara papperstillgångar och sociala konstruktioner.
Dvs det du ber om är en medeltida levnadsstandard i stagnation. Inget hopp om någon förbättring.

Inte konstigt att du vantrivs i dagens samhälle med investeringar och tillväxt och finare dyrare bostäder.

En sak man kan begrunda är om det är en helt igenom marknadsekonomi så finns inget flyt. Ingen kommer öppna sin plånbok och betala för någon som bara flyter omkring. Men mycket av det Epistemologen jämrar sig över finns just i marknadsekonomin.
Citera
2023-02-07, 00:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Rengen med sin enorma kunskap kan alltid svara:
@liksom-fb skrev exakt: "Att reallönerna ökat i Sverige kan man kontrollera hos medlingsinstitutet. Att några okunniga konspiratoriska tomtar hamnar i förnekelse förändrar inte verkligheten".
Om liksom-fb skrivit från vilket datum till vilket datum hade påståendet varit korrekt. Senaste året minskade nämligen reallönerna kraftigt och raderar nu ut flera års löneökningar.
Rengen uppvisar fortfarande genomusel läsförståelse.

liksom-fb svarade det som står ovan. Men på vad svarade liksom-fb detta?
Jag uppmärksammade för Rengen att krumelurerna "2006" förekom i den meningen som liksom-fb svarade på.

Men hittills har det varit för komplicerat för Rengen att förstå att man bör titta i vilken kontext något skrivs.

Nu får vi se om detta hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nu vet jag @liksom-fb vill väcka uppmärksamhet. För påståendet att det inte finns korrelation mellan ränta och bostadspriser är fullständigt bisarrt.
Men trots detta vill Rengen dela sin enorma kunskap med @liksom-fb och kan svara på detta också: Hela nätet kryllar av grafer tex:
https://investerarfysikern.se/2022/04/vad-driver-bostadspriserna/
1. Om det nu kryllar av grafer. Varför då inte tillhandahålla en som visar det jag efterfrågade.
Den här visar ju inte att priserna dök när räntan var hög under 70-80-tal. inte heller visar den att priserna stod still när RB höll räntan still i flera år efter finanskrisen.

2. Sedan kan man ju undra lite hur grafmakaren tänkte när han har reala bostadspriser och nominell ränta. Borde han inte haft realränta iaf.

3. Sedan undrar jag om han justerat för bostadsyta.
Den har ju ändrats en hel del genom åren och driver ju upp priserna för objekten.

4. Följande skriver jeppen:
Det andra som styr bostadspriserna i längden är byggkostnaderna
Jag tycker själv att denna metod är den mer fundamentala metod som styr bostadspriserna i längden.

Kan ju begrundas av räntetomtarna.

Kan du nu hala fram det jag efterfrågar ang ränteberoende.
Citera
2023-02-07, 00:55
Bannlyst
Rengen VS liksom-fb

Kör!
Citera
2023-02-07, 01:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det beror nog på vad man arbetade med för att påstå att lågkonjan som började -00 inte gjorde mycket väsen av sig.
Det var fanimig inte kul...

Nej den var inte rolig. Jag minns att jag förlorade 600kkr under en natt… Det sved
Citera
2023-02-07, 02:17
Medlem
Citat:
Det är stora problem men bostäderna har framförallt sjunkit för att räntan har stigit.
Ungefär 25% av världens pengar skapade under pandemin - typiskt dåligt
Och kriget i Ukraina.

Det är nog de två faktorerna som främst hart påverkat räntan och bostadspriserna.
Min fastighet har sjunkit med ca 20%.

Vi kommer nog att få se mer justeringar av börs och fastigheter framöver.
Putin verkar ju sugen på att fortsätta att kriga

Till att börja med så utöver att trycka enorma mängder pengar så stängde man ner ekonomin samtidigt som man fortsatte konsumera vilket är rent idiotisk.

Jag tror att vi kommer få se ökad inflation(FED funds rate) även med en 5% ränta och inte ha något utrymme för sänkningar.
Högre räntor kommer påverka ekonomin men det tar tid och de korta obligationer USAs regering lånade nästan gratis kommer snart rullas över till 4-5%.

Svenska räntor spelar egentligen ingen roll för de måste följa efter FED och även om de inte höjer lika mycket så kommer det också leda till en fortsatt svag svenska krona.

Ryssland vinner kriget och de sanktioner vi infört mot Ryssland drabbar bara oss i västvärlden.

Scenario nummer 2: Vi skiter i inflationen och sänker räntorna och det kommer så klart leda till ökade bostadspriser.
Citera
2023-02-07, 07:08
Medlem
Citat:
Om ekonomin rasar med 80% så kommer det att bli mörkt.
Försök att importera eller bedriva handel.

Men du kanske klarar dig utan uran, bensin, konstgödsel, medicin?

Man för skilja på realekonomi och framtida potential. Värderingen av t ex Tesla bygger på ”en mycket bättre framtid” medan värderingen av SKF bygger mer på verkligheten. Dvs om bolag med höga värderingar rasar betyder inte det att vi kommer få det sämre utan bara att levnadsstandarden inte kommer öka i den takt värderingen trodde att den skulle
Citera
2023-02-07, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Majoriteten av folk insåg inte att it-kraschen skulle komma,.likaså börskraschen 2008, så visst har saker hänt tidigare.

Ja sitter man och förutspår att det ska inträffa en katastrof 365 dagar om året får man ju rätt till slut. En trasig klocka visar också rätt tid 2 gånger per dygn
Citera
2023-02-07, 08:04
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Till att börja med så utöver att trycka enorma mängder pengar så stängde man ner ekonomin samtidigt som man fortsatte konsumera vilket är rent idiotisk.

Jag tror att vi kommer få se ökad inflation(FED funds rate) även med en 5% ränta och inte ha något utrymme för sänkningar.
Högre räntor kommer påverka ekonomin men det tar tid och de korta obligationer USAs regering lånade nästan gratis kommer snart rullas över till 4-5%.

Svenska räntor spelar egentligen ingen roll för de måste följa efter FED och även om de inte höjer lika mycket så kommer det också leda till en fortsatt svag svenska krona.

Ryssland vinner kriget och de sanktioner vi infört mot Ryssland drabbar bara oss i västvärlden.

Scenario nummer 2: Vi skiter i inflationen och sänker räntorna och det kommer så klart leda till ökade bostadspriser.

Huvudmålet för centralbankerna i ECBS är att upprätthålla prisstabilitet.
Det är svårt att upprätthålla de här målen genom att skita i inflationen.
Citera
2023-02-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Marknaden lär åsyfta köp och försäljningar. Inte hyresregleringen.

Men det är ju fritt fram för dig att starta ett företag och bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra. Det är bara att tuta och köra.

Du förstår inte vad som står i det du citerar. BNP/Capita är vad man producerat i landet i snitt per person. Och det kan man då konsumera för. Det har inget med skatter att göra.
I Sverige konsumerar vi polis, rättsväsende, sjukvård, brandkår, bidrag mm. Det måste betalas av det vi producerar (BNP). Och vi gör det över skattsedeln. I t ex Schweiz betalar man sjukvården via försäkringsbolag. Men det betalas också från BNP.

I Kina har man inte råd med speciellt mycket. En risbonde har inte råd att köpa det Nvidia-grafikkort vi kan köpa i Sverige. Att det finns några kineser som kan ha råd med det förändrar inte saken. I Kina har man inte råd med mycket utrustning och läkemedel i sjukvården som vi har råd med i Sverige. Deras BNP räcker inte till det.

Att reallönerna ökat i Sverige kan man kontrollera hos medlingsinstitutet. Att några okunniga konspiratoriska tomtar hamnar i förnekelse förändrar inte verkligheten.

Och ökade reallöner gör att folk kan betala mer för adress. Varvid vissa attraktiva adresser stiger i pris. Och en del tomtar tror att det är en bostadsbubbla. Och en del tomtar förnekar reallöneökningar så dom skall kunna fortsätta gagga om bubbla. För dom är det viktigare att det är en bubbla. Dom förnekar hellre verkligheten än accepterar att det är fundamenta bakom bostadspriserna.

Du som säger hela tiden att nuvarande bostadspriser beror på höga reallöner, hur förklarar du då att kinesiska bostäder är dyrare idag? Då har de väl även definitivt råd att köpa Nvidia grafikkort?

Källa: https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=China& city1=Stockholm&city2=Shanghai
Citera
2023-02-07, 09:09
Medlem
Vad tror ni om nedgången på bostadsmarknaden hitintills, kommer den fortsätta lite till neråt eller har det största fallet varit?
Citera
2023-02-07, 09:12
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Vad tror ni om nedgången på bostadsmarknaden hitintills, kommer den fortsätta lite till neråt eller har det största fallet varit?

Gissa på att största fallet har skett, 20% + för vissa bostäder har jag sett. Så om vi har en period nu där fallet har varit i snitt 15-20% så tror jag inte vi får ytterligare ett fall som är större än det. Men den som lever...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in