2023-02-07, 12:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du som säger hela tiden att nuvarande bostadspriser beror på höga reallöner, hur förklarar du då att kinesiska bostäder är dyrare idag? Då har de väl även definitivt råd att köpa Nvidia grafikkort?

Källa: https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=China& city1=Stockholm&city2=Shanghai
Stigande reallöner i kina har gjort att deras levnadsstandard ökat och dom har råd med större finare bostäder. Det gäller här liksom där. Naturligtvis.

Men det förändrar inte att Sveriges BNP/Capita är 5 ggr högre än Kinas.
I stort sett innebär det att om Nisse har råd att köpa ett grafikkort, så måste 5 familjer i Kina gå ihop för att ha råd att köpa ett.

Värde av det man producerar i Kina är bara 20% av det man producerar i Sverige. Per skalle. Är helt ovidkommande vad du och andra tycker om den saken.

Och man kan bara konsumera för så mycket man producerar. En del har svårt att förstå detta. Men när jag frågar hur dom konsumerar en hårklippning hos frisören, utan att det står en frisör där och producerar den, står dom med byxorna nere.

Någon kommer då här att jämra sig över att det är lägre levnadskostnader i Kina. Och det är riktigt. Dock skall man då ha klart för sig att det är billig att äta på restaurang där beror på att dom som jobbar där och de som säljer råvarorna har uruselt betalt. Och för de måste man kanske gå ihop 20 familjer för att ha råd med ett grafikkort.
Citera
2023-02-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Stigande reallöner i kina har gjort att deras levnadsstandard ökat och dom har råd med större finare bostäder. Det gäller här liksom där. Naturligtvis.

Men det förändrar inte att Sveriges BNP/Capita är 5 ggr högre än Kinas.
I stort sett innebär det att om Nisse har råd att köpa ett grafikkort, så måste 5 familjer i Kina gå ihop för att ha råd att köpa ett.

Värde av det man producerar i Kina är bara 20% av det man producerar i Sverige. Per skalle. Är helt ovidkommande vad du och andra tycker om den saken.

Och man kan bara konsumera för så mycket man producerar. En del har svårt att förstå detta. Men när jag frågar hur dom konsumerar en hårklippning hos frisören, utan att det står en frisör där och producerar den, står dom med byxorna nere.

Någon kommer då här att jämra sig över att det är lägre levnadskostnader i Kina. Och det är riktigt. Dock skall man då ha klart för sig att det är billig att äta på restaurang där beror på att dom som jobbar där och de som säljer råvarorna har uruselt betalt. Och för de måste man kanske gå ihop 20 familjer för att ha råd med ett grafikkort.

Du förstår fortfarande inte. Du tror att alla Kineser betalar skatt som i Sverige och att alla siffror i statistiken stämmer. Så är det inte, vi kan ta hårfrisörerna som exempel, ingen av dem betalar skatt i Kina, så rent statistiskt syns de inte i GDP per capita statistiken då de tar bara kontanter och betalning genom appar så som Wechat. Finns miljontals företag i Kina som inte heller syns i statistiken då de är små.
Citera
2023-02-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Vilken absurd artikel:
https://www.dn.se/ekonomi/de-blev-fast-med-tva-lagenheter-kan-inte-ga-vidare-i-livet/

Det handlar om att de riskerar en förlust på en månadslön i princip..

Snarare runt 100k.

Finns inget absurt med den. De kanske lyfter 30k netto. 10 % av befolkningen har inte ens en buffert på 20 000.
Citera
2023-02-07, 13:06
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja, det beror också på om försäljningsvolymerna börjar stiga eller inte? Börjar folk inse att 4-5% är en rätt låg ränta historiskt och att de nivåerna är här för att stanna flera år så blir det ju svårt att försöka övervintra och vänta ut det. Börjar folk flytta trots att det betyder lägre vinst från bostadskarriären så kan priserna anpassa sig snabbare....
Det kvittar vad som hänt historiskt eftersom vi är så mycket mer belånade nu än då. Det som styr priserna är vad folk kan betala. Högre ränta = högre månadskostnad.
Senast redigerad av tripprapporter 2023-02-07 kl. 13:10.
Citera
2023-02-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi lär se en fortsatt sjunkande pristrend så länge inte reallönerna återställs, så länge de sjunker kommer marknaden ha svårt att ta fart på bredden igen.

Det tror jag med, iaf att den breda bostadsmarknaden har svårt att stiga om reallönerna sjunker brett.

Och det kan ju förklara varför främst "topp-objekt" rekylerade upp i januari, de som har råd med dessa är troligtvis akademiker med en attraktiv kompetens som ser till att bli inflationskompenserade i lönekuvert, annars tar de sin business elsewhere. Medan folk i gemen nog ska vara glada om de får 3-4% iår.
Citera
2023-02-07, 13:07
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Ok, men ponera att vi får 50punkter på torsdag och sedan kommer räntan höjas ytterligare 2ggr till med 25punkter vardera. Så säg till hösten att räntan stannat av och således kanske kan sakta gå nedåt.
Enligt vad Annika Winsth sa i november så kraschar bostadsmarknaden vid den räntenivån. Vi får se om hon har rätt.
Oklart vad ”krascha” betyder nu iofs. 30-40% från toppen?
Senast redigerad av tripprapporter 2023-02-07 kl. 13:11.
Citera
2023-02-07, 13:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ja det borde intervjuat foxxi eller någon liknande person som riskerar att förlora lite större summor.
Det är många, framförallt i Stockholm, som ligger enormt mycket mer ned. Tittar jag på booli har min villa backat väldigt mycket mätt i kronor.

En del här i forumet skulle nog bli galna om dom upplevde det. Dom blandar ihop villans värde med pengar. Det som skett är en värdeminskning. En del tror att det är pengar.

Visst kan man konvertera villan till pengar genom att sälja den. Och hade jag sålt för 1 år sedan så hade jag fått ut mycket mer.
Men jag ska ju bo någonstans också. Och jag trivs här. Hade jag sålt för ett år sedan hade jag fått loss mycket mer. Men då hade också grannens hus kostat lika mycket mer.
Så att sälja för ett år sedan och köpa grannens hus hade jag bara förlorat på. Staten anser att jag då hade gjort vinst och plundrat mig. Och den plundringen hade jag fått ta från mitt övriga sparande.

Dvs jag hade gått rejält back på att sälja på toppen.

Äger man en bostad får man gilla att värdet varierar upp och ned.
De som inte klarar det får hyra.
Citera
2023-02-07, 13:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Snarare runt 100k.

Finns inget absurt med den. De kanske lyfter 30k netto.
Det absurda är väl att dom inte accepterar ett bud 55k under köpeskilling.

Vet inte vad dom köpt istället men det borde dom kommit över mer än 55k lägre.

Det här handlar kanske om människor som inte kan ta en förlust för att göra en större vinst.

Möjligen tänker dom sig hyra ut 1 år. Och sälja då. Det kan i sig vara en ok ide, om dom kan hitta ok hyresgäster. I det här fallet är det ju inga stora summor att ligga ute med i ett år. Men det beror på deras ekonomi om det är bekymmersfritt eller inte. Är det inte ok är det absurt att inte sälja.

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
10 % av befolkningen har inte ens en buffert på 20 000.
Dom bor väl i HR.
Sådana klarar ju inte av att spara ihop till kontantinsats och då är dom inte bostadsägare.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-07 kl. 13:25.
Citera
2023-02-07, 14:14
Avslutad
Citat:
Riksbankens besked oroar – var femte svensk nära bristningsgränsen
https://www.expressen.se/ekonomi/riksbankens-besked-oroar-var-femte-svensk-nara-bristningsgransen-/

Eh, bostadsmarknaden återhämtar sig icke på många år!
Citera
2023-02-07, 14:33
Medlem
Från en post på reddit:

Min lägenhet blir inte såld och jag vet inte vad jag ska ta mig till
I somras flyttade jag och min sambo in i den lägenhet som jag skrev kontrakt på precis innan kriget i Ukraina bröt ut.

Jag blev övertygad om att köpa den nya bostaden innan jag sålt min gamla med hjälp av överbryggningslån. Den gamla lägenheten ligger ju mitt i ett eftertraktat område och värdering såg väldigt bra ut.

Jag förväntade mig att jag max skulle stå 2-3 månader med dubbla bostäder, och dubbla lån, som jag skulle klara utan problem med sparade pengar.

Nu har jag försökt sälja lägenheten sedan april 2022 och absolut ingen av de 3-4 bud som lagts har kommit ens i närheten av utgångspriset, trots att det sänkts flera gånger.

Efter att banken beviljat förlängning av det tillfälliga överbryggningslånet har jag nu till sista juni att sälja.

Men nu har jag blivit av med allt mitt sparande och drunknar nästan i räntekostnader med en liten peng för mat kvar när lönen är slut.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag mår konstant dåligt och känner hur det tär på min relation till min sambo. Vi har inte har råd med annat än mat då hon studerar och allt hennes CSN har gått åt i tidigare studier - hon försörjer sig på sparade pengar (lång historia).

Vet inte vad syftet med detta inlägg är utöver att skriva av mig. Men om någon har erfarenhet av hur de klarade av en liknande situation vill jag gärna höra din historia!
Citera
2023-02-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Från en post på reddit:

Min lägenhet blir inte såld och jag vet inte vad jag ska ta mig till
I somras flyttade jag och min sambo in i den lägenhet som jag skrev kontrakt på precis innan kriget i Ukraina bröt ut.

Jag blev övertygad om att köpa den nya bostaden innan jag sålt min gamla med hjälp av överbryggningslån. Den gamla lägenheten ligger ju mitt i ett eftertraktat område och värdering såg väldigt bra ut.

Jag förväntade mig att jag max skulle stå 2-3 månader med dubbla bostäder, och dubbla lån, som jag skulle klara utan problem med sparade pengar.

Nu har jag försökt sälja lägenheten sedan april 2022 och absolut ingen av de 3-4 bud som lagts har kommit ens i närheten av utgångspriset, trots att det sänkts flera gånger.

Efter att banken beviljat förlängning av det tillfälliga överbryggningslånet har jag nu till sista juni att sälja.

Men nu har jag blivit av med allt mitt sparande och drunknar nästan i räntekostnader med en liten peng för mat kvar när lönen är slut.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag mår konstant dåligt och känner hur det tär på min relation till min sambo. Vi har inte har råd med annat än mat då hon studerar och allt hennes CSN har gått åt i tidigare studier - hon försörjer sig på sparade pengar (lång historia).

Vet inte vad syftet med detta inlägg är utöver att skriva av mig. Men om någon har erfarenhet av hur de klarade av en liknande situation vill jag gärna höra din historia!

Bara att beklaga, just denna situation är ju verkligen en mardröm. Finns två lösningar
1) Hyr ut i andrahand (vet dock ej om skälen räcker) - dock väldigt riskabelt
2) Sälj till det nya marknadspriset och täck med blanco på 6-7% som ska amorteras bort på 10 år.

Att marknaden skulle vända detta året håller jag som osannolikt.
Citera
2023-02-07, 14:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Ja men verkligen. Avgiften på den lgh måste ju äta upp eventuell förlust på väldigt kort tid. Sälj och gå vidare liksom . Hålla på att betala dubbelt boende ist för att sälja med lite förlust, förstår inte.

De håller dock inte med Liksom-efterbliven om att räntan inte påverkar priset:

"Vad tror ni det beror på att det är så svårsålt?

– Jag tror det beror på räntan, ingen vågar låna från banken. Räntan har blivit jättehög – man har samma lön men allting har gått upp, kostnaden på allting. På samma lön, säger Nafas Alizade."

Jävligt tufft nu med 4% ränta när man ska låna upp 200k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in