Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det är många, framförallt i Stockholm, som ligger enormt mycket mer ned. Tittar jag på booli har min villa backat väldigt mycket mätt i kronor.
En del här i forumet skulle nog bli galna om dom upplevde det. Dom blandar ihop villans värde med pengar. Det som skett är en värdeminskning. En del tror att det är pengar.
Visst kan man konvertera villan till pengar genom att sälja den. Och hade jag sålt för 1 år sedan så hade jag fått ut mycket mer.
Men jag ska ju bo någonstans också. Och jag trivs här. Hade jag sålt för ett år sedan hade jag fått loss mycket mer. Men då hade också grannens hus kostat lika mycket mer.
Så att sälja för ett år sedan och köpa grannens hus hade jag bara förlorat på. Staten anser att jag då hade gjort vinst och plundrat mig. Och den plundringen hade jag fått ta från mitt övriga sparande.
Dvs jag hade gått rejält back på att sälja på toppen.
Äger man en bostad får man gilla att värdet varierar upp och ned.
De som inte klarar det får hyra.
Ja. Helt enig.
Jag sitter i samma sits, som villaägare strax utanför Gbg sedan fem år har huset gått upp rejält sedan köp, men också ned rejält sista året, naturligtvis.
Men det är någonstans rätt mycket skit samma. De ”onlinevärderingar” jag gjorde 2018-2022 trodde jag inte ens på. Tänkte att inte en jävel kunde köpa mitt hus för de pengarna.
Vi bor där vi bor och så länge jag kan betala mina räntor är jag nöjd. Vår bohoristont ligger på 20+ år. Om vi ens har någon. Men någonstans där har ungarna förmodligen flyttat ut.
Sedan kan livet ta sina vändningar, som för alla, oavsett hur man bor, men det är ju irrelevant i sammanhanget.
Det har man någon eller två, vettiga försäkringar till. Om man så vill.
De som någonstans råkar illa ut är väl de som köpt sin allra första bostad för mycket pengar, som kanske hamnar i en trist skuld om man vill vidare från den där första bostaden. Men de är ju fortfarande försvinnande få i förhållande till alla andra.