2023-02-07, 11:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
... Vi underkastar oss en Gud och en Människa.
Hoppsan, underkastar er en människa, får ni göra så enligt er religion?
Citera
2023-02-07, 11:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Din gud.
...
Min Gud ett påhitt? Vilken metod använde du för att komma fram till slutsatsen att min Gud är ett påhitt?
Citera
2023-02-07, 11:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Jag är mig själv.
Vem är du att bedöma det som du bedömde?
Citera
2023-02-07, 11:20
Medlem
Tintinikongos avatar
Troende människor dör i drivor i katastrofer och attentat. Borde inte deras gud skydda dem? De där gudarna verkar rätt värdelösa.
Citera
2023-02-07, 11:35
Avslutad
Citat:
Ok, då är han maktlös att hjälpa dem enligt dig.
Jag har inte argumenterat att han är allsmäktig, det får de som tror på honom göra.

Det här är en fundering jag har bland flera. Jag har inte landat i någon särskild tro i sak. Men det här är ett sätt man kan tänka sig detta på:

GUD KAN GÖRA VAD SOM HELST HAN HAR RESURSER TILL MEN DET BETYDER INTE ATT HANS RESURSER ÄR OÄNDLIGA

Varför tog det t.ex. 6 dagar att skapa världen istället för 1 endaste ögonblick? Jo någon slags tröghet existerar även i Guds arbete. Han kan inte göra allt på samma gång.

Och på samma vis som det fanns en tröghet som gjorde att allt liv inte kunde uppbringas på samma gång vid jordens skapelse kan det finnas en tröghet som gör att Gud inte förmår uppbringa hur mycket vete som helst samma år på vår jord.

Lägg till det problematiken att människor har givits makt att själva utöva ondska. D.v.s. giriga kapitalister kan lägga beslag på det vete som Gud frambringade som skulle ha räckt till barnen och gör drivmedel till miljöbilar av det.

Gud hade då makten att rädda de svältande barnen. Han gav vetet de bad om. Onda män tog vetet. Gud hade inte makten att rädda barnen igen vid samma tillfälle utan tar istället emot dem i paradiset.

Det är en lösning på problemet jag har funderat på.
Citera
2023-02-07, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hoppsan, underkastar er en människa, får ni göra så enligt er religion?

Det är ett krav.

Det finns ingen gud förutom Gud och Muhammed är hans sändebud.
Citera
2023-02-07, 13:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Min Gud ett påhitt? Vilken metod använde du för att komma fram till slutsatsen att min Gud är ett påhitt?
Ska vi presentera metoder nu? Nej, du gillar ju inte sådana. Du sysslar ju inte med någonting som ens tangerar rationalitet.
Citera
2023-02-07, 13:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det här är en fundering jag har bland flera. Jag har inte landat i någon särskild tro i sak. Men det här är ett sätt man kan tänka sig detta på:

GUD KAN GÖRA VAD SOM HELST HAN HAR RESURSER TILL MEN DET BETYDER INTE ATT HANS RESURSER ÄR OÄNDLIGA

Varför tog det t.ex. 6 dagar att skapa världen istället för 1 endaste ögonblick? Jo någon slags tröghet existerar även i Guds arbete. Han kan inte göra allt på samma gång.

Och på samma vis som det fanns en tröghet som gjorde att allt liv inte kunde uppbringas på samma gång vid jordens skapelse kan det finnas en tröghet som gör att Gud inte förmår uppbringa hur mycket vete som helst samma år på vår jord.
Han kan trolla fram 200 sextiljoner stjärnor i universum med tillhörande planeter men vete, där går gränsen. Logiskt.

Citat:
Lägg till det problematiken att människor har givits makt att själva utöva ondska. D.v.s. giriga kapitalister kan lägga beslag på det vete som Gud frambringade som skulle ha räckt till barnen och gör drivmedel till miljöbilar av det.
Rubrik: Onda kapitalister besegrar Gud. Förstör hans perfekta plan.

Citat:
Gud hade då makten att rädda de svältande barnen. Han gav vetet de bad om. Onda män tog vetet. Gud hade inte makten att rädda barnen igen vid samma tillfälle utan tar istället emot dem i paradiset.

Det är en lösning på problemet jag har funderat på.
Ja. Nästan som om han inte ens finns och du bara spånar på lite som du vill.
Det är vad jag funderat på.
Citera
2023-02-07, 13:26
Avslutad
Citat:
Han kan trolla fram 200 sextiljoner stjärnor i universum med tillhörande planeter men vete, där går gränsen. Logiskt.

Rubrik: Onda kapitalister besegrar Gud. Förstör hans perfekta plan.

Ja. Nästan som om han inte ens finns och du bara spånar på lite som du vill.
Det är vad jag funderat på.

Jag har aldrig tillverkat vare sig ett vetekorn eller en stjärna med gudomlig kraft så jag har ingen aning om vad som är svårast.

Ja onda människor kan när som helst sätta sig över Guds godhet. Ingen tvivlar på det. Alla vet att rånare kan råna, våldtäktsmän kan våldta, mördare kan mörda osv.
Citera
2023-02-07, 15:47
Medlem
Citat:
Hånet är något du hittat på. Det är bara en bekväm undanflykt för att slippa tänka på något som besvärar.
Det är inte mitt fel att du inte gillar argumentet.

Det är inget dumt med frågan. Den är ganska berömd, ställd i en annan formulering.
Men du är ju fullt upptagen med att slå ifrån dig så jag tror inte du är beredd att börja tänka.

Det är en dum fråga, inget argument. Du kunde ha ställt frågan på oändligt många andra sätt och undvikit den barnsliga logiska fällan som du försökt gillra. Fast du har väl inte tänkt själv utan tagit din briljanta logik från någon ateistisk hemsida.
Gud måste vara ointresserad eller ovillig höhö!!

Nu ställer jag en fråga till dig på samma dagisnivå. Är du dum i huvudet eller psykiskt sjuk?
Citera
2023-02-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok, så du drar tillbaka argumentet helt och hållet och kvar är ett påstående. Dåså, då var det inte så mycket mer att säga.

Jag har inte dragit tillbaka någonting, det är du som missförstår, eller kanske t.o.m. "missförstår".
Citera
2023-02-07, 16:13
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Det är ett krav.

Det finns ingen gud förutom Gud och Muhammed är hans sändebud.
At the end of the road to Allah. Jesus is the one who is waiting.
https://youtu.be/KOtHwNavd38

The Quran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in