2023-02-06, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inte direkt. Jag bara påpekar saker. Det är du som verkar ta det speciellt hårt.

Så om det inte är Gud som svälter barnen, då är det OK att han är ovillig att hjälpa? Men då är han ändå ovillig, enligt mitt tidigare resonemang.

Barn är särskilda för att de inte är ansvariga för sina val och (enligt religiösas synsätt) utan synd, förhoppningsvis. Visst finns det de som anser att även barn föds med synd och förtjänar vad som händer men det är liksom en extra nivå av avskyvärdhet bland troende och kanske överkurs.

Det är anmärkningsvärt att du inte kan bemöta det jag skrev och istället diskuterar mig och försöker framställa det som att barn inte skulle vara i någon egen kategori. Lite mentala krumbukter förstår jag.

Jag är muslim.

Det här är en mycket svår fråga att brottas med.

Gud borde ha makten att mätta alla barns magar. Men det verkar ändå som att han inte har det.

Det är något som gör att vi inte kan få fram en föklaring på det som är tillfredställande för människor.

Det finns då två huvudsakliga alternativ:

1) Jag kan tro att historien om Gud är mer lögn än sann och avfärda den baserat på denna iaktagelse.

2) Jag kan tro att mitt förstånd inte fullt ut räcker till för att förstå allt och att berättelsen om Gud ändå är mer sann än falsk trots denna iaktagelse.

Du tycks göra två saker.

Å ena sidan tror du personligen 1.

Sen låtsas du att ingen kan tro 2.
Citera
2023-02-06, 19:12
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast naturen har redan färdiga konstruktioner som människan använder sig av. Det är ju inte så att naturen uppfinner och skapar nya konstruktioner för människan, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Öh? Det svarar inte på det jag säger. Ja, jag vet att naturen har färdiga konstruktioner och ja jag vet att naturen inte uppfinner nya saker för människan.

Men det är fortfarande så att naturen klarar att skapa många saker som människan inte klarar av att skapa, vilket var hela ditt argument.

Fast det är ju redan färdiga konstruktioner kom vi fram till, eller hur? Dom fungerar utan att sol, vatten, vind och vulkaner skapar nya konstruktioner. Det är redan färdiga maskiner, naturen skapar inte nya maskiner.

Citat:
Citat:
Och varifrån tror du dessa färdiga konstruktioner kommer ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Evolution

Problemet är att du inte kan bevisa det, det är bara ett antagande, ett påstående.

Jag tycker det är osannolikt att vulkanutbrott, vatten och vind kan skapa precisa maskiner och en hel stad så som den enklaste livet, cellen är.
Citera
2023-02-06, 19:16
Medlem
Laggiores avatar
Vad skulle en gud få ut av att någon tror på den, är det fruktan för den eller kärlek till den (verkar perverst) eller vad är det?
Citera
2023-02-06, 19:26
Avslutad
Citat:
Fast det är ju redan färdiga konstruktioner kom vi fram till, eller hur? Dom fungerar utan att sol, vatten, vind och vulkaner skapar nya konstruktioner. Det är redan färdiga maskiner, naturen skapar inte nya maskiner.
Det spelar ingen roll, för det du sa. Det du sade går att omformulera som "Om människan (med sin intelligens) inte klarar det så klarar naturen inte det." Det var det som var ditt argument.

Citat:
Problemet är att du inte kan bevisa det, det är bara ett antagande, ett påstående.
Det är inga problem. Du frågade vad jag trodde och jag svarade.

Citat:
Jag tycker det är osannolikt att vulkanutbrott, vatten och vind kan skapa precisa maskiner och en hel stad så som den enklaste livet, cellen är.
Ok
Citera
2023-02-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag är muslim.

Gud borde ha makten att mätta alla barns magar. Men det verkar ändå som att han inte har det.

Det är något som gör att vi inte kan få fram en föklaring på det som är tillfredställande för människor.

1) Jag kan tro att historien om Gud är mer lögn än sann och avfärda den baserat på denna iaktagelse.

2) Jag kan tro att mitt förstånd inte fullt ut räcker till för att förstå allt och att berättelsen om Gud ändå är mer sann än falsk trots denna iaktagelse.

Du tycks göra två saker.

Det här känns sunt faktiskt. Ska man bena ner skapelseberättelsen och evolutionsteorin lika långt så är gud lika otroligt som big bang. Vi vet liksom inte, gud kan ha tänt stubinen såvitt vi vet. Däremot så vet vi ju vid det här laget att bibeln är en ren sagobok som är skriven för att ge människor makt över andra. Jag misstänker att din koran är ungefär samma
Citera
2023-02-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vem är du att bedöma det?
Jag är mig själv.
Citera
2023-02-06, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Det här känns sunt faktiskt. Ska man bena ner skapelseberättelsen och evolutionsteorin lika långt så är gud lika otroligt som big bang. Vi vet liksom inte, gud kan ha tänt stubinen såvitt vi vet. Däremot så vet vi ju vid det här laget att bibeln är en ren sagobok som är skriven för att ge människor makt över andra. Jag misstänker att din koran är ungefär samma

Ja absolut är Koranen skriven i syfte att fördela makt och sätta regler. Skriven av Gud men i det syftet.

Islam betyder underkastelse.

Det är ingen hemlighet.

Det är kärnan i tron.

Vi inleder med att säga: Det finns ingen gud förutom Gud och Muhammed är hans sändebud. Det är så vi startar vår resa in i den muslimska världen. Vi underkastar oss en Gud och en Människa.
Citera
2023-02-06, 22:00
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Skillnad på Guds barn och djävulens barn?
"Se, jag skall låta det regna bröd från himlen åt er. Folket skall gå ut och samla så mycket de behöver för varje dag. Så skall jag pröva dem, om de vill vandra efter min lag eller inte. När de på sjätte dagen lagar till vad de har fört hem, skall det vara dubbelt så mycket som de annars samlar varje dag."
Citera
2023-02-06, 22:02
Medlem
vad gjorde gud i turkiet nu ??+
Citera
2023-02-06, 22:03
Medlem
Allt lidande och ondska i världen. Samt jordbävningar.
Senast redigerad av Heymid 2023-02-06 kl. 22:05.
Citera
2023-02-06, 22:06
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag är muslim.

Du tycks göra två saker.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Skillnad på Guds barn och djävulens barn?
"Se, jag skall låta det regna bröd från himlen åt er. Folket skall gå ut och samla så mycket de behöver för varje dag. Så skall jag pröva dem, om de vill vandra efter min lag eller inte. När de på sjätte dagen lagar till vad de har fört hem, skall det vara dubbelt så mycket som de annars samlar varje dag."
Det är skillnad på Guds följe och muslimer t.ex.
Citera
2023-02-06, 22:32
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
vad gjorde gud i turkiet nu ??+

Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Allt lidande och ondska i världen. Samt jordbävningar.
Djävulens verkan. Den lön synden ger är döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in