2023-02-06, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
vad gjorde gud i turkiet nu ??+

Han sa. Sluta nu. Jag ber er. Ni har visserligen fri vilja. Men måste ni människor envisas med att bosätta er just där jag lagt alla spänningar mellan kontinentalplattor? Ser ni inte vad som händer då? Bygg era hus där de står stadigt! Hur många sätt ska jag behöva säga det på?
Citera
2023-02-06, 22:45
Medlem
orrecrists avatar
Beror på vad man definierar som gud, vi lever ju för i helvete så något är ju allvarligt sjukt, så som att något skapade oss, men det är ingen grå gubbe i himmelen den saken kan vi väll vara överens om.
Citera
2023-02-07, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det spelar ingen roll, för det du sa. Det du sade går att omformulera som "Om människan (med sin intelligens) inte klarar det så klarar naturen inte det." Det var det som var ditt argument.

Det jag menade var att naturen inte kan skapa liv eller maskiner.
Citera
2023-02-07, 08:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vem är ett påhitt?
Din gud.
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Man kan inte ens "slippa redovisa" något man "inte alls har".
Nä men titta, du undviker ämnet igen. Tänk vad genomskinlig du är.

Det måste vara trist att inse att man bara regurgiterar fantasier. Någon annans fantasier dessutom.
Citera
2023-02-07, 08:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Varför ska jag svara på frågor vars enda syfte är att håna tron?
Hånet är något du hittat på. Det är bara en bekväm undanflykt för att slippa tänka på något som besvärar.
Citat:
Du stället inte frågor av nyfikenhet eller av lust att lära, som normala människor, utan du har smutsiga baktankar som dessutom lyser igenom på det mest barnsliga viset.
Det är inte mitt fel att du inte gillar argumentet.

Citat:
Dessutom så svarar du ju själv inte på liknande dumma frågor.
Det är inget dumt med frågan. Den är ganska berömd, ställd i en annan formulering.
Men du är ju fullt upptagen med att slå ifrån dig så jag tror inte du är beredd att börja tänka.
Citera
2023-02-07, 08:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag är muslim.

Det här är en mycket svår fråga att brottas med.

Gud borde ha makten att mätta alla barns magar. Men det verkar ändå som att han inte har det.

Det är något som gör att vi inte kan få fram en föklaring på det som är tillfredställande för människor.

Det finns då två huvudsakliga alternativ:

1) Jag kan tro att historien om Gud är mer lögn än sann och avfärda den baserat på denna iaktagelse.

2) Jag kan tro att mitt förstånd inte fullt ut räcker till för att förstå allt och att berättelsen om Gud ändå är mer sann än falsk trots denna iaktagelse.

Du tycks göra två saker.

Å ena sidan tror du personligen 1.

Sen låtsas du att ingen kan tro 2.

Du får gissa så mycket du vill om mig och hänvisa till outgrundlighet. Det är ok.
Det ändrar inte argumentet vilket är att antingen är han maktlös att hjälpa eller så är han ovillig.
Det kan finnas outgrundliga anledningar till att det är så, det har vi inte gått in på, men där är slutsatsen och den har inte ändrats för att du försöker misstänkliggöra mina motivationer. Det är bara spel för galleriet för att distrahera från ämnet genom att lura dig själv (eller andra).
Citera
2023-02-07, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du får gissa så mycket du vill om mig och hänvisa till outgrundlighet. Det är ok.
Det ändrar inte argumentet vilket är att antingen är han maktlös att hjälpa eller så är han ovillig.
Det kan finnas outgrundliga anledningar till att det är så, det har vi inte gått in på, men där är slutsatsen och den har inte ändrats för att du försöker misstänkliggöra mina motivationer. Det är bara spel för galleriet för att distrahera från ämnet genom att lura dig själv (eller andra).

Allmakt/omnipotens är en egenskap som många förknippar med Gud.

Men stödet i skrift är mycket svagt, för att inte säga obefintligt, för att tillskriva Gud denna egenskap.

Det går kort och gott att tro vart enda ord i både Thora, Bible och Koran utan att tro på en allsmäktig Gud.

Försök själv hitta citat från dessa böcker som uttryckligen säger att Gud kan göra precis vad som helst.
Citera
2023-02-07, 09:00
Medlem
Citat:
Är Gud maktlös eller ovillig?
Gud kan inte ingripa i det fysiska på fysiskt vis. Däremot har han makten över människans dubbla utgång i det metafysiska vilket är det bestående. Skapelseverket som gett upphov till den fysiska världen är metafysisk. Gud kan inte rå för hur människorna har det, han har själv sitt ursprung i en människa.
Citera
2023-02-07, 10:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Allmakt/omnipotens är en egenskap som många förknippar med Gud.

Men stödet i skrift är mycket svagt, för att inte säga obefintligt, för att tillskriva Gud denna egenskap.

Det går kort och gott att tro vart enda ord i både Thora, Bible och Koran utan att tro på en allsmäktig Gud.

Försök själv hitta citat från dessa böcker som uttryckligen säger att Gud kan göra precis vad som helst.
Ok, då är han maktlös att hjälpa dem enligt dig.
Jag har inte argumenterat att han är allsmäktig, det får de som tror på honom göra.
Citera
2023-02-07, 10:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Gud kan inte ingripa i det fysiska på fysiskt vis. Däremot har han makten över människans dubbla utgång i det metafysiska vilket är det bestående. Skapelseverket som gett upphov till den fysiska världen är metafysisk. Gud kan inte rå för hur människorna har det, han har själv sitt ursprung i en människa.
Men han kunde orsaka pest och plågor över Egypterna och han kunde utplåna Sodom och Gomorra? Eller är Bibelns berättelser inte korrekta så som vi läser dem idag? För visst agerar han i det fysiska i skrifterna?
Citera
2023-02-07, 10:37
Medlem
Citat:
Men han kunde orsaka pest och plågor över Egypterna och han kunde utplåna Sodom och Gomorra? Eller är Bibelns berättelser inte korrekta så som vi läser dem idag? För visst agerar han i det fysiska i skrifterna?
Bibelns berättelser är inte korrekta.
Citera
2023-02-07, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det jag menade var att naturen inte kan skapa liv eller maskiner.
Ok, så du drar tillbaka argumentet helt och hållet och kvar är ett påstående. Dåså, då var det inte så mycket mer att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in