Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ok, då är han maktlös att hjälpa dem enligt dig.
Jag har inte argumenterat att han är allsmäktig, det får de som tror på honom göra.
Det här är
en fundering jag har bland flera. Jag har inte landat i någon särskild tro i sak. Men det här är
ett sätt man kan tänka sig detta på:
GUD KAN GÖRA VAD SOM HELST HAN HAR RESURSER TILL MEN DET BETYDER INTE ATT HANS RESURSER ÄR OÄNDLIGA
Varför tog det t.ex. 6 dagar att skapa världen istället för 1 endaste ögonblick? Jo någon slags tröghet existerar även i Guds arbete. Han kan inte göra allt på samma gång.
Och på samma vis som det fanns en tröghet som gjorde att allt liv inte kunde uppbringas på samma gång vid jordens skapelse kan det finnas en tröghet som gör att Gud inte förmår uppbringa hur mycket vete som helst samma år på vår jord.
Lägg till det problematiken att människor har givits makt att själva utöva ondska. D.v.s. giriga kapitalister kan lägga beslag på det vete som Gud frambringade som skulle ha räckt till barnen och gör drivmedel till miljöbilar av det.
Gud hade då makten att rädda de svältande barnen. Han gav vetet de bad om. Onda män tog vetet. Gud hade inte makten att rädda barnen igen vid samma tillfälle utan tar istället emot dem i paradiset.
Det är en lösning på problemet jag har funderat på.