Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-05, 21:25
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, jag känner bara till det som finns på nätet.

Min uppfattning av Roland Bjuhr är att han var en "större importör" av narkotika till Sverige och var i klorna på narkotikakarteller i Sydamerika. Intressant är att Roland Bjuhr skulle ha varit skriven på Turks- och Caicosöarna.

Illegal drug trade in the Turks and Caicos Islands
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Illegal_drug_trade_in_the_Turks_and_Caicos_Islands

Det finns mycket information om den internationella narkotikahandeln omkring 1986, inte minst vapenhandlare och CIA som använder kokain som finansieringskälla, som inte kommer till allmänhetens kännedom, fortfarande.

Hans insats i MOP tror jag är att han bistod de som presenterade Christer Pettersson som gärningsman, dvs polis och åklagare.

Sigvard Cedergren var en av Roland Bjuhrs män och p g a omständigheter fick spela rollen av vittne/uppgiftslämnare för att "bekräfta Christer Pettersson delaktighet/skuld" i MOP.

Två av Narkotikarotelns spaningsgrupper mordkvällen var inriktade på Roland Bjuhrs nätverk.
Fritz G Pettersson arbetade hårt för att anklaga polis och militär.
Om du letar efter någon som desinformerar?
Vilka skötte desinformationen och vilka plockade fram Engström?

”Fritz G Pettersson föddes i Trosa 1932 och avled i Stockholm år 2000. Han var grafiker och genomgick utbildningar såväl i Sverige som i utlandet. Han var under lång tid anställd vid Bonnierföretagen och var bl a vd vid bonnierägda tryckeriföretaget Interprint i Colombia och Brasilien. Han arbetade också under några år som ombudsman och redaktör hos Grafiska arbetsgivareföreningen. Fritz G Pettersson var mycket språkkunnig och behärskade bl a engelska, spanska och portugisiska.”
Citera
2023-02-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag önskar att jag visste mer om Ove P och Svartenbrandt än vad jag gör.
Jag hade heller inte förstått Svartenbrandt kunde röra sig så
fritt på Säter som han verkar ha gjort.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag1633-04
Svartenbrandt 19860407

Här är bla förhör med läkaren på Säter. Vet inte varför "Bombmannen" skrevs dit.
https://drive.google.com/file/d/1XkoiazUHSUFXVX-mkrOIHEsg2OVUsruY/view?usp=drivesdk
Citera
2023-02-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Fritz G Pettersson arbetade hårt för att anklaga polis och militär.
Om du letar efter någon som desinformerar?
Vilka skötte desinformationen och vilka plockade fram Engström?

”Fritz G Pettersson föddes i Trosa 1932 och avled i Stockholm år 2000. Han var grafiker och genomgick utbildningar såväl i Sverige som i utlandet. Han var under lång tid anställd vid Bonnierföretagen och var bl a vd vid bonnierägda tryckeriföretaget Interprint i Colombia och Brasilien. Han arbetade också under några år som ombudsman och redaktör hos Grafiska arbetsgivareföreningen. Fritz G Pettersson var mycket språkkunnig och behärskade bl a engelska, spanska och portugisiska.”

Jag letar efter de som desinformerar före mordet, de kan vara delaktiga eller ha träffat personer i kretsen som utförde mordet.

Desinformatörer efter mordet går det väl "tretton på dussinet" och de vill väl förstöra utredningen av olika skäl ofta politiska. Det är inte intressant för mig.
Citera
2023-02-06, 12:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jag letar efter de som desinformerar före mordet, de kan vara delaktiga eller ha träffat personer i kretsen som utförde mordet.

Desinformatörer efter mordet går det väl "tretton på dussinet" och de vill väl förstöra utredningen av olika skäl ofta politiska. Det är inte intressant för mig.
Jag vet inte om det var särskilt politiskt att hänga ut Engström även om det var efter mordet.
En försupen fd kommunpolitiker med udda sexuell natur som fått sparken från sina politiska uppdrag.
Känns rätt idealiskt tycker jag.
En kuf.
Citera
2023-02-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag vet inte om det var särskilt politiskt att hänga ut Engström även om det var efter mordet.
En försupen fd kommunpolitiker med udda sexuell natur som fått sparken från sina politiska uppdrag.
Känns rätt idealiskt tycker jag.
En kuf.

Engström kan ju själv vara desinformatör och ha haft kontakt med anstiftarna till MOP och har gett upphov till en tråd med + 42 000 inlägg, där det vimlar av andra desinformatörer.
Citera
2023-02-06, 13:01
Citat:
Engström kan ju själv vara desinformatör och ha haft kontakt med anstiftarna till MOP och har gett upphov till en tråd med + 42 000 inlägg, där det vimlar av andra desinformatörer.

Är han inte GM är jag övertygad om att det var just detta han var, hans roll i MOP. Något vittne (eller varande) i egentlig mening var han knappast. Exfrun sa ju till TP/Filter, att SE "var för harig och feg för att göra det, men han hade gärna tittat på". Tyvärr tror jag mer och mer att detta var han var. Skulle inte förvåna mig, om en viss vapensamlare från Täby egentligen var mer (eller lika) inblandad. Anledningen att de två bästa vännerna bröt med varandra, kan mycket väl ha att göra med SEs pladder i media, SE gillade att "retas med utredning och polis och slänga ut pusselbitar", detta borde så klart anstiftaren och de övriga inblandade fått nog av.

Kanske var det just detta, och ensamheten/utanförskapen kring MOP-gänget som fick honom att bokstavligen rasa på nittiotalet, bli förtidspensionär, hamna på torken, få fotboja, slutligen ta sitt liv, osv. Vem vet, han kanske inte ens tog sitt liv, utan blev tvingad att överdosera av någon som tröttnat på SE. Kanske hade SE rent av hotat med att gå till polisen om han inte fick pengar att hålla tyst, då tappade någon tålamodet. Givetvis vilda gissningar, och många kanske, men ändå.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-02-06 kl. 13:07.
Citera
2023-02-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Är han inte GM är jag övertygad om att det var just detta han var, hans roll i MOP. Något vittne (eller varande) i egentlig mening var han knappast. Exfrun sa ju till TP/Filter, att SE "var för harig och feg för att göra det, men han hade gärna tittat på". Tyvärr tror jag mer och mer att detta var han var. Skulle inte förvåna mig, om en viss vapensamlare från Täby egentligen var mer (eller lika) inblandad. Anledningen att de två bästa vännerna bröt med varandra, kan mycket väl ha att göra med SEs pladder i media, SE gillade att "retas med utredning och polis och slänga ut pusselbitar", detta borde så klart anstiftaren och de övriga inblandade fått nog av.

Kanske var det just detta, och ensamheten/utanförskapen kring MOP-gänget som fick honom att bokstavligen rasa på nittiotalet, bli förtidspensionär, hamna på torken, få fotboja, slutligen ta sitt liv, osv. Vem vet, han kanske inte ens tog sitt liv, utan blev tvingad att överdosera av någon som tröttnat på SE. Kanske hade SE rent av hotat med att gå till polisen om han inte fick pengar att hålla tyst, då tappade någon tålamodet. Givetvis vilda gissningar, och många kanske, men ändå.

Efter att ha läst förhören med Stig Engström och "alla" andra förhör från mordplatsen finner jag att Engströms redogörelser är motsägande "internt" och oförenliga med andras utsagor. Särskilt tvistas det om vad Engström såg och inte såg efter mordet. Få intresserar sig för vad Engström kan ha sett före mordet.

Om Engström känt igen personer som inte finns i vad utredningen har offentliggjort eller försvunnit från mordscenen innan polis och fotografer anlänt så finns möjligheten att de varit delaktiga i någon form i MOP och hotat/tvingat Engström att agera "vittne" och ange sig själv som "aktör" (springa Tunnelgatan in).

Alla i Engströms personkrets bör granskas förutsättningslöst.
Citera
2023-02-06, 13:31
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Ja jösses som man kan få till det.

Vad jag vet var Engström fullt fungerande 1986. Gift, kontorsarbete i city, fint hus i status område. Social trevlig, enligt dem som kände honom.

Jaja du pratar om hur det var 10-12 år senare. Efter en skilsmässa. Jo rätt vanligt att mannen går ner sig då. Vad har det med tiden runt mordet att göra?
Citera
2023-02-06, 13:37
Citat:
Efter att ha läst förhören med Stig Engström och "alla" andra förhör från mordplatsen finner jag att Engströms redogörelser är motsägande "internt" och oförenliga med andras utsagor. Särskilt tvistas det om vad Engström såg och inte såg efter mordet. Få intresserar sig för vad Engström kan ha sett före mordet.

Om Engström känt igen personer som inte finns i vad utredningen har offentliggjort eller försvunnit från mordscenen innan polis och fotografer anlänt så finns möjligheten att de varit delaktiga i någon form i MOP och hotat/tvingat Engström att agera "vittne" och ange sig själv som "aktör" (springa Tunnelgatan in).

Alla i Engströms personkrets bör granskas förutsättningslöst.

Intressant resonerande, och klokt seende. Jag håller med dig. Kikar man igenom utredningen (under Petersons flagg) så saknas en hel hög av förhör med forna kamrater/grannar, osv till SE. Som du säger, borde man kartlagt varenda kotte kring SE. Ett jädra jobb, somliga är/var inte ens i livet, några kanske man inte ens vågade förhöra (pga deras befattningar i samhället).
Citera
2023-02-06, 13:47
Medlem
Citat:
Intressant resonerande, och klokt seende. Jag håller med dig. Kikar man igenom utredningen (under Petersons flagg) så saknas en hel hög av förhör med forna kamrater/grannar, osv till SE. Som du säger, borde man kartlagt varenda kotte kring SE. Ett jädra jobb, somliga är/var inte ens i livet, några kanske man inte ens vågade förhöra (pga deras befattningar i samhället).

Tyvärr är det så i Sverige att folkbokföringsregister och andra register inte alltid är offentliga, exv vissa födelselängder från Karolinska från den tiden. Ibland hemlighålls biologiska fäder till barn födda utom äktenskapet, sån var synen på den tiden.

Att här och nu ange besvärande släktförhållanden utan någon dokumentation tänker jag inte göra men det skall ha funnits personer på mordplatsen som ingick i vad som kan kallas Engströms "extended family", dvs inte biologiskt släkt med Stig Engström.
Citera
2023-02-06, 14:06
Medlem
Citat:

Jag ser en annan möjlig roll för "Vapensamlaren". Med dubbelt medborgarskap, bl a amerikanskt, och militärtjänstgöring i USA följt av kadettutbildning i Sverige 1952 finns möjligheten att han rekryterats av William Colby till Stay Behind.

https://wpu.nu/wiki/William_Colby

Att William Colby skulle missat en signalutbildad svensk/amerikansk officer är inte troligt. I den tiden var det mer eller mindre en "plikt" att samverka med USA mot Sovjetunionen, dvs inga dubbla lojaliteter.

Att Vapenhandlaren får kalla fötter efter mordet och avbryter sina kontakter med Stig Engström och hans personkrets kan bero på att han misstänker fult spel från USA.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lite om vapensamlarens bakgrund:

"Skandiamannens bästa vän, vapensamlaren, är numera avliden men hade en lång militär historik.

Tjänstgöringskort från Krigsarkivet visar att han gjorde sin värnplikt på signalregementet S1 från 1948 och nådde fänriks grad 1952.

I ett brev i samband med mönstringen skriver han att han vill studera i USA, där han senare bodde i två år. Han arbetade som tullare och kom då i kontakt med amerikanska Air Transport Command, en enhet inom det amerikanska flygvapnet, där han senare fick anställning som översättare. Dottern berättar att den tjänsten var i Sverige men att han senare åkte till USA där han ska ha varit "fallskärmsjägare".

Han har haft en karriär som säljare och sen blev han direktör. Armén låg långt tillbaka men sen tog han tag i det igen genom hemvärnet och han var hemvärnsbefäl i Täby, berättar dottern.

I hans omfattande vapensamling - med bland annat Magnum-revolvrar och gevär - fanns enligt dottern flera militärhistoriska föremål som uniformer och flygarjackor.

Dottern har kategoriskt avvisat tanken på att mordvapnet i Palme-fallet kan ha kommit från hennes fars samling.

https://www.expressen.se/nyheter/utredarna-tog-hjalp-av-must-efter-tips-om-skandiamannen/
Senast redigerad av Utredaren 2023-02-06 kl. 14:10.
Citera
2023-02-06, 16:58
Medlem
Citat:
Tyvärr är det så i Sverige att folkbokföringsregister och andra register inte alltid är offentliga, exv vissa födelselängder från Karolinska från den tiden. Ibland hemlighålls biologiska fäder till barn födda utom äktenskapet, sån var synen på den tiden.

Att här och nu ange besvärande släktförhållanden utan någon dokumentation tänker jag inte göra men det skall ha funnits personer på mordplatsen som ingick i vad som kan kallas Engströms "extended family", dvs inte biologiskt släkt med Stig Engström.

Är det någon av de som är kända på mordplatsen eller är det någon ny som vi inte har allmän kännedom om att de var på mordplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in