2023-02-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Ok. Du tror inte de gräver i min ekonomi alls då?
Jag hade telefonintervju i veckan och allt kändes bra. Jag har lång industriell bakgrund och är ung. Borde absolut vara en bra kandidat. Innan samtalet avslutades frågade hon om det gick bra göra en bakgrundskontroll på mig, vilket jag givetvis svarade ja till.
Hon skulle presentera mig för hennes Co. Workers och höra av sig nästa vecka. Jag antar att hon mest ville vänta in den där kontrollen.

När det görs en bakgrundscheck så är det belastningsregistret dom menar.

Hade det varit en säkklassad tjänst du sökt, då hade det gjorts en grundligare intervju, innefattande ekonomin och en djupare analys av din sambo, släkt och vänner, men de klart, beror också på vilken anställningspolicy dom har.
Citera
2023-02-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
När det görs en bakgrundscheck så är det belastningsregistret dom menar.

Hade det varit en säkklassad tjänst du sökt, då hade det gjorts en grundligare intervju, innefattande ekonomin och en djupare analys av din sambo, släkt och vänner, men de klart, beror också på vilken anställningspolicy dom har.
Tack för dina svar. Ok, då gäller det endast belastningregistet alltså. Jag är beredd på att förklara varför min bil var obesiktigad och så, tror det ska vara lugnt.

Jag hoppas fortfarande att någon som blivit anställd av Northvolt (och gärna haft något i registret) kunde skriva några rader i tråden.
Citera
2023-02-03, 23:11
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Beror väl lite på vad som du ska pyssla med också? Position och krav på akademisk utbildning kan göra att man inte är lika noga tänker jag.

Ska du jobba med säkerhetsklassad info eller vakt kanske de kollar lite mer noga, än om du ska vända papper?
Citera
2023-02-04, 00:49
Avslutad
Vad är meningen med tråden? Antingen kommer det vara ett problem eller inte, det får du snart reda på. Varför sitta här och grubbla över det?
Senast redigerad av Sickmyduck 2023-02-04 kl. 01:09.
Citera
2023-02-04, 09:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Bakgrundskollen är nog ingen regelrätt säkkontroll, utan blir nog bara utdrag ur belastningsregistret, samt personligt samtal, var bara ärlig.

Krav är att behärska Engelska språket.

Gällande anmärkningar, så behöver inte detta sätta käppar i hjulet.

Du vet inte vad du snackar om.

Anmärkningar kan garanterat sätta käppar i hjulet, precis som tidigare domar kan göra det.
HR är efterblivna idag.

Självklart kommer det bedömas individuellt och man ska inte oroa sig i onödan men att påstå att förekomst i belastningsregister och betalningsanmärkningar är något positivt? Nej då är man efterbliven.

Bakgrundskontroll är för att LETA FEL.
Citera
2023-02-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Anmärkningar kan garanterat sätta käppar i hjulet, precis som tidigare domar kan göra det.
HR är efterblivna idag.

Självklart kommer det bedömas individuellt och man ska inte oroa sig i onödan men att påstå att förekomst i belastningsregister och betalningsanmärkningar är något positivt? Nej då är man efterbliven.

Vem har påstått att prickar i belastningsregistret är något possitivt ?, en del arbetsgivare säger automatiskt nej direkt, ex Försvarsmakten, andra gör en lite djupare analys.
Om anmärkningar spelar roll eller inte, beror ju på vilken tjänst man söker och/eller om den ex är säkerhetsklassad.

Bra att veta är att nästan varje arbetsgivare kollar upp en på sociala medier också.
Senast redigerad av peckapecan 2023-02-04 kl. 10:44.
Citera
2023-02-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vad är meningen med tråden? Antingen kommer det vara ett problem eller inte, det får du snart reda på. Varför sitta här och grubbla över det?
Haha. Gillar ditt tänk. Du verkar vara en skön kille.
Absolut borde jag bara slappna av och inte grubbla. Jag får ju beskedet snart som du säger.
Å andra sidan är en flytt 100 mil bort något jag funderat på en längre tid. Det vore en stor omställning med tanke på jobb, familj osv. Nu öppnar sig en möjlighet och man har svårt att släppa sargen.

Meningen var att få svar ifrån någon som varit i just samma situation och genomgått denna kontroll av nämnda arbetsgivare.
Senast redigerad av Lajku 2023-02-04 kl. 21:24.
Citera
2023-02-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Beror väl lite på vad som du ska pyssla med också? Position och krav på akademisk utbildning kan göra att man inte är lika noga tänker jag.

Ska du jobba med säkerhetsklassad info eller vakt kanske de kollar lite mer noga, än om du ska vända papper?
Nuförtiden består HR-filtret av en nitisk ung tjej som sällan kan tänka utanför boxen. Väldigt petig och högfärdig dessutom. Minsta avvikelse och de ser en felkod och man är inte startklar.
Dessa är väl stöpta i samhällets verktyg för att få det perfekta fåret. Tänk dig en robot.

Ja, detta gäller även lagerjobb osv. Helt sjukt.
Citera
2023-02-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

HR är efterblivna idag.

Just sån diskussion jag hade hoppats på.
Jag tror som du, att betalningsanmärkningar även är något de intresserar sig för. Vilket är helt absurt då det är ett vanligt golvjobb. Har man dessutom bytt adress mer än 1 gång senaste 5 åren får man förklara sig också
Som jag skrev tidigare är vissa rekryterare som en robot. Antingen ser det ett grönt eller ett rött ljus. Företag kan ju också ha nolltolerans vad gäller registret.

Jag hade även hoppats på att någon som VET hur det fungerar hos Northvolt kunde se tråden och skriva något.
Oavsett kommer jag återkomma i tråden och berätta hur det gick.
Citera
2023-02-04, 22:07
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Nuförtiden består HR-filtret av en nitisk ung tjej som sällan kan tänka utanför boxen. Väldigt petig och högfärdig dessutom. Minsta avvikelse och de ser en felkod och man är inte startklar.
Dessa är väl stöpta i samhällets verktyg för att få det perfekta fåret. Tänk dig en robot.

Ja, detta gäller även lagerjobb osv. Helt sjukt.

Har jobbat både på lager, bank, och mellanchefsjobb. Bakrundskollen har bara varit refernser. Så allt beror på var man är och var man söker. Kanske vad man utstrålar med.
Citera
2023-02-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Har jobbat både på lager, bank, och mellanchefsjobb. Bakrundskollen har bara varit refernser. Så allt beror på var man är och var man söker. Kanske vad man utstrålar med.
Om det gällde endast referenser tror jag inte de hade ställt frågan: "Är det okej att vi gör en bakgrundskontroll". Jag är rätt säker på att det är register mm. som menas här. Är det nyligen du har bytt mellan dessa jobben? Jag tror mycket har hänt senaste 10 åren.
Citera
2023-02-05, 09:41
Avstängd
Citat:
Just sån diskussion jag hade hoppats på.
Jag tror som du, att betalningsanmärkningar även är något de intresserar sig för. Vilket är helt absurt då det är ett vanligt golvjobb. Har man dessutom bytt adress mer än 1 gång senaste 5 åren får man förklara sig också
Som jag skrev tidigare är vissa rekryterare som en robot. Antingen ser det ett grönt eller ett rött ljus. Företag kan ju också ha nolltolerans vad gäller registret.

Jag hade även hoppats på att någon som VET hur det fungerar hos Northvolt kunde se tråden och skriva något.
Oavsett kommer jag återkomma i tråden och berätta hur det gick.

Problemet är att det är inget problem men HR måste rättfärdiga sin roll på något sätt mot arbetsgivaren så om de inte själva sätter upp en massa onödiga regler som de lärt sig på högskolan så kommer arbetsgivaren förstå att de inte behövs.

Många företag bryr ju sig egentligen inte men det är ju "inne" att kolla upp arbetstagare och det orsakar onödiga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in