2023-02-08, 18:19
Medlem
Jag fick inte tjänsten. Fick ingen specifik anledning utan det var ett mejl i stil med "Du var en av många intressanta kandidater bla bla.."
Citera
2023-04-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Jag fick inte tjänsten. Fick ingen specifik anledning utan det var ett mejl i stil med "Du var en av många intressanta kandidater bla bla.."
Sök igen (om du nu verkligen vill) NV har ett konstigt system där din ansökan kan ses av alla ledare, men om en trycker bort din ansökan tex att du inte passar på hens avdelning, så försvinner din ansökan helt från systemet.
Citera
2023-04-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastjulgran
Sök igen (om du nu verkligen vill) NV har ett konstigt system där din ansökan kan ses av alla ledare, men om en trycker bort din ansökan tex att du inte passar på hens avdelning, så försvinner din ansökan helt från systemet.
Hon som hade intervju med mig sa att jag borde söka igen om jag inte fick jobb nu. Det har tydligen hänt att folk sökt igen 1år senare t.ex och då fått jobb.

Jag har sökt till högskola nu inför hösten och avvaktar först besked därifrån.

Jobbar du på NV?
Citera
2023-04-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Hon som hade intervju med mig sa att jag borde söka igen om jag inte fick jobb nu. Det har tydligen hänt att folk sökt igen 1år senare t.ex och då fått jobb.

Jag har sökt till högskola nu inför hösten och avvaktar först besked därifrån.

Jobbar du på NV?
Yes, jobbar på NV
Citera
2023-12-25, 10:35
Medlem
tomyhockeys avatar
Ekonomisk bakgrundskontroll som del av rekrytering - har skulder hos Kronofogden

hej jag kollar på en tjänst och jag tänker söka tjänsten är inom logistik
men på annonsen står det vi ska göra en ekonomiskt kontroll på din bakgrund
då är frågan är jag rätt person att söka tjänsten jag har skulder liggande hos kronofogden
kan det här vara ett förhinder för mig att få jobbet ??
Citera
2023-12-25, 11:06
Medlem
mdlbs avatar
Kontakta arbetsgivaren och säg som det är. Vet inte vad de främst letar efter vid ekonomiska kontroller men det borde ju handla om skulder. Förhoppningsvis kan ni hitta en bra lösning.
Citera
2023-12-25, 11:13
Medlem
varför vill AG göra det? Jag tycker det låter märkligt för ett logistikjobb. Saxat från Akavia

Citat:
För att få göra en bakgrundskontroll ska det finnas ett tydligt och berättigat syfte. Kontrollen ska stå i proportion till syftet, det kan exempelvis vara fråga om en kontroll som ger en laglig förutsättning att få verka inom en bransch.

Citat:
Bakgrundskontrollerskontroller som kan vara tveksamma och hanteras fel:[…]

2. Kreditupplysning. Enligt kreditupplysningslagen är det bara tillåtet att ta en kreditupplysning om det finns ett legitimt behov av informationen, exempelvis för att göra en ekonomisk riskbedömning. Det är endast relevant för kandidater som söker en tjänst med ett finansiellt ansvar eller liknande
Citera
2023-12-25, 11:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jossarvin
varför vill AG göra det? Jag tycker det låter märkligt för ett logistikjobb. Saxat från Akavia

Sånt spelar ingen roll längre när vem som helst kan köpa en anonym kreditupplysning på Ratsit. (Man kan ju även ringa till Kronofogden och fråga helt gratis...)

Hur ska nån få reda på att en arbetsgivare gjort en kontroll?
Citera
2023-12-25, 11:40
Medlem
tnems avatar
Citat:

Vi vet inte var tjänsten är någonstans, kan exempelvis handla om hantering av receptbelagda mediciner.
Citera
2023-12-25, 11:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
varför vill AG göra det? Jag tycker det låter märkligt för ett logistikjobb.
Man vill väl vara säker på att sökanden inte har ekonomiska incitament till att styra om logistiklinjer med värdegods så att de kan förskingras.
Citera
2023-12-25, 11:59
Medlem
Vitiss avatar
När jag sökte en säkerhetsklassad tjänst tog de bl.a kreditupplysning på mig.
Jag utgick från att det beror på att jag inte ska kunna utpressas; typ "om Du ger oss upplysningar om xx xx får du x antal kronor (motsvarande skulden t KFM)".
Fast det verkar egentligen lite långsökt.
Det handlar nog mer om vandel; de vill se att man är en skötsam person.
Citera
2023-12-25, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hej jag kollar på en tjänst och jag tänker söka tjänsten är inom logistik
men på annonsen står det vi ska göra en ekonomiskt kontroll på din bakgrund
då är frågan är jag rätt person att söka tjänsten jag har skulder liggande hos kronofogden
kan det här vara ett förhinder för mig att få jobbet ??

Det är väl de kolla upp, du kan ses som en säkerhetsrisk pga betalningsanmärkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in