2022-09-13, 05:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Har själv kollat dem vid olika tillfällen, och folk som jag vet är dömda brottslingar , kommer inte upp.
Säger de att de ska ha samtliga domar?
Citera
2022-09-13, 05:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Säger de att de ska ha samtliga domar?

Dom köper domar ifrån domstolarna, sedan OCR:ar dom in dem. Det finns risk för fel.
Citera
2022-09-13, 05:34
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Dom köper domar ifrån domstolarna, sedan OCR:ar dom in dem. Det finns risk för fel.
Vilka fel då? Har du exempel?
Citera
2022-09-13, 12:30
Medlem
kungen101s avatar
Det ska vara 5 år offentligt så som lexbase,hitta.se etc. 10 år i brottregister om någon ber om att få se. Jag själv var på en arbetsintervju, man blev snopen när man fortfarande hade kvar sitt på grund av skitsaker är inne på 9 året. Men satt också och tänkte inte konstigt att människor blir kriminella när människor inte får andra chans. Sen är det grova saker så är det bra att det syns. Jag ska tillägga att få jobb har aldrig varit ett problem för mig detta är första gången det hände.
Citera
2022-09-14, 16:11
Medlem
Har fått en massa automatiska nej från Manpower, trots att vissa av jobben så har jag extremt mycket erfarenhet.
Rätt intressant att när jag först maila dom så kontaktade mig omgående och ville erbjuda jobb men när jag berättade att jag fanns i belastningsregistrerat när dom fråga så är jag helt plötsligt inte intressant längre för något jobb, trots att dom nämnde att dom inte bryr sig om sådant utan bara om det är aktuellt hos företaget.

Samma sak som det andra bemannings företaget dom skulle dessutom återkomma till mig men istället för jag därifrån automatiska nej mail också.

Riktigt obehagligt beteende, jag som inte ens är en brottsling behandlas som en paria. Då kan jag tänka mig vilket helvete riktigt kriminella har det när dom vill bli hederliga.
Citera
2022-12-26, 13:27
Medlem
En vän till mig som inte slutade ta skiten efter ungdomen torskade till slut strax innan han skulle ta examen som civ ingenjör.

Det var inge problem vid intervjun, chefen förstod. Men han spelade inte ut det som att han hade värsta problemet.
Citera
2022-12-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nästan alla har en fartbot eller 2.
Normalt görs inga kontorller mot brottsregister för ingenjörstjänster. Möjligen om du skall bli VD eller ekonomichef, men det blir du antagligen inte som ingenjör i alla fall.

SAAB är rätt intresserade av bakgrundskontroller, samma med Combitech och BAE. FMV och FRA är troligen också väldigt intresserade av det.
Citera
2023-02-03, 21:23
Medlem
Bakgrundskontroll vid anställning - Northvolt

Är det någon som vet vilken typ av bakgrundskontroll de gör vid rekrytering på NV? Exakt vilken tjänst använder de för kontrollen ifråga? Samt är det nolltolerans vid brott eller gör de en bedömning utifrån fall till fall?

Frågar eftersom jag är smått orolig för mina "skavanker"..
De kommer se att jag fått för olovlig körning, då jag fick en böter för obesiktigad bil. (Ej avställd eller oförsäkrad, endast obesiktigad)
Inga narkotikabrott, misshandel eller något sånt.

Utöver det är det ev. kreditupplysning som skulle kunna sätta käppar i hjulet. Jag är helt skuldfri idag men har ett par betalningsanmärkningar som hänger kvar till hösten. Det har vart små skulder spridda på vanliga grejer. Blancolån, Csn osv.

Jag vill tro att det är ok då det är ett ringa brott samt att jag inte har skulder hos KF..Men dessa unga HR-kvinnor är minsann inte förlåtande.

Jag tjänar bra sedan några år tillbaka, bor på bra adress och lever ett ordnat liv. Har bra referenser från arbetsgivare mm. Inga luckor i mitt CV eller dylikt.

Tack på förhand.
Just det. Tjänsten jag sökt är processoperatör.
Citera
2023-02-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Är det någon som vet vilken typ av bakgrundskontroll de gör vid rekrytering på NV? Exakt vilken tjänst använder de för kontrollen ifråga? Samt är det nolltolerans vid brott eller gör de en bedömning utifrån fall till fall?

Frågar eftersom jag är smått orolig för mina "skavanker"..
De kommer se att jag fått för olovlig körning, då jag fick en böter för obesiktigad bil. (Ej avställd eller oförsäkrad, endast obesiktigad)
Inga narkotikabrott, misshandel eller något sånt.

Utöver det är det ev. kreditupplysning som skulle kunna sätta käppar i hjulet. Jag är helt skuldfri idag men har ett par betalningsanmärkningar som hänger kvar till hösten. Det har vart små skulder spridda på vanliga grejer. Blancolån, Csn osv.

Jag vill tro att det är ok då det är ett ringa brott samt att jag inte har skulder hos KF..Men dessa unga HR-kvinnor är minsann inte förlåtande.

Jag tjänar bra sedan några år tillbaka, bor på bra adress och lever ett ordnat liv. Har bra referenser från arbetsgivare mm. Inga luckor i mitt CV eller dylikt.

Tack på förhand.
Just det. Tjänsten jag sökt är processoperatör.

Jag tror det är lugnt. Du låter ju som vem som helst. Är väl värre saker som våldsbrott, bedrägerier och sånt kanske. Såna som lever ordnat ska väl få jobba för fan.
Citera
2023-02-03, 21:30
Medlem
Bakgrundskollen är nog ingen regelrätt säkkontroll, utan blir nog bara utdrag ur belastningsregistret, samt personligt samtal, var bara ärlig.

Krav är att behärska Engelska språket.

Gällande anmärkningar, så behöver inte detta sätta käppar i hjulet.
Senast redigerad av peckapecan 2023-02-03 kl. 21:43.
Citera
2023-02-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Jag tror det är lugnt. Du låter ju som vem som helst. Är väl värre saker som våldsbrott, bedrägerier och sånt kanske. Såna som lever ordnat ska väl få jobba för fan.
Jag tycker precis som du, men har hört att vissa företag inte anställer om man finns i brottsregistret öht. Dessa unga kvinnor som sköter intervjuerna kan vara väldigt fyrkantiga. Man är lixom en missanpassad lowlife om man har en anmärkning eller har något i brottsregistret. Samt får de väl väldigt många ansökningar och har råd att vara kräsna. Tack för ditt svar.
Citera
2023-02-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Bakgrundskollen är nog ingen regelrätt säkkontroll, utan blir nog bara utdrag ur belastningsregistret, samt personligt samtal, var bara ärlig.
Ok. Du tror inte de gräver i min ekonomi alls då?
Jag hade telefonintervju i veckan och allt kändes bra. Jag har lång industriell bakgrund och är ung. Borde absolut vara en bra kandidat. Innan samtalet avslutades frågade hon om det gick bra göra en bakgrundskontroll på mig, vilket jag givetvis svarade ja till.
Hon skulle presentera mig för hennes Co. Workers och höra av sig nästa vecka. Jag antar att hon mest ville vänta in den där kontrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in