Citat:
Ursprungligen postat av
Bosun
På 50-60 talet när det inte fanns hastighetsbegränsningar så kördes det ikapp med volvo pv i 150 km/h.
Säkerhetsbälten på den tiden = non existent
Ger mig fan på att männen av den tiden skulle fnysa om ordet säkerhetsbälten nämndes.
Det gjorde de nog, jag kommer ihåg min fars motvillighet till att använda säkerhetsbälte från när jag var liten på 70-talet. Men innebär det att det var rätt?
1970 dog drygt 1300 människor på våra vägar. Ett. Tusen. trehundra. På en befolkning om 8 miljoner och ca 2,3 miljoner bilar, som kördes betydligt mindre.
Till stor del förstås beroende på kassa bilar och dålig vägstandard. Men även på att folk, framförallt män, var lika dåliga eller sämre än idag på att följa reglerna.
Jag är inte övertygad om att det var en bättre tid. Vilken nytta gör det för samhället att vissa anser sig vara förmer och tycker att de ska ha rätten att dö och ta livet av andra i trafiken? Att anse att regler är till för mesar som inte vill riskera livet, vad tjänar det till?
Riskera gärna ditt liv, men riskera inte mitt samtidigt, det finns gott om aktiviteter dör det är möjligt som inte innefattar allmänna vägar.