2023-02-03, 17:22
Medlem
Jag har aldrig varit hetsig i trafiken men så länge sikten och väglaget varit bra har jag inte haft något problem med att gasa på. Men nu finner jag mig oftare och oftare hålla hastighetsgränsen. Jag tror det är åldern. Rätt skönt att ta det lugnt och det är ju sällan många sekunder man tjänar på att gasa. Så länge man inte fastnar bakom någon lus precis innan någon lång sträcka som det inte går at köra om på. Brukar dock alltid lämna lucka fram så att hetsare iaf kommer om mig på ett säkert sätt.
Citera
2023-02-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tänkte du verkligen efter innan du skrev de där?
Med din logik så har alla som följer lagen autism, eller vad försöker du säga?

Att tränga sig i en kö är de också att tänka på egen hand, bara undrar vart din gräns går?

Jag har autism men följer inte lagar blint, men en viss typ av autister gör det.

Det är naturligtvis bara dumhuvuden som inte kan tänka själva som tror att lagen är detsamma som objektiv moral.
Citera
2023-02-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freezerburn
Jag har aldrig varit hetsig i trafiken men så länge sikten och väglaget varit bra har jag inte haft något problem med att gasa på. Men nu finner jag mig oftare och oftare hålla hastighetsgränsen. Jag tror det är åldern. Rätt skönt att ta det lugnt och det är ju sällan många sekunder man tjänar på att gasa. Så länge man inte fastnar bakom någon lus precis innan någon lång sträcka som det inte går at köra om på. Brukar dock alltid lämna lucka fram så att hetsare iaf kommer om mig på ett säkert sätt.

Jag är över 50 och kör för det mesta lagligt eller obetydligt för fort på främst motorvägar idag, men man undrar ju hur det står till med dem som inte var hetsiga och körde för fort ens i sin ungdom.
Citera
2023-02-03, 17:25
Medlem
Håller helt med. Många i omgivningen är i allmänhet söliga, trögtänka och långsamma. Lunkar sakta fram på gatan, går långsamt genom affären och kollar på varje förpackning, blockerar så man inte hinner med tunnelbanan, går runt på Ikea i lugnt takt och drömmer sig bort bland alla soffor.

På vägen är det samma sak. Jag kör i princip alltid 30 för fort om det inte är villaområde med småvägar eller mitt inne i staden. Finns ingen anledning att rulla fram i 50 när man kan köra 80 och vara framme betydligt snabbare. Dessutom är det roligare när det går fort.
Citera
2023-02-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Jag är över 50 och kör för det mesta lagligt eller obetydligt för fort på främst motorvägar idag, men man undrar ju hur det står till med dem som inte var hetsiga och körde för fort ens i sin ungdom.
Men jag skrev ju att jag körde för fort, men inte hetsigt. Kör ju fortfarande för fort rätt ofta. Rent objektivt står det bra till. Det har gått bra för mig och jag hatar inte mina medmänniskor så jag förstår inte varför jag ska hetsa dem.
Citera
2023-02-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freezerburn
Men jag skrev ju att jag körde för fort, men inte hetsigt. Kör ju fortfarande för fort rätt ofta. Rent objektivt står det bra till. Det har gått bra för mig och jag hatar inte mina medmänniskor så jag förstår inte varför jag ska hetsa dem.

OK, jag menar snarare också 'för fort' än 'hetsigt', men jag tycker helt allvarligt att det är märkligt om någon aldrig har kört för fort eller tyckt att Sverige har patetiska hastighetsgränser. Åtminstone när man är ung borde det vara helt normalt att tycka så. Människor som inte har den minsta upproriskhet i sig är inte friska.
Citera
2023-02-03, 17:40
Medlem
Citat:
OK, jag menar snarare också 'för fort' än 'hetsigt', men jag tycker helt allvarligt att det är märkligt om någon aldrig har kört för fort eller tyckt att Sverige har patetiska hastighetsgränser. Åtminstone när man är ung borde det vara helt normalt att tycka så. Människor som inte har den minsta upproriskhet i sig är inte friska.
Hehe. Jag skulle nog påstå att jag är fullt frisk men jag kan erkänna att jag var något av en anomali i vänkretsen när vi var unga. Många polare som smällde bilar, ibland med mig som passagerare. Nu får det vara nog om mig. Tillbaka till den eviga frågan om hur man bör köra.
Citera
2023-02-03, 17:51
Moderator
Ämnen sammanfogade, att reta sig på de som kör långsammare än en själv passar helt klart in i saker som är mest irriterande i trafiken och behöver ingen egen tråd.
Sexliv har inget med trafik att göra, det räcker nu, fortsätter det kan det bli varningar.
/Moderator
Citera
2023-02-03, 17:54
Medlem
Duvlorts avatar
Förstår fortfarande inte varför det är tillåtet att köra med mössa på sig i bilen?
Borde jämställas med lätt rattfylla.
Citera
2023-02-03, 19:49
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jag har autism men följer inte lagar blint, men en viss typ av autister gör det.

Det är naturligtvis bara dumhuvuden som inte kan tänka själva som tror att lagen är detsamma som objektiv moral.

Säg det till han som jag citerade istället
Citera
2023-02-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Vi som inte lider av autism vi tolkar skyltar som förslagsvis.

Dvs att vi tänker på egen hand.

Det är helt ok att tänka på egen hand, så länge man inte därmed bryter lagar och regler, eller utsätter andra för nödvändig fara.

Citat:
Det har det visst det. Det finns allt för många ute i trafiken som håller under satt hastighet, en trend verkar det som.

Ett helvete vid rusning, helg och semestertid med dessa stoppklossar vilka skapar oflyt i trafiken.

Det finns inget som heter ”satt hastighet” i trafiken….
Den hastighet som anges på hastighetsskyltar säger på inga vis att det är den hastigheten alla alltid skall hålla, utan det enda det anger är att det är den högsta tillåtna hastigheten för aktuell vägsträcka. Det är fullt tillåtet att köra saktare än det.

Citat:
Till och med i körskola så poängteras det att följa lag i trafiken det blir inte alltid rätt!
Förhållande och trafikrytm är också viktiga faktorer att beakta, att man kör säkert och smidigt.

Dock kommer aldrig körskolan att säga att man därför ska bryta lagar och regler, alltså, de uppmanar inte till att man ska bryta lagar, utan lär ut att man skall följa dessa, och att det inte är de som följer lagar som gör fel utan de som inte gör det.
Citera
2023-02-03, 22:40
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Håller helt med. Många i omgivningen är i allmänhet söliga, trögtänka och långsamma. Lunkar sakta fram på gatan, går långsamt genom affären och kollar på varje förpackning, blockerar så man inte hinner med tunnelbanan, går runt på Ikea i lugnt takt och drömmer sig bort bland alla soffor.

På vägen är det samma sak. Jag kör i princip alltid 30 för fort om det inte är villaområde med småvägar eller mitt inne i staden. Finns ingen anledning att rulla fram i 50 när man kan köra 80 och vara framme betydligt snabbare. Dessutom är det roligare när det går fort.

Men som jag sa tidigare, svenskar generellt är ett sävligt folk, inte bara i trafiken men även när du är ute på stan.

Jag har aldrig hållt mig till hastighetsskyltarna, blev av med körkortet 2ggr i mitt unga liv då jag var dum och naiv, nu har jag erfarenhet av omgivningen och polisen.

Själv ligger jag väl runt 150-160km/ på 110-väg, 70-110km/h på 70-väg, på 40-väg ligger jag runt 50-60, viktigt tänka på att grisarna sänkte från 50 till 40 många år sen, mest idiotiska man gjort och jag kommer aldrig följa 40-vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in