2023-02-03, 23:37
Medlem
Varför ha bråttom och stressa i trafiken? Ofta ska man ju bara till ett arbete man hatar eller hem till en kärring som gnäller och tjatar. Lighta gasen och glid, njut av de 2 extra fridfulla minuterna i din bil.
Citera
2023-02-04, 00:03
Medlem
På 50-60 talet när det inte fanns hastighetsbegränsningar så kördes det ikapp med volvo pv i 150 km/h.
Säkerhetsbälten på den tiden = non existent

Ger mig fan på att männen av den tiden skulle fnysa om ordet säkerhetsbälten nämndes.
Senast redigerad av Bosun 2023-02-04 kl. 00:10.
Citera
2023-02-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
På 60-talet när det inte fanns hastighetsbegränsningar så kördes det ikapp med volvo pv i 150 km/h.

Ger mig fan på att männen av den tiden skulle fnysa om ordet säkerhetsbälten nämndes.

Säkerhetsselar hette det! Visst fanns dylika, men stor skillnad om vi talar om början eller slutet av 60-talet. Från 1969 dessutom krav på bälten fram, de skulle finnas där och fungera alltså.
Citera
2023-02-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Säkerhetsselar hette det! Visst fanns dylika, men stor skillnad om vi talar om början eller slutet av 60-talet. Från 1969 dessutom krav på bälten fram, de skulle finnas där och fungera alltså.
Vi talar bryttidpunkten 50-60 talet.
Citera
2023-02-04, 03:40
Medlem
Citat:
Vi talar bryttidpunkten 50-60 talet.
Bara ett par år in på 60-talet fanns selar i flertalet bilar. Givetvis fasta dylika, ofta tvåpunktskonstruktion.
Volvo PV hade det redan 1959 som standard.
Citera
2023-02-04, 04:48
Medlem
Citat:
På 50-60 talet när det inte fanns hastighetsbegränsningar så kördes det ikapp med volvo pv i 150 km/h.

Jaha, och vad vill du säga med det då…?
Att folk tålde krockar och olyckor bättre på den tiden och att det var färre krockar och olyckor på våra vägar då, och att säkerhetsbälte och hastighetsbegränsningar är onödiga….?
Citera
2023-02-04, 07:33
Medlem
s-täljes avatar
dom som fiser i 80 på 100 väg
håll eder borta från vägar
jävla stoppklossar
Nu inte lastbilar Men ni andra
Citera
2023-02-04, 07:39
Moderator
Citat:

Det gjorde de nog, jag kommer ihåg min fars motvillighet till att använda säkerhetsbälte från när jag var liten på 70-talet. Men innebär det att det var rätt?

1970 dog drygt 1300 människor på våra vägar. Ett. Tusen. trehundra. På en befolkning om 8 miljoner och ca 2,3 miljoner bilar, som kördes betydligt mindre.
Till stor del förstås beroende på kassa bilar och dålig vägstandard. Men även på att folk, framförallt män, var lika dåliga eller sämre än idag på att följa reglerna.
Jag är inte övertygad om att det var en bättre tid. Vilken nytta gör det för samhället att vissa anser sig vara förmer och tycker att de ska ha rätten att dö och ta livet av andra i trafiken? Att anse att regler är till för mesar som inte vill riskera livet, vad tjänar det till?
Riskera gärna ditt liv, men riskera inte mitt samtidigt, det finns gott om aktiviteter dör det är möjligt som inte innefattar allmänna vägar.
Citera
2023-02-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-tälje
dom som fiser i 80 på 100 väg
håll eder borta från vägar
jävla stoppklossar
Nu inte lastbilar Men ni andra
Hmm släp eller husvagn? nä jag håller under 80 med någon av dom efter mej, vill inte få böter.
Citera
2023-02-04, 10:41
Medlem
s-täljes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Hmm släp eller husvagn? nä jag håller under 80 med någon av dom efter mej, vill inte få böter.

iNGET ONT OM EDER MED SLÄP/HUSVAGN
men övriga för bövel
Citera
2023-02-04, 10:42
Medlem
s-täljes avatar
Och inte förglömma dom som bromsar ner till fartkamera
ex när det 80 kör då 80 inte 60 FAN!!!!
Kamera tar dej om över 6/7 km
Citera
2023-02-04, 12:48
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Om ditt exempel syftar på en tvåfilig motorväg så kan du ju bara köra om lite kvickt vad som nu ligger i högerfilen och segar, eller bara hålla samma hastighet och sen byta fil. Att sakta ner gör ju bara bilisten bakom mer frustrerad, förmodligen. Kan inte se hur det skulle vara säkrare, då bilisten bakom måste vara uppmärksam på att du saktar ner dessutom.

Om jag ligger i omkörningsfilen så gör jag ju en omkörning och går tillbaka till höger när det är lämpligt. Kommer däremot inte öka hastigheten över vad jag känner mig bekväm med bara för att bakomvarande vill ligga i 30 km/h över.
När jag skriver att jag sänker hastigheten så är det endast om någon ligger och trycker där bak.
Om jag ser att någon kommer snabbt i omkörningsfilen så går jag ju inte ut framför, det är om dom är långt bakom men hinner ifatt, eller om det är köliknande och det inte är någon idé att byta tillbaka till höger men bakomvarande ändå tycker att man ska det 😒
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in