Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det viktiga där är att ni hittar en BR som ni vill bo länge i. För en del kanske det inte spelar någon roll. Men för andra så kan de få vänta i månader. (Längre tid för villor). Dvs när botten kommer så kanske ni inte hittar en BR ni vill bo i länge. Så det kan vara vettigt att börja titta nu.
Det tror jag också. Och det är nog smart att hålla sig till innerstan, BR-föreningarna har generellt bättre ekonomi där, men inte alla förstås. Så mitt råd är att verkligen försöka sålla agnarna från vetet, det finns massor med föreingar som har på tok för låga avgifter och nu går jag inte på mediauppgifter, utan egna efterforskningar och man blir ju nästan chockad över hur stora lån i kombination med låga avgifter många föreningar har, särskilt i förorten, men även en del i innerstan som sagt.
Så kolla verkligen skuldsättning i relation till avgifter, hur man skött och underhållit fastigheten genom åren, att underhållfondering finns, att man inte successivt kör fastigheten mot botten för att kunna bibehålla låga avgifter etc. För mig känns BR mer och mer som ett riskboende ur ekonomisk synvinkel. Egentligen skulle jag hellre satsa på eget ägande, villa eller kanske ägarlägenhet i dagsläget.