2023-02-03, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nu börjar det ske det jag tog upp här i tråden några gånger i höstas. Nyproduktions bostadsrätter görs om till hyresrätter.

Hela projektet blir alltså hyresrätter och det är i Åkersberga.
https://www.margretelundstrand.se/

Inte direkt billigt men får väl se om det ens går att hyra ut för dessa hyror nu mer. Jag tvivlar starkt, tror dom kommer få sänka dessa för att ens lyckas hyra ut. Men inte helt fel om man vill ha det lantligt nära staden.

Hur i hela friden har de fått igenom de hyrorna?
Uppåt 3 300 / kvm och år. Det är högre än i Hagastaden.

Nu har den några år på nacken men jämför med listan här
https://www.hemhyra.se/tips-rad/har-ar-landets-dyraste-hyresratter/

Den hyran kan de omöjligt förhandlat fram.
Citera
2023-02-03, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
En prognos är just bara en prognos. Kan nog ta lite längre tid att komma dit men det spelar ingen roll för min del. Fascinerande dock hur mycket folk är beredda att betala för högst medioker boendestandard, men Stockholmare är ju knappast kända för att vara särskilt smarta.

Tror prognosen 85k är helt off. Det kommer ligga och takta runt 100 under året (97-103) så länge inget otippat händer. När räntorna väl sänks går det upp igen.

Vi hade säkert kunnat åka ner mot 90 om börsen fortsatt ned men +17% på 3 månader är jag övertygad om spelar in i Sthlm.

När kommer 85k realiseras om inte i Mars?

Fascinerande hur FB alltid förutspår domedagen och alltid har fel. Denna tråd är skrämmande lik hur trådarna i början av covid såg ut.
Senast redigerad av flanders 2023-02-03 kl. 07:25.
Citera
2023-02-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du med ditt namn är ju säkert expert på pengar....

Nej men inte du heller. Skillnaden är att jag inte har några vanföreställningar.
Citera
2023-02-03, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Slänger ni in kontantinsatsen på 800k på börsen plus månadssparar 14 000 på börsen (amortering + extra månadskostnad) så kommer ni ha många miljoner om 40 år.

Med 7% avkastning per år blir det 46.5 miljoner lagom till pensionen:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Att ni med så bra marginaler ser bostäder som enda sättet att vara miljonär vid pensionen måste ju bidra till att trissa upp priserna.

Gemene FBare förstår ju inte att folk vill ha familj och barn och planerar inte att bo i en sjaskig 3a i Skärholmen hela livet. De vill ha 150 kvm eller mer helst i ett hus och det ska dessutom vara i ett bra område för barnen.

Att hyra i det läget är helt otänkbart. Spelar ingen roll hur många miljoner man har om 40 år (om man ens lever då) om man måste uthärda HR-helvete i de 40 åren.
Citera
2023-02-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Gemene FBare förstår ju inte att folk vill ha familj och barn och planerar inte att bo i en sjaskig 3a i Skärholmen hela livet. De vill ha 150 kvm eller mer helst i ett hus och det ska dessutom vara i ett bra område för barnen.

Att hyra i det läget är helt otänkbart. Spelar ingen roll hur många miljoner man har om 40 år (om man ens lever då) om man måste uthärda HR-helvete i de 40 åren.

Personen frågade om att flytta mellan samma typ av boende.

Men som vanligt börjar du härja om Skärholmen där du med största sannolikhet bor och sitter och hittar på historier om Mäklare Laban som säger nej till att sälja 20 miljoners lägenheter och svär över att inte kan få bord på Coco & Carmen.
Senast redigerad av trickget 2023-02-03 kl. 08:24.
Citera
2023-02-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutaDeMadre
Vad tycker Flashback?

Par som idag är boendes i hyresrätt (2,5rok om 56kvm) i Stockholms innerstad med en hyra på 9100kr/mån.
Vår sammanlagda bruttoinkomst är cirka 105.000kr/mån (72.000kr/mån netto) och vi har en kontantinsats om cirka 800.000-850.000kr.

Vi letar små 3rok i de billigare delarna av innerstan runt 55-65kvm (alltså ungefär som vi bor nu), och givetvis inte sekelskifte och annat som drar upp priset. Vi bör kunna köpa för max 5,5 miljoner.

Är det vettigt att avvakta fram till våren? Hösten? Känner att det är dags att köpa nu när det dippat lite så man kan vara med i uppgången sen. Hur hade ni resonerat? Vad är bäst långsiktigt?
Hur fick ni tag på hyresrätten och hur lång tid tog det? Och var bodde ni under tiden ni stod i bostadskö? Eller bor ni i andra hand, och i så fall hur lång kontraktstid har ni?

För egen del hade jag satsat på en rejält fin sommarbostad och behållit HR:en. Om behovet av större boyta uppkommit hade jag försökt byta lägenheten mot en större.
Citera
2023-02-03, 08:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Stackars hyresmiljonärerna på Östermalm, hur skall de stå ut.
Citera
2023-02-03, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu är jag dock inte så liten. Dina ad hominem blir dränkta i dina fantasier.

Sämsta på 150 år?
Kan du inte starta en tråd i grannforumet om värdepapper där du påstår detta. Det kan bli en intressant tråd.
Tittar jag nu på OMXS30 så har den backat hela 3.7% på 1 år. Vi är bara 8-9% från ATH. (Vilket är lite mycket givet den ekonomiska situationen, är min uppfattning).
I din bisarra fantasivärld värld så har inte OMXS30 inte backat värre än 3.7% på 150 år. Bara under 2000-talet har OMXS30 backat 50% två ggr.

Du har ingen verklighetskontakt alls.

Du hade kunnat begrunda inlägget ovan där jag pekar på att ingen bryr sig om ett prisfall på 1 MSEK på en villa i Stockholm.
Stackars lilla människa.
https://www.dagensps.se/investerardygnet/varre-an-alla-trott-varsta-borsras-pa-150-ar/
Citera
2023-02-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Personen frågade om att flytta mellan samma typ av boende.

Men som vanligt börjar du härja om Skärholmen där du med största sannolikhet bor och sitter och hittar på historier om Mäklare Laban som säger nej till att sälja 20 miljoners lägenheter och svär över att inte kan få bord på Coco & Carmen.

Du pratade om 40 år vilket bara blir trams då boende i HR i 40 år är ungefär lika attraktivt för 99% av befolkningen som att köra en Trabant.
Citera
2023-02-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Stackars hyresmiljonärerna på Östermalm, hur skall de stå ut.

De står nog ut pga sina trevliga sommarhus de alltid brukar ha.
Citera
2023-02-03, 09:17
Medlem
Citat:
Du pratade om 40 år vilket bara blir trams då boende i HR i 40 år är ungefär lika attraktivt för 99% av befolkningen som att köra en Trabant.

Det var uttryckligen det som de frågade om. Att köpa bostads för att få pengar vid pensionen eller inte.

Du kan göra samma sak på 10 år sikt om du vill och sen se om man tror bostäder kommer ge högre avkastning.

Ditt svar på om de ska flytta från en HR i innerstan till BR i innerstan för att tjäna pengar är: det är hemskt att bo i Skärholmen, vem är det som skriver trams?
Senast redigerad av trickget 2023-02-03 kl. 09:38.
Citera
2023-02-03, 09:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tror prognosen 85k är helt off. Det kommer ligga och takta runt 100 under året (97-103) så länge inget otippat händer. När räntorna väl sänks går det upp igen.

Vi hade säkert kunnat åka ner mot 90 om börsen fortsatt ned men +17% på 3 månader är jag övertygad om spelar in i Sthlm.

När kommer 85k realiseras om inte i Mars?

Fascinerande hur FB alltid förutspår domedagen och alltid har fel. Denna tråd är skrämmande lik hur trådarna i början av covid såg ut.
Vi lär se en fortsatt färd mot lägre priser under år 2023, hushållens köpkraft sjunker och räntan skall upp en bit till.
De sjunkande långräntorna är bara ett tecken från marknaden att de inte litar på FED/ECB’s ord om att de skall hålla en hård linje mot inflationen.
Börjar det skaka så kommer FED/ECB börja att ösa in billiga pengar i systemet igen är tanken. Men då är risken hög att inflationen tar ny fart.
Så antingen spekulerar marknaden fel och FED/ECB ligger still och fortsätter att hålla uppe räntorna, eller så viker man sig med risk för nya inflationsvågor som ger höjda räntor igen.
Får vi det senare scenariot så kommer prisfallet bli ännu kraftigare men längre utdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in