Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Aldrig hört talas om det, men i min erfarenhet så är kurslitteraturen, föreläsningarna och seminarierna alltid mer än tillräckligt för AB.
Citat:
Ursprungligen postat av
MonacoGuido
Jag har testat Lexcampus och tyckte att det var helt ok. Personligen skulle jag mer se det som ett komplement till föreläsningarna och inte någonting som kan ersätta kurslitteraturen. Skulle man av någon anledning hamna i tidsnöd och inte siktar på ett högre betyg än B skulle man säkert klara tentan genom enbart studier på Lexcampus. Med andra ord skulle jag säga att sidan kan vara behjälplig för att få en grundläggande förståelse av kursen, men inte mer än så.
Jag testade Lexcampus under CC (SU) och jag vill minnas att det saknades viktiga delar eftersom att kursen var uppbyggd efter strukturen som används på Göteborgs? universitet.
I USA finns en sida som heter Quimbee som är populär bland juriststudenter där. Det är en blandning av videor, sammanfattningar och färdiga lösningsscheman som förklarar olika ämnesområden och viktiga prejudikat. Om Lexcampus skulle utveckla sig åt det hållet tror jag att det skulle kunna bli en riktigt bra tjänst.
EDIT: Lexcampus hävdar att de använder sig av spaced repetition. Jag har studerat flera språk tidigare och har då använt mig av mycket av spaced repetition genom tjänster som Anki och Memrise. Det Lexcampus kallar för “spaced repetition” kommer inte ens i närheten av detta och är enligt mig inte att betrakta som någon riktigt spaced repetition.
Uppskattar svaren, mitt intryck är likt Kallebrogen att man bör kunna klara sig fint utan men kul att få höra dina erfarenheter, jag kommer nog prova det lite grann någon vecka innan tentaplugga. Har varit inne lite på att försöka lära mig använda Anki, är det något du använt dig av på juristprogrammet? Känns mindre lättillämpat för juridikstudier jämfört med t.ex läk eller civing. Har det nedladdat men inte kommit igång med att producera några kortlekar.
En allmän fråga också från mitt håll som jag tror dryftats tusen gånger i tråden redan men kanske inte från de som är aktiva i tråden i nuläget
Hur fan blir jag bättre på att skriva tentor?
Skrivuppgifterna jag lämnat in har jag fått högsta poäng på hittills, men jag verkar genuint usel på att skriva tentorna. Frustrerande som tusan att se andra som fått avsevärt mycket sämre på PM få högre betyg (unnar dom såklart bra betyg, endast jobbigt pga självkritisk, mina dåliga betyg är 100% självförvållat).
De tidigare tentor vi får tillgång till innan är endast tentafrågor tillsammans med kommentarer på hur man får poäng, och jag antar att den vägledningen egentligen är tillräcklig, men fan vad jag hade uppskattat att få se riktiga tentasvar som fått fullpott på tentafrågorna istället. Känns verkligen som det är någon lågt hängande frukt jag missar när jag svarar. Vad är era tips på hur man ska plocka många poäng på tentorna?
Tror för egen del att jag har en tendens att mål-låsa på mindre viktiga faktum i frågorna, men det kanske är fler fel jag gör utöver det.