2023-01-30, 16:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På tal om avlopp & silar så har min fru börjat köpa ett slags runda filter som man sätter i avloppet i duschen, under själva gallret till golvbrunnen, Där fastnar allt hår & annat äckel så att det inte fastnar nere i själva vattenlåset.
Enkelt att ta upp & rensa.
Citera
2023-01-30, 17:01
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
På tal om munnen och Schweiziska armeknivar måste jag tipsa om en annan Schweizisk kvalitetsprodukt, tandborstarnas motsvarighet till de lavals diskbortar, "Curaprox". Svindyra och tyvärr inget som ingår i Dollarstore och Ö&Bs sortiment, men håller en evighet och framförallt känner man att dom gör rent tänderna på ett bättre sätt. "Cs5460" är modellen som gäller.
Diskborste check och tandborste check.

Finns det även en given serie av flaskborstar? Har ett helt gäng i olika storlekar, men kvaliteten är tyvärr inte den bästa på de jag har.
Citera
2023-01-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Diskborste check och tandborste check.

Finns det även en given serie av flaskborstar? Har ett helt gäng i olika storlekar, men kvaliteten är tyvärr inte den bästa på de jag har.
Delaval har även flaskborstar i olika fasonger.
Helvete att inte jag nämnde delavalborsten först! Vi har haft våran i ca 13 år nu.
Den gamla förpassades till stallet och funkar väldigt bra än. Den tror jag att jag ärvde efter morsan.

Mitt tips får bli att sluta skala potatis. Ät med skal på! Smakar så mycket bättre.
Citera
2023-02-02, 07:37
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag införskaffade DeLavals lyxdiskborste efter tips i denna tråd. 99 spänn på Lantmännen. Folk i tråden hade rätt. Som att byta från en skranglig Skoda till en flott Merca. Aldrig mer en torftig dussindiskborste -- är ju ärekränkning mot sig själv.

Vad är den stora skillnaden?
Bekväm i handen? Stråna?
Köpte själv en microfiber diskborste från Apotea och det blev ju lite bättre men man vill ju ha det bästa 😉
Citera
2023-02-02, 10:23
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Vad är den stora skillnaden?
Bekväm i handen? Stråna?
Köpte själv en microfiber diskborste från Apotea och det blev ju lite bättre men man vill ju ha det bästa 😉

En svårdefinierad känsla av att köra det bästa. Som i den flotta Mercan, stackarn bakom som kör Skoda kommer fram lika bra till sitt resmål men inte med samma stil och klass. Och ja, den är elegant och ligger perfekt i handen. Den där skrapkanten längst fram är mycket distinkt och skrapar effektivt, avsevärt bättre än fjantborsten för 10 spänn från Rusta.

Bara vetskapen att grannen står och diskar med en dussindiskborste i ful färg där stråna spretar osnyggt hit och dit är värt investeringen. Därtill insikten om att man inte kommer köpa någon diskborste de kommande åren förstärker välbehaget.

Denna tråd har också tipsat om en svindyr schweizisk tandborste, Curaprox. Nu är jag på jakt efter en sådan. Inget får stå i vägen för att lyxa till tillvaron i de små detaljerna.
Citera
2023-02-02, 12:52
Medlem
Citat:
En svårdefinierad känsla av att köra det bästa. Som i den flotta Mercan, stackarn bakom som kör Skoda kommer fram lika bra till sitt resmål men inte med samma stil och klass. Och ja, den är elegant och ligger perfekt i handen. Den där skrapkanten längst fram är mycket distinkt och skrapar effektivt, avsevärt bättre än fjantborsten för 10 spänn från Rusta.

Vill lägga till odödlig hållbarhet (haft sedan 2003, loggan bortnött men i övrigt som ny) och perfekt balans mellan för hårda piassava-strån som du får kämpa mot eller för mjuk som bara smeker över smutsen.
Citera
2023-02-02, 13:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Vill lägga till odödlig hållbarhet (haft sedan 2003, loggan bortnött men i övrigt som ny) och perfekt balans mellan för hårda piassava-strån som du får kämpa mot eller för mjuk som bara smeker över smutsen.
Alla prylar som håller länge är perfekta gubbtips. Allt för att slippa shoppa hela tiden.
Citera
2023-02-02, 13:34
Medlem
Citat:
Såld! Har alltid stört mig på att vanliga diskborstar inte tål varmvatten. Blir att köpa snart, för jag har redan ett ärende till Granngården.

Skulle även jag gärna hitta tandborsthuvuden av bättre kvalitet än Brauns, som jag upplever har störtdykt de senaste åren. Eller, kanske mer realistiskt, en elektrisk tandborste där borsthuvudena håller längre än tre veckor. Tips om det?
Citera
2023-02-02, 13:53
Medlem
För de flesta räcker duschslangen till muggen. Spola varmaste en stund för att ta bort det värsta och värma porslinet. Sedan en tesked tvättpulver som får dra någon minut. Bra mycket bättre och billigare än de idiotiska ankorna.
Citera
2023-02-02, 13:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
För de flesta räcker duschslangen till muggen. Spola varmaste en stund för att ta bort det värsta och värma porslinet. Sedan en tesked tvättpulver som får dra någon minut. Bra mycket bättre och billigare än de idiotiska ankorna.

Jag har köpt en extra lång slang för att även kunna spola av handfatet och en del av golvytan.
Citera
2023-02-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag har köpt en extra lång slang för att även kunna spola av handfatet och en del av golvytan.
Skulle jag nog också gjort om inte min slang räckte.
Citera
2023-02-02, 14:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Bara vetskapen att grannen står och diskar med en dussindiskborste i ful färg där stråna spretar osnyggt hit och dit är värt investeringen. Därtill insikten om att man inte kommer köpa någon diskborste de kommande åren förstärker välbehaget.

Denna tråd har också tipsat om en svindyr schweizisk tandborste, Curaprox. Nu är jag på jakt efter en sådan. Inget får stå i vägen för att lyxa till tillvaron i de små detaljerna.

Köp en eltandborste istället. Min Braun™️ laddar jag inte en en gång i månaden och man slipper all tandsten och tandhygienisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in