Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-10, 23:41
  #1
Medlem
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar lite sådana där tips som många yngre och eller pretto garvar lite åt men som man i stigande ålder, med mer fokus på ett behagligt liv, en enklare tillvaro och mindre ängslighet över omgivningens tyckande insett det smarta i.


Själv har jag börjat få ihop en ganska gedigen samling med "bra att ha saker" på köksbordet.

Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.

Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.

Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.

Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.

Monterat en anskrämligt ful hållare för pennor med dubbelhäftande tejp inom bekvämt avstånd på instrumentbrädan i bilen som är fylld med lika fula gratis reklampennor.

Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.

Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar eller livsstilsmagasin och som tar tid att upptäcka på egen hand.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-11 kl. 00:06.
Citera
2022-12-10, 23:51
  #2
Medlem
Astralhopps avatar
Man kan ha läsglasögon lite här och var liggandes.
Citera
2022-12-10, 23:52
  #3
Medlem
Kanske blev lite tokig rubrik, det tar så klart inte ett halvt liv att upptäcka att man lika gärna kan pissa i köket. Men ni fattar nog vad jag menar.

Jag valde och lägga tråden i "socioekonomiska livsstilar" för det är vardagstips hämtade från en viss typ av gubbars livsstil jag syftar på.

Dom som inte bryr sig det minsta om att gå ner på stan med ena glasögonskalmen lagad med eltejp osv.
Citera
2022-12-10, 23:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar lite sådana där tips som många yngre och eller pretto garvar lite åt men som man i stigande ålder, med mer fokus på ett behagligt liv, en enklare tillvaro och mindre ängslighet över omgivningens tyckande insett det smarta i.


Själv har jag börjat få ihop en ganska gedigen samling med "bra att ha saker" på köksbordet.

Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.

Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.

Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.

Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.

Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.

Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar och som tar tid att upptäcka på egen hand.

Det är väl inte bara gubbar som har en hel del "bra att ha saker" liggandes på köksbordet
Citera
2022-12-11, 00:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Det är väl inte bara gubbar som har en hel del "bra att ha saker" liggandes på köksbordet

Helt riktigt. Det är inte heller enbart gubbar som är välkomna att skriva i tråden.

Sen är det ju också en liten fråga om hur stor övrig disponibel köksbordsyta man har i förhållande till den delen som upptas av div.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-11 kl. 00:21.
Citera
2022-12-11, 00:19
  #6
Medlem
zombie-nations avatar
Saxen. Man behöver numera sax för att öppna allt.
Citera
2022-12-11, 00:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Saxen. Man behöver numera sax för att öppna allt.

Bra tips. Det kan jag ångra, att inte saxen gjorde entre tidigare i livet som förstahandsval vid många moment. Vet inte hur många gånger jag skurit mig för att man envisats med att använda kniv till allt mellan himmel och jord som saxen löser betydligt bättre i nio fall av tio.
Citera
2022-12-11, 00:32
  #8
Medlem
Mest för att jag är lite nyfiken, varför pissar du i köket Conny ?

Annars är väl mitt "gubbtips" att märkeskläder är en lögn som man nästan skäms att man föll in i, vad i hela helvete gav det egentligen. Vem blev impad över att jag hade ett par jeans för 2000+ kronor, eller en jacka för 5k...inte en jävel !
Citera
2022-12-11, 00:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Mest för att jag är lite nyfiken, varför pissar du i köket Conny ?

Det är ju väldigt smidigt om man ändå är i köket, allt går ändå ut i samma avlopp, urin är rent, pinkar man i slasken (och inte i diskhon) och har vattnet rinnande blir det inga dofter (inbillar jag mig) och inget som tar smak.

Att gå på wc enbart för att pinka känns mest som en social konstruktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Annars är väl mitt "gubbtips" att märkeskläder är en lögn som man nästan skäms att man föll in i, vad i hela helvete gav det egentligen. Vem blev impad över att jag hade ett par jeans för 2000+ kronor, eller en jacka för 5k...inte en jävel !

Instämmer. Det är väl i huvdsak bara dom som grundat och äger varumärket som mår bra av den saken.

Inget för gamla gubbtjyvar att hålla på med.
Citera
2022-12-11, 00:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är ju väldigt smidigt om man ändå är i köket, allt går ändå ut i samma avlopp, urin är rent, pinkar man i slasken (och inte i diskhon) och har vattnet rinnande blir det inga dofter (inbillar jag mig) och inget som tar smak.

Att gå på wc enbart för att pinka känns mest som en social konstruktion.

Jag vet inte hur ditt kök ser ut, men min köksbänk är bra mycket högre så jag skulle behövt en pall för att pissa i slasken, för att inte tala om att det är ca 15 cm IN till slasken med ! (men du är kanske utrustad med något som liknar en brandslang, vad vet jag).

Jag tror jag avstår det gubbtipset faktiskt, däremot har det ju hänt att man pissat i duschen (hemma alltså, skulle aldrig göra det i en offentlig dusch eller på jobbet) men det är skämmigt även där om jag ska vara ärlig.

Finns ett legendariskt avsnitt i serien Seinfeld där de avhandlade detta !
Citera
2022-12-11, 01:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag vet inte hur ditt kök ser ut, men min köksbänk är bra mycket högre så jag skulle behövt en pall för att pissa i slasken, för att inte tala om att det är ca 15 cm IN till slasken med ! (men du är kanske utrustad med något som liknar en brandslang, vad vet jag).

Jag tror jag avstår det gubbtipset faktiskt, däremot har det ju hänt att man pissat i duschen (hemma alltså, skulle aldrig göra det i en offentlig dusch eller på jobbet) men det är skämmigt även där om jag ska vara ärlig.

Finns ett legendariskt avsnitt i serien Seinfeld där de avhandlade detta !

Det tycker jag nästan känns mer ofräscht eller i alla fall på samma nivå. Diskhon är ju ändå tillverkad av rostfritt, samma material som används till pissrännor. Hur som helst tror jag inte det finns några spår kvar och då handlar det väl mest om normer och andra ideer.
Citera
2022-12-11, 01:07
  #12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Hoppas tråden tar fyr, det här kan bli en guldgruva!

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Saxen. Man behöver numera sax för att öppna allt.

Mitt mål är att det ska finnas (minst) två saxar i varenda jävla rum i huset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback