Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 19:50
  #1429
Medlem
Remington Steels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Efterlyser bra gubbtips! Jag har ett problem som 55+ gubbe. För varje år som går så snarkar jag högre och högre. Det började runt 40-årsåldern och blir värre med åren. Jag har en särbo som jag absolut inte kan sova med då jag snarkar för högt. Tur att man har flera rum så att vi båda kan sova separat... Så vad kan en gubbe göra åt sina snarkproblem? Har någon gubbstrutt hittat en bra metod eller produkt som minskar snarkningar? Vill tillägga att jag inte har några underliggande sjukdomar (förutom knäproblem) och är i god fysisk form och tränar regelbundet. Ej överviktig.

Bidrar med några fler gubbtips också.

Som liten grabb byggde jag modeller, typ pansarvagnar och flygplan. Den hobbyn har jag börjat med igen. Det som är gubbtipset är att superlim som används till modellerna också är utmärkt för att stoppa blödande småsår. Skär du dig på kniven? Ingen fara, på med en liten dutt superlim och blödandet slutar direkt. Låt det vara någon timme, tvätta bort och sätt på ett plåster. Se bara till att ta litegrann, annars blir det ett helvete att hålla på att gnugga bort det med tvål. Jag har också läst att sjukvårdare i Ukrainakriget flitigt använder sig av superlim i fältet när de snabbt måste stoppa blödningar.

Den pinsamma sanningen är att vissa gubbar, inklusive jag, får droppsnopp med åldern. Hur mycket man än trycker ut och pressar på så verkar det alltid sippra ut lite piss 10 minuter efter toalettbesöket. För att undvika fläckar på byxorna så stoppar jag ner hushållspapper i kallingarna, framför snoppen. Det ska vara grovt papper som inte går sönder av väta. Då sugs pissdropparna upp av pappret och du slipper fläckar på kläderna. Se bara till att byta ut pappret vid varje toalettbesök och ta för guds skull bort det om du träffar på någon vacker kvinna. Sliter hon av dig byxorna och du står där med snorren invirad i papper så lär stunden vara förstörd.

Små läckage av urin kallas "efterdropp" i vårdsammanhang. Om du nämner det för läkaren eller sköterskan på vårdcentralen så får du kostnadsfritt ett skydd. Ser ut som ett kaffefilter i kraftigt papper. Du får hundratals levererade med viss regelbundenhet. Smidigt att använda.
Citera
2024-04-09, 18:18
  #1430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remington Steel
Små läckage av urin kallas "efterdropp" i vårdsammanhang. Om du nämner det för läkaren eller sköterskan på vårdcentralen så får du kostnadsfritt ett skydd. Ser ut som ett kaffefilter i kraftigt papper. Du får hundratals levererade med viss regelbundenhet. Smidigt att använda.

Låter som en riktigt bra sak, tack för tipset. Definitivt värt att kolla på.
Citera
2024-04-17, 03:13
  #1431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Efterlyser bra gubbtips! Jag har ett problem som 55+ gubbe. För varje år som går så snarkar jag högre och högre. Det började runt 40-årsåldern och blir värre med åren. Jag har en särbo som jag absolut inte kan sova med då jag snarkar för högt. Tur att man har flera rum så att vi båda kan sova separat... Så vad kan en gubbe göra åt sina snarkproblem? Har någon gubbstrutt hittat en bra metod eller produkt som minskar snarkningar? Vill tillägga att jag inte har några underliggande sjukdomar (förutom knäproblem) och är i god fysisk form och tränar regelbundet. Ej överviktig.

Det där med snarkproblem brukar vara knäppigt. Att jag snarkar, när jag sover, blev jag medveten om av en slump. Jag bodde i en hyresrätt och fick nya grannar. En barnfamilj från Mellanöstern, två vuxna och två pojkar, ca 6 och 10. Konstant bråk, skrik, hoppande och springande, gråt, tjafs, dörrsmällar, dunkande med bollar med mera. I lägenheten, i trapphuset, ute på gården. Alla krigade mot alla och hela tiden. Vilda människor! Först skrev jag en lapp, sedan sa jag till ett par gånger, men det enda jag fick tillbaka var aggressioner.

Jag kontaktade hyresvärden som är en sådan med flera tusen bostäder. Som förväntat sket de i mig fullständigt, så jag bestämde mig att ta saken vidare till Hyresnämnden. Men för att det skulle vara substans i mitt ärende, behövde jag dokumentera det. Då bestämde jag mig för att göra ljudupptagningar och beräkna bullernivåer.

När jag gick igenom några inspelningar upptäckte jag konstiga störningar. De lät som om någon snarkade. Jag blev intresserad och gjorde upptagningar i mitt sovrum nattetid. Mycket riktigt – jag snarkade.

Jag snarkade hela natten lång, andades tungt och det lät som om jag hade andningsuppehåll, så jag började mäta syresättningen i blodet, blodtrycket och pulsen, för att få en uppfattning om hur alvarligt det var. Ju, det verkade som om jag hittat orsaken till den kroniska tröttheten som ”började runt 40-årsåldern och blev värre med åren”.

Om du, eller någon annan här i tråden, är intresserad, kan jag fortsätta den här historien. Försöker undvika långa inlägg, som ingen är intresserad av.
__________________
Senast redigerad av dupazbita 2024-04-17 kl. 03:49.
Citera
2024-04-17, 03:53
  #1432
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Det där med snarkproblem brukar vara knäppigt. Att jag snarkar, när jag sover, blev jag medveten om av en slump. Jag bodde i en hyresrätt och fick nya grannar. En barnfamilj från Mellanöstern, två vuxna och två pojkar, ca 6 och 10. Konstant bråk, skrik, hoppande och springande, gråt, tjafs, dörrsmällar, dunkande med bollar med mera. I lägenheten, i trapphuset, ute på gården. Alla krigade mot alla och hela tiden. Vilda människor! Först skrev jag en lapp, sedan sa jag till ett par gånger, men det enda jag fick tillbaka var aggressioner.

Jag kontaktade hyresvärden som är en sådan med flera tusen bostäder. Som förväntat sket de i mig fullständigt, så jag bestämde mig att ta saken vidare till Hyresnämnden. Men för att det skulle vara substans i mitt ärende, behövde jag dokumentera det. Då bestämde jag mig för att göra ljudupptagningar och beräkna bullernivåer.

När jag gick igenom några inspelningar upptäckte jag konstiga störningar. De lät som om någon snarkade. Jag blev intresserad och gjorde upptagningar i mitt sovrum nattetid. Mycket riktigt – jag snarkade.

Jag snarkade hela natten lång, andades tungt och det lät som om jag hade andningsuppehåll, så jag började mäta syresättningen i blodet, blodtrycket och pulsen, för att få en uppfattning om hur alvarligt det var. Ju, det verkade som om jag hittat orsaken till den kroniska tröttheten som ”började runt 40-årsåldern och blev värre med åren”.

Om du, eller någon annan här i tråden, är intresserad, kan jag fortsätta den här historien. Försöker undvika långa inlägg, som ingen är intresserad av.
Jag är intresserad, utveckla gärna så mycket du kan!
Citera
2024-04-17, 19:58
  #1433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Det där med snarkproblem brukar vara knäppigt. Att jag snarkar, när jag sover, blev jag medveten om av en slump. Jag bodde i en hyresrätt och fick nya grannar. En barnfamilj från Mellanöstern, två vuxna och två pojkar, ca 6 och 10. Konstant bråk, skrik, hoppande och springande, gråt, tjafs, dörrsmällar, dunkande med bollar med mera. I lägenheten, i trapphuset, ute på gården. Alla krigade mot alla och hela tiden. Vilda människor! Först skrev jag en lapp, sedan sa jag till ett par gånger, men det enda jag fick tillbaka var aggressioner.

Jag kontaktade hyresvärden som är en sådan med flera tusen bostäder. Som förväntat sket de i mig fullständigt, så jag bestämde mig att ta saken vidare till Hyresnämnden. Men för att det skulle vara substans i mitt ärende, behövde jag dokumentera det. Då bestämde jag mig för att göra ljudupptagningar och beräkna bullernivåer.

När jag gick igenom några inspelningar upptäckte jag konstiga störningar. De lät som om någon snarkade. Jag blev intresserad och gjorde upptagningar i mitt sovrum nattetid. Mycket riktigt – jag snarkade.

Jag snarkade hela natten lång, andades tungt och det lät som om jag hade andningsuppehåll, så jag började mäta syresättningen i blodet, blodtrycket och pulsen, för att få en uppfattning om hur alvarligt det var. Ju, det verkade som om jag hittat orsaken till den kroniska tröttheten som ”började runt 40-årsåldern och blev värre med åren”.

Om du, eller någon annan här i tråden, är intresserad, kan jag fortsätta den här historien. Försöker undvika långa inlägg, som ingen är intresserad av.

Personer med hög arbetsbelastning och stort ansvar går förr eller senare in i väggen. Det finns dock undantag, som man tittat närmare på. En del av näringslivstoppar verkar kunna trotsa naturlagarna. Det har visat sig att dessa individer har lyckats bibehålla den så kallade sömnfunktionen. Sover optimalt och vaknar utvilade.

Men jag är ingen höjdare utan en vanlig gubbe på verkstadsgolvet, som vid 55 satt varje morgon på sängkanten med blodtryck på 145/95, vilopuls 95 och syremättnad under 93%. Det var ingen tvekan att jag var sjuk, sjuk av ilska och behövde hjälp.

Jag började rota på nätet efter info om sömnstörningar. Råkade surfa in på en sida hos Aleris, där det fanns ett formulär för självremiss till en sömnutredning. Den möjligheten finns inte längre i Stockholm, man behöver remiss från distriktsläkaren, men i t ex regionen Göteborg finns den nog kvar.

Jag fyllde i och skickade in formuläret. Efter ett par tre månaders väntan fick jag en kallelse till en Aleris-mottagning på Östermalm. (Jag har hört att den är flyttad till gamla Sabbatsberg sjukhus.)

Jag pallrade mig dit och fick en mätutrustning som jag skulle ha på mig nattetid. Jag följde anvisningarna och efter några dagar lämnade jag tillbaka utrustningen och fick tid hos en sömndoktor.

Doktorn tittade på mig och i pappren. ”Dina andningsuppehåll är för korta för att bli klassade som sömnapné, men syretillförseln är inte tillräcklig och du behöver en CPAP (Continuous Positive Airway Pressure)”. Det är en kompressor som genom en slang och en ansiktsmask pressar luften in i luftvägarna, som utvidgas av trycket, så att luften passerar in och ut utan störningar.

Jag kunde kvittera ut en sådan apparat efter ett par veckor. Det tog en tid att lära sig att hantera den och vänja sig vid den, men nästan direkt gjorde den en stor skillnad. Jag vaknade mer utvilad, ibland rent av pigg.

Apparaten hade man till låns. Den kostade 100 kr/mån och man betalade kvartalsvis. Så är det i Stockholm medan det är olika regler i alla landsting/regioner. Avgifter varierar och här är en artikel om prisskillnaderna:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...p-mot-somnapne

Men den stora kostnaden är för andningsmasken som man som patient ska bekosta själv. Den slits, blir skitig, slutar hålla tätt och behöver bytas, liksom remmarna som håller masken mot ansiktet. Det finns i princip bara en tillverkare i Singapore och vi pratar om kostnader som är på flera tusen kr per år.

När jag INTE diagnostiserades med sömnapné hade jag nog tur. Läkare har plikt att rapportera folk till Transportstyrelsen som rutinmässigt återkallar körkort. Lider man av sömnapné anses man vara farlig i trafiken. Detta hände en polare som plötsligt inte kunde ta sig till jobbet. Det tog flera månader innan han lyckades bevisa att CPAP-behandlingen fungerade och fick tillbaka körkortet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...kor-i-trafiken

Idag, som nybliven fattigpensioner, använder jag ingen CPAP utan klarar livhanken på egen hand. Säg till om någon är intresserad eller har frågor om detaljer.
__________________
Senast redigerad av dupazbita 2024-04-17 kl. 20:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback