2026-01-28, 22:02
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Har du provat skruva loss inte bara vattenlåset utan rördelen som går ner till golvet?

hade stopp länge, försökte med propplösare och annat. Men när jag skruvade loss det nedre röret var det fyllt hårt fett som var typ som en långburk stort . sen jag fått bort den flödade det fritt.

PS.Att INTE spola ner fett och skräp i vasken slutade jag med alltför sent.

Jag provade det , har även en vajer borste man vevar ner i avloppet, listade ut att köket , badkarets och tvättmaskinen går till samma punkt , får göra rent väldigt ofta , är 60 tals lägenhetshus , då var spolbilen här för ett år sen , dåligt jävla avlopp .
Citera
2026-01-30, 13:47
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Jag provade det , har även en vajer borste man vevar ner i avloppet, listade ut att köket , badkarets och tvättmaskinen går till samma punkt , får göra rent väldigt ofta , är 60 tals lägenhetshus , då var spolbilen här för ett år sen , dåligt jävla avlopp .
För mig så gjorde jag mig av mer korven i röret ner till golvet.
Men jag märkte ju att det var fullt med klägg i röret som gick ner under golvet också. Men jag bor i privat hyreslägenhet och ville inte gå vidare ner i systemet. Fast det räckte ändå för det skulle börja rinna igenom .

Man kan nog förebygga genom att låta varmvatten stå på och spola en kvart emellanåt. Och ev hälla i lite diskmedel då och då. Plus då ha nolltolerans mot att använda vasken för att spola ner fett och skräp-
Citera
2026-01-30, 14:50
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
För mig så gjorde jag mig av mer korven i röret ner till golvet.
Men jag märkte ju att det var fullt med klägg i röret som gick ner under golvet också. Men jag bor i privat hyreslägenhet och ville inte gå vidare ner i systemet. Fast det räckte ändå för det skulle börja rinna igenom .

Man kan nog förebygga genom att låta varmvatten stå på och spola en kvart emellanåt. Och ev hälla i lite diskmedel då och då. Plus då ha nolltolerans mot att använda vasken för att spola ner fett och skräp-

Tack för gubbtipset värt att prova .
Citera
2026-01-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
I diskmaskinen blir det inte tillräckligt varmt för att backterierna ska dö så det du gör är att du sprider dom över din disk. Bra tips om man vill stärka immunförsvaret iofs.

För oss kräsmagade, lägg istället trasjäveln i diskhon med proppen i och slå över kokande vatten från vattenkokaren så dör bakterierna. När det svalnat något sköljer du rent.

Gubbtipset är väl att helt enkelt att vädra gaserna när behov uppstår. Bara kvinnor som skäms över sånt.
😎 Iofs. Men gaserna bråkar på väg ned mot anus och kan vara jävligt obehagliga innan man kan vädra ut dem. Dessutom svårt att fisa när man sitter ned.
Senast redigerad av PerAlbinErlander 2026-01-31 kl. 21:41.
Citera
2026-01-31, 23:05
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
😎 Iofs. Men gaserna bråkar på väg ned mot anus och kan vara jävligt obehagliga innan man kan vädra ut dem. Dessutom svårt att fisa när man sitter ned.

Luta dig på ena skinkan så får prutten fritt utlopp.
Citera
2026-02-12, 14:13
Medlem
Då tar vi ett till. Om du inte redan har gummistövlar skaffa då ett par. Vet inte hur många par skor jag förstörde genom att traska genom ett pissigt regnoväder, slask eller lera.
Citera
2026-02-12, 14:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Då tar vi ett till. Om du inte redan har gummistövlar skaffa då ett par. Vet inte hur många par skor jag förstörde genom att traska genom ett pissigt regnoväder, slask eller lera.

De senaste 25 årer har jag alltid haft gummistövlar. Slitit ut dem. Det sjukaste är att jag inte tror jag kastat dem, måste städa ut sådant. Just nu har jag de tristaste som jag haft, de ser ut som seglarstövlar. Men snart är de utslitna, då kan jag köpa något finare. Kör med kortskaftade, sådana som inte smiter åt. Så lätt att hoppa i vid hundpromenader.

Kör man bil är det jättebra att ha extra stövlar med sig, det finns såpass billiga att man kan ha ett extra par som bor i bilen.

Jag är tillräckligt gammal att jag får klä mig hursomhelst.
Citera
2026-02-12, 14:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Jag lägger 50cl PET-flaskor fyllda med 1 dl vatten i frysen så det blir en isklump i botten på dem.

Sedan när jag ska använda dem tar jag ut dem ur frysen och fyller dem med lämplig dryck, i mitt fall oftast kolsyrat vatten.

Då får man god kyld dryck med is som håller flaskan kyld ganska länge.

Det gjorde jag i somras. Jag kände mig jättesmart för att jag kommit på det, och jättedum för att jag inte tänkt på det innan.

Fast jag har frys nu, innan bara frysfack så då skulle bara en liten flaska fått plats och inget mer, tröstar jag mig med.
Citera
2026-02-12, 14:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det hände något konstigt med min osthyvel. Det var den klassiska med svart skaft, skitbra hyvel. Den var i påsen med en ostkant, så jag tänkte att nu får jag inte råka kasta hyveln med osten. Så jag vet att jag var medveten. Men sedan försvann hyveln ändå! Jag fattar inte hur.

Min kompis beställde en ny hyvel från Willys. Den är liknande men kanske 9/10 inte 10/10 som den gamla. Var får man tag på den klassiska?

Jag har även en hyvel som inte går att hyvla med och jag har sparat den. Min mor säger att alla har en extra osthyvel som inte funkar men de kastar den inte. Känner mig väldigt träffad. Varför gör man så?

Uppdatering. Nu är den osthyveln också försvunnen. Min far sa att han har en han hatar för det skär för tjocka skivor (jag har inget emot det), så helt plötsligt dök den upp på posten hos mig. Snällt ju.

Vet inte om detta tips finns, men att frysa mjölk eller kaffegrädde i kuber, så man kan ta fram mjölk till gäster till te och kaffe. För dem som inte själva använder mjölk till något. Funkar också till en själv om man bara måste ha mjölk i kaffet men inte är så bra att skaffa ny mjölk i tid. Man bara mikrar kuben lite kort.
Citera
2026-02-17, 17:30
Medlem
Vedspiss avatar
Så här på vårkanten när luften blir torr inomhus drabbas mina ben av förfärligt klåda, det är bara att ta fram Apotekets stora förpackning fett och slabba på (inga exklusiva hipsterprodukter!). Att smörja kroppen är ju allt annat än gubbigt MEN:

Idag kom jag på att jag lätt kommer åt att smörja benjävlarna medan jag sitter på toaletten! Gubbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in