2023-02-01, 18:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis det jag talade om hände idag. Som svar på att vi hade negativ tillväxt i december tappade kronan 8 öre mot euron.
Ja, växelkursen är naturligtvis beroende av tillväxt. Och inflation.

Det hjälpte inte att Sverige och Schweiz hade ganska likvärdig tillväxt under inflationsåren.
Växelkursen dök naturligtvis pga den högre inflationen i Sverige.

Vill man nu ha en valuta som inte faller är följande angeläget:
* Låg ränta. (Vilket gör investeringar billigare).
* Fri arbetsmarknad. (Går inte ha fack som skapar arbetslöshet och stigande lönekostnader).
* Ingen kapitalbeskattning. Vilket gör kapitalägare mer villiga till investeringar.

Med tillväxt har folk råd med mer och det leder naturligt nog till högre bostadspriser, större och lyxigare bostäder.
Citera
2023-02-01, 18:57
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och ändå så hittar du ingen åsikt som jag gett uttryck för.
Verkar ganska skräpigt.

Jag hittar att du gör uttryck för dina åsikter nästan varje dag. Ditt problem är att du inte förstår hur tydlig du är.

Du är den tydligaste proponenten för åsikten att priserna inte är eller varit för höga.

Citat:
Nej det hittar du ingenstans.

Det är vad du säger även om du inte förstår det. Du var tydlig med att du trodde på en justering av priserna till jämvikt. Det betyder prissänkningar.

Du menar kanske att jag ska tolka dig som att du tror att Riksbanken ska ge oss minusränta igen? Det är nämligen det enda alternativet till prissänkningar.

Återigen: du är mycket tydligare än vad du tror.

Citat:
Vaddå behov?
Du må vara kommunist som talar om behov, men du gör fel när du utgår från det i kommunikation med andra.

Gäsp

Citat:
Om du ser ett behov så starta ett företag och bygg bostäder som du säljer billigt då.
Varför har du inte gjort det när du ser behovet. Verkar ju lite odugligt.

Gäsp

Citat:
Nej, problemet är att du fantiserar ihop vad andra skrivit. Det är bara halmgubbar du värker fram.

Nej, ditt kioskmongo. Jag återkopplar på vad du faktiskt skriver.

Du tror på prissänkningar trots att du argumenterat mot dem under lång tid. Utan att erkänna att du haft fel hela tiden.

Du för fram Singapores som föredömde trots att du är motståndare till Singapores modell med amorteringar och hårda krav på maximala lånebelopp.

Det är nästan som att du inte förstår vad tex Singapore faktiskt står för: dvs kapitalism.
Citera
2023-02-01, 19:00
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ja, växelkursen är naturligtvis beroende av tillväxt. Och inflation.

Det hjälpte inte att Sverige och Schweiz hade ganska likvärdig tillväxt under inflationsåren.
Växelkursen dök naturligtvis pga den högre inflationen i Sverige.

Vill man nu ha en valuta som inte faller är följande angeläget:
* Låg ränta. (Vilket gör investeringar billigare).
* Fri arbetsmarknad. (Går inte ha fack som skapar arbetslöshet och stigande lönekostnader).
* Ingen kapitalbeskattning. Vilket gör kapitalägare mer villiga till investeringar.

Med tillväxt har folk råd med mer och det leder naturligt nog till högre bostadspriser, större och lyxigare bostäder.

Givet att växelkursen faller på grund av att vår ränta är för låg vill jag se konkreta lösningar på dina två sista punkter.

Vad menas med floskeln "fri arbetsmarknad"? Har tex amerikanska företag utan fack lägre löner än svenska företag med fack?
Vilka länder saknar tex kapitalbeskattning och vad har de för andra inkomstkällor?
Citera
2023-02-01, 19:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
2021 var det ja, med nollräntor och reallöneökningar. Varför använder du inte aktuell data?
Det handlade om utlåning tidigare år när köp gjordes.
Då blir det väldigt fel att använda dagens data.

Sedan har inte SCB senare data.

Citat:
https://internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-PRODE131299740

Tänk om, tänk rätt. Kanske läge att vara lite ödmjuk nu, med tanke på ditt trackrecord 😂.
Kul att du länkar ett dokument.
Men var är boendeutgifter: för villor, för BR och för HR?

Varför skrev du inte ut det om du nu hittat det?
(Eller vet du inte vad du pratar om?)

Citat:
Lite oklart om du har någon utbildning överhuvudtaget, troligen inte post-doc iaf 😀. Eller är din skolas teorier helt förlegad utifrån facit vi fått senaste 8-10 månaderna.
Och så kommer ad hominem. Och det spred rejält.
Från post-doc (som inte är en utb) till ingen utbildning alls.

Skulle du kunna svara i sakfrågan och låta bli irrelevant prat om dina bostäder.
Citera
2023-02-01, 19:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det där är ju faktiskt ett riktigt litet zigenarruckel. Rummen är ju otroligt små. Man skulle ju knappt få plats två personer att laga mat i köket. Får inte ens plats en california king size bed i något av sovrummen. Vem i djävulen tycker att det där är värt 17 miljoner?
Du förstår inte. Trots att du fått det förklarat för dig.

Du kan hitta större bostäder med större rum och större kök, mycket billigare.
Men då på en annan adress.

Du är precis som alla andra bubbelpladdrarna som inte heller förstår att andra människor kan ha andra preferenser än vad ni själva har.
Det är preferens för adress och betalvilja som sätter priset. Marknaden alltså. (Och kommunister har ju svårt för marknadsprissättning).
Citera
2023-02-01, 19:12
Medlem
JustZlatans avatar
Det verkar fortfarande vara billigare att köpa en lägenhet med bolån än att hyra en lägenhet. Jag vill gärna köpa en liten lägenhet (ca 40 kv/m) för under 100 000 kr.
Citera
2023-02-01, 19:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Stagflation i Sverige 🥳
Fint att du skriver "världen över" när inflationen i Sverige är dubbelt så hög som i Norge. Du kan ju ta en titt på deras börs också 😅
Du är nog okunnig om vad än vad de andra tomtarna i forumet har koll på och det är inflation i andra länder.

Stigande börs skulle de andra tomtarna kalla just inflation. Att ni är gravt oense där får du ta med dom.

I Norge har man profiterat rejält på höga oljepriser och framförallt höga naturgaspriser. Och deras oljefond&CB kan justera växelkurs kanske precis som dom vill bara genom att köpa mer eller mindre tillgångar i andra valutaområden.

Men detta går väl långt över ditt huvud. Kan dock vara motiverat att skriva för andras utb.
Citera
2023-02-01, 19:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Menar inte flanders att människor har en massa miljoner innestående från tidigare vinstförsäljningar man begär uppskov på och därför bara ”flyttas runt” till att bekosta nya bostäder? Det är väl inte konstigt priser kan dra iväg då, och det heller inte känns som ett 18-miljoners köp man gör när det i bolån är 6-10. Massa pengar över till renovering och bygga efter eget tycke. Därav det skrattretande i att tala om tapetserade rum och lagade lekstugedörrar.
Tidigare försäljningar går man back på.
För att kunna köpa en likvärdig bostad för samma pris måste du har sparkapital för att kunna betala flyttskatten.

Du måste dessutom ha ytterligare sparkapital för att kunna köpa något dyrare.

MEN
de som köper i central Stockholm HAR detta sparkapital. Det är DOM som köper.

Därav att inteckningarna inte är anmärkningsvärda.

Sedan går det naturligtvis hitta folk som maxbelånar sig. Men givet inkomsterna och villapriserna blir ju inte de lånen särskilt höga.
Citera
2023-02-01, 19:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Men jag diskuterar bara bostadsmarknaden. Här har vi byggt upp en marknad som trissat upp priserna till bubbelnivå
Out of curiosity hur gjorde ni när ni byggde upp en marknad?

Varför är det inte bara marknadsprissättning på adresser du ser som "upptrissade"?

Citat:
Nu riskerar hela Sveriges ekonomi dras ner i ett svart hål bl.a pga detta,
Ska vi åka på negativ tillväxt bara för att folk har en viss betalvilja för vissa adresser?
Hur ser logiken bakom det ut?

Citat:
Marknaden har verkligen förlorat förtroendet för Sverige. Där bostadsbublan är en viktig faktor.
Hur kom du fram till det? Hur ser logiken ut?
Citera
2023-02-01, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Men jag har alltid hört från skuldsatta personer på jobbet och i forum att regeringen aldrig kommer att tillåta att räntan blir så hög att folk får gå ifrån sina hem....
Det skulle också kunna vara sant.
Men vi är ganska långt från det stadiet. Regeringen kan sussa lugnt i den frågan.

(Annars har finanspolitiken ganska mycket den kan göra för att undvika sådana situationer).
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-01 kl. 19:48.
Citera
2023-02-01, 19:47
Medlem
Citat:
Nja, jag vänder mig mot att kalla boende för en investering. En investering är tänkt att ge framtida avkastning.
Ett boende ger ingen avkastning. Och du kan inte realisera ev. vinst om du inte säljer och bor i tält.

Ett boende kostar pengar. Underhåll som byte tak, badrum, köksutrustning, värmesystem, dräneringar, ytskikt, årlig fastighetsskatt, ganska dyra försäkringar, hög energikostnad. Kommer hantverkaren tar han 2000 för att byta en packning om 10 minuter.
Och vad blir då kvar av "vinsten".
En vinst som dessutom är i SEKetas och det får man inte mkt för längre.
En riktig investering i tex globala fonder har inte samma valutakänslighet.

Visst kan du under senaste 10 åren sett ditt hus stiga mkt i värde men det har varit extrema tider med minusränta. Vi kan mkt väl se 10 år till med fallande priser, Och huset kostar fortfarande pengar.

Nej , det här med att tro att boende är en investering har varit med att skapa bubblan.
Bullshit. Antar att du sitter utanför marknaden eller i nån liten skitstad som inte gått upp i pris, så nu är du lite butter?

Underhållet, om man bor i t.ex Stockholm, når inte i närheten upp till samma pengar som uppgången varit.
Jag kan lätt sälja och sen ta en hyresrätt istället när jag blir gammal t.ex. På det sättet frigör jag flertalet miljoner som jag då kan använda.
Som jämförelse har jag en bekant som bott i Stockholms innerstad, i de absolut finaste kvarteren. Hon har dock hyrt sedan hon flyttade hemifrån på 70-talet och därmed haft en kostnad varje månad hon inte får tillbaka. Tror du hon har något för det idag? Knappast. Hade hon istället köpt sin lägenhet på den tiden hade hon idag kunnat sålt för ca 15-20mkr och tagit en hyresrätt när pensionen närmar sig. De pengarna hon hade fått över från försäljningen hade hon kunnat levt ganska gott på...
Citera
2023-02-01, 19:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
En sak som ffa Flanders inte verkar kunna förstå är att höginkomsttagare mycket väl kan belåna sig till 85 %. Han tror istället att de skulle köpa bostäder i samma prisklass som medel och låginkomsttagare.
Nu beror det på vad man menar med höginkomsttagare.

Men säg en civ ing som har 60K/månaden, så kan ju denna låna säg 3600k och köpa en bostad för 4250k och då har denna lånat 85% av priset.

Men om sagde person lånar 3600 och köper något för 12M så har vederbörande lånat 30%.

Mer än 3.6 går inte banken med på.

Skulle nu bostaden för 12 M falla till 11 M så är ingen bekymrad över det. Och det är där det går fel för många i tråden. En del springer runt och flaxar med armarna och skriker hysteriskt att "Nu har han förlorat en miljon. Herregud en miljon".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in