2023-01-31, 17:58
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Bank-ID är privat. Känns bättre för mig att staten driver en digital id-tjänst.

Tycker för övrigt det är dåligt när man berättar en sak i forumet, utan att visa på någon bakgrundsinformation. Det är inte jättesvårt att citera och länka.
Ett fysiskt plastkort som används tillsammans med dator eller mobil. Det är den tekniska lösning som föreslås när Sverige framöver väntas få en statlig e-legitimation.
Det så kallade ”digitala utanförskapet” är ett skäl till att en statlig e-legitimation behövs, även om bank-id fungerar väl för många i dag. En del äldre tycker det är svårt och krångligt, en del kanske saknar bankkonto, andra har samordningsnummer men inte personnummer.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-forslag-sa-kan-ett-statligt-e-leg-utformas

Kommer det alltså räcka med ett kort?

Om äldre tycker det är svårt och krångligt med bank id så undrar jag hur det skulle bli enklare med ett fysiskt kort för att legitimera sig på nätet?
Citera
2023-01-31, 18:05
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tycker det är bra. Jag lite mer på staten än på den privata sektorn.

Och det är just därför Sverige ser ut som det gör idag.
Citera
2023-01-31, 18:13
Medlem
hnkls avatar
Personligen föredrar jag att slippa vara beroende av staten så mycket det går. För mig är det tydligt att tanken är att staten ska ha mer kontroll över dina pengar, vilket betyder mindre makt åt dig som individ. Att få mindre makt över sitt eget liv är aldrig något positivt.
Citera
2023-01-31, 18:15
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Om äldre tycker det är svårt och krångligt med bank id så undrar jag hur det skulle bli enklare med ett fysiskt kort för att legitimera sig på nätet?

Huvudsyftet är dock inte att tillgängliggöra d
Som jag förstått det så kommer det röra sig om. NFC och mobilapplikation. Istället som för BankID så är din identitet inte knuten till någon fil på din på telefon, och sådeles kan inte någon som kommer över till telefon tillgång till din elektroniska identiet. Appen på mobilen är bara ett medium för att för att föra över din identifikation till identifieraren.

Mer eller mindre så är det så att kortet ska i princip fylla samma syfte som en FIDO-nyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det finns redan flera e-id aktörer för att logga in t ex på SKV
Ja och endast Svenskt Pass AB har högsta säkerhetnivån. Och det är väl typ bara skatteverkets som haft den nivån också. BankID har helt enkelt för dålig klass utifrån vad myndigheterns själva anser.

Att höja säkerhetsnivån är väl något bra?

Regering och riksdag har slagit fast att e-legitimationer är en samhällskritisk infra-
struktur12 13. Sådan infrastruktur måste fungera dygnet runt, årets alla dagar. I dagsläget är
vi helt beroende av privata företags leveranser av e-legitimationer och det stora beroendet
av en enskild leverantör gör samhället sårbart. Genom de cyberangrepp som riktats mot
centrala funktioner de senaste åren har vi fått en försmak på hur det är när tekniken inte
fungerar. Sverige är ett av ett fåtal länder i EU där det allmänna inte råder över den
samhällskritiska digitala infrastruktur som e-legitimationer utgör. Digg är av meningen
att det behövs en förändring.

Behovet av en statlig e-legitimation har påtalats av bland annat statliga myndigheter,
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och en rad intresseorganisationer sedan minst
ett decennium utifrån perspektivet att det saknas en statligt utfärdad e-legitimation på den högsta tillitsnivån. Digg har i rapporter14 15 till regeringen det senaste året lyft fram
behovet och ett av Diggs främsta argument är robusthetsperspektivet, att en statlig
e-legitimation skulle kunna utgöra ett alternativ när andra lösningar inte är tillgängliga
Citera
2023-01-31, 18:17
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Personligen föredrar jag att slippa vara beroende av staten så mycket det går. För mig är det tydligt att tanken är att staten ska ha mer kontroll över dina pengar, vilket betyder mindre makt åt dig som individ. Att få mindre makt över sitt eget liv är aldrig något positivt.

Det har dock inte så med betalningar att göra utan mest snarare med ett elektroniskt ID typ som ett pass. Vilket ganska enkelt framkommer om man bemödar sig läsa rapporten.
Citera
2023-01-31, 18:27
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl

Men när valet är staten eller en privat bankmaffia som åsiktsregistrerar folk och nekar folk med fel åsikt både bankkonto och bankid så är det trevligt med ett statligt alternativ så även folk med fel åsikt kan deklarera eller köpa snus online.
Citera
2023-01-31, 18:29
Medlem
...så ska det alltså komma ett nytt plastkort?
Citera
2023-01-31, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu är inte Freja ID statligt men kan tycka att det vore en bra lösning. Att staten "köpa" freja och istället för ATG-ombud för kontroll får man gå till Polisen, skatteverket eller statens servicecenter.
Jag har förstått det med efter ett tag, men det klingade lite det. Hur är det med kivra?
Citera
2023-01-31, 18:34
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Nu ska man ju inte lita på någon av dem, men historien står definitivt inte på din sida här. Stolle.
Jo, historiskt kan du lita på sv maka staten. Det är klart att misstag skett. Men på det stora hela har svensken historiskt sett haft stor tilltro till staten.
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det gjorde nazitisklands, Sovjetunionens och DDR:s invånare också.

Men varför då? Staten klarar ju inte ens att bedriva normalt fungerande tågtrafik och tar av privat sektor för att finansiera statliga låtsasjobb. All inkompetens finns i offentlig sektor medans all kompetens samlas i den privata. Det skulle nästan vara svårt att göra det sämre än staten om det ens försöktes.

Staten ska lägga sig i så lite det överhuvudtaget är möjligt sina invånare.
Nu hänför du diktaturer med en svensk demokrati. Det blir lite konstigt.

Staten är de enda som har rätt att lägga sig i människors liv. Det är synd att det finns människor som du som sprider en misstänksamhet mot staten.

För staten är ju egentligen alla vi tillsammans. Och visst har alla vi tillsammans med varandras liv att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Och det är just därför Sverige ser ut som det gör idag.
Nej hej du. Det har aldrig funnits ett sådant jämnställt samhälle som Sverige var på 80-90- talet. Då hade staten mer inflytande än nu.
Citera
2023-01-31, 18:36
Medlem
Ichwills avatar
Förslag från EU: EU-kommissionen lanserar ett europeiskt eID som ska kunna användas i alla medlemsländer.
https://www.europaportalen.se/2021/06/forslag-bank-id-hela-eu

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/bankid-med-i-tva-pilotprojekt-for-eu-s-digitala-identitetsplanbok
Citera
2023-01-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ja och endast Svenskt Pass AB har högsta säkerhetnivån. Och det är väl typ bara skatteverkets som haft den nivån också. BankID har helt enkelt för dålig klass utifrån vad myndigheterns själva anser.

Att höja säkerhetsnivån är väl något bra?

Regering och riksdag har slagit fast att e-legitimationer är en samhällskritisk infra-
struktur12 13. Sådan infrastruktur måste fungera dygnet runt, årets alla dagar. I dagsläget är
vi helt beroende av privata företags leveranser av e-legitimationer och det stora beroendet
av en enskild leverantör gör samhället sårbart. Genom de cyberangrepp som riktats mot
centrala funktioner de senaste åren har vi fått en försmak på hur det är när tekniken inte
fungerar. Sverige är ett av ett fåtal länder i EU där det allmänna inte råder över den
samhällskritiska digitala infrastruktur som e-legitimationer utgör. Digg är av meningen
att det behövs en förändring.

Behovet av en statlig e-legitimation har påtalats av bland annat statliga myndigheter,
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och en rad intresseorganisationer sedan minst
ett decennium utifrån perspektivet att det saknas en statligt utfärdad e-legitimation på den högsta tillitsnivån. Digg har i rapporter14 15 till regeringen det senaste året lyft fram
behovet och ett av Diggs främsta argument är robusthetsperspektivet, att en statlig
e-legitimation skulle kunna utgöra ett alternativ när andra lösningar inte är tillgängliga

Ja självklart ska man hela tiden sträva efter bättre säkerhet.
Gärna genom tydliga kravspecifikationer.

Lite intressant att det tydligen ska tas för givet att statens lösning alltid kommer att fungera med argumentet "det stora beroendet
av en enskild leverantör gör samhället sårbart"

Men när denna enskilda leverantör är staten så gäller plötsligt inte det argumentet.....

Man skulle alltså kunna vända på det så att om det finns flera leverantörer så skulle det bli säkrare
Citera
2023-01-31, 18:41
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad har du för förslag till digital legitimation där du inte kan övervakas?
Jag tycker bank-id som det är nu räcker. Det behövs inte något mer. Jag gillar inte tanken på dom skulle kunna bryta dina tillgångar när du inte håller med om den mainstream åsikt som råder.
Vilket dom redan gör till viss del. Att ge staten mer kontroll är sinnessjukt. Och det är inte för folkets bästa. Det är bullshit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in