2023-01-31, 07:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Kul att folk här på flashback verkar köpa en totalitär livsstil (se George Orwell 1984), där allt är övervakat från storebror.
Vad har du för förslag till digital legitimation där du inte kan övervakas?
Citera
2023-01-31, 07:13
Medlem
Tycker det finns positiva möjligheter till det.
I framtiden kanske vi kan rösta direkt från mobilen och då skulle definitivt röstantalet öka.
En annan sak kan vara att man skulle kunna använda mobilen till att visa legitimation, körkort osv som man redan kan i andra länder.
Så länge det i långa loppet inte leder till en uteslutande elektronisk valuta så är jag positivt inställd till det.
Citera
2023-01-31, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Staten lägger fram förslag för ett nytt bank id?
Behöver vi det? Finns det någon baktanke med detta? Skulle du ersätta bank id till detta?

Är väl bara 1 av 5011 myndigheter som föreslår.

Hur kan kravet av fysiskt kort anses enklar att anvönda än bara mobilen?
R du även kan köra kort med dosa till pc om du vill.
Citera
2023-01-31, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Empiri. Man ska inte underskatta maktfullkomligheten och megalomanin hos privata aktörer som fått en monopolställning.

Så här är det: Bank-ID är fristående och ägs av de största affärsbankerna. I och med att de är fristående så kan de ha andra rutiner än bankerna de ägs av. Därför kan jag när min telefon gått sönder gå in på banken med mitt körkort och därigenom få tillgång till kontot i min bank.

Men se bank-ID är en helt annan femma. Trots att banken ifråga vet att jag är jag genom mitt körkort och ger mig tillgång till mitt konto så kan de inte ge mig ett bank-ID. Då krävs pass (som givetvis ligger hemma tjugo mil bort) eller nationellt ID som jag inte har.

Jag blev faktiskt så pass lack att jag bytte bank, fast jag vet att det inte är deras fel.
Vilken bank var detta?
Citera
2023-01-31, 08:13
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Skall väl användas för att komma åt din statliga digitala plånbok.

Vår e-krona är sedan länge klar att lanseras.

Och i den digitala plånboken skall även din medicinska historia ligga, samt naturligtvis ditt digitala vaccinpass.

Om det är bra eller dåligt?

Tja, posta något som staten inte tycker om på Flashback, och plink stängs din digitala plånbok ned, samtidigt som din fjärrstyrda elmätare klipper strömmen.

Samma om du inte tar en booster av vad fan som helst var tredje månad.

Är det bra?

E-krona är ju i prcincip redan här. Kontanter är på god väg att förpassas till historien. Man behöver inte döpa om valutan till E för det.
Citera
2023-01-31, 08:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Staten lägger fram förslag för ett nytt bank id?
Behöver vi det? Finns det någon baktanke med detta? Skulle du ersätta bank id till detta?

Varför skulle man byta?

BankID har fungerat utmärkt på allt i 10 år. Har aldrig haft ett säkerhetsproblem. Det går fort att använda fungerar med Face-id. If it ain't broke, don't fix it.
Citera
2023-01-31, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Varför skulle man byta?

BankID har fungerat utmärkt på allt i 10 år. Har aldrig haft ett säkerhetsproblem. Det går fort att använda fungerar med Face-id. If it ain't broke, don't fix it.

BankID kräver att du är kund till någon av bankerna som ger ut BankID och du måste ha ett svenskt personnummer.
Citera
2023-01-31, 08:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
BankID kräver att du är kund till någon av bankerna som ger ut BankID och du måste ha ett svenskt personnummer.

Jag har faktiskt hört av dom som söker medborgarskap, asylanter eller migranter eller vad dom nu är. Har stor problem med detta. Så där har du en poäng. En lösning på det hade ju vart InvadrarID.
Citera
2023-01-31, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag har faktiskt hört av dom som söker medborgarskap, asylanter eller migranter eller vad dom nu är. Har stor problem med detta. Så där har du en poäng. En lösning på det hade ju vart InvadrarID.

Samt alla utlandssvenskar som inte vill eller kan bli kund i en Svensk bank och betala någon hundralapp i månaden men som fortfarande vill och behöver identifiera sig för myndigheter osv.
Citera
2023-01-31, 08:39
Medlem
Varför skall vi ha ytterligare en variant av ID? I den digitala världen är det fullt tillräckligt med det nuvarande fungerande BankID. Det går inte att helt avskaffa identifiering i form av pass, ID-kort eller körkort. Alldeles för många människor kan av olika anledningar inte ha digital identifiering.
Citera
2023-01-31, 08:48
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Skall väl användas för att komma åt din statliga digitala plånbok.

Vår e-krona är sedan länge klar att lanseras.

Och i den digitala plånboken skall även din medicinska historia ligga, samt naturligtvis ditt digitala vaccinpass.

Om det är bra eller dåligt?

Tja, posta något som staten inte tycker om på Flashback, och plink stängs din digitala plånbok ned, samtidigt som din fjärrstyrda elmätare klipper strömmen.

Samma om du inte tar en booster av vad fan som helst var tredje månad.

Är det bra?
Det är bra enligt alla betalda globalistmuppar här på Flashback. Alla andra tycker det är dåligt.
Citera
2023-01-31, 08:53
Medlem
YP4XQs avatar
Varför kommer det inte något snart likt bitcoins där du har din egna plånbok som ingen annan ser in i?

Varför ska vi behöva ha pengar på banker?

Märkligt! Nej inte egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in