2023-01-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Om det var hos SHB så var det inte att körkort inte är giltigt, utan att du behöver en tvåstegsverifiering. Du hade mao inte ditt bankkort med dig heller, annars hade du fått hjälp. Har du inte ett giltigt bankkort från SHB behöver du pass eller nationellt id istället.

Det har alltså inte något att göra med att körkort inte är giltigt som legitimation hos banken.
Jag hade inget kort där. Det hade jag skrotat för flera år sedan då jag har andra kort med bättre villkor.
Nej, de var nöjda med körkortet för att identifiera mig men bank-ID är något annat. Exakt det jag skrev.
Citera
2023-01-31, 19:07
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fy fan, dom vill återinföra BankID på kort och att man ska gå runt med en kortläsare i fickan...

Men dom verkar vända sig till pundare, uteliggare och annat löst folk:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-forslag-sa-kan-ett-statligt-e-leg-utformas

Känner jag staten rätt när det kommer till stora, dyra IT-projekt så kommer det här bli en episk flopp. Och det kommer kosta ofantligt mer i slutändan än budgeterat. Bibliskt mycket mer.

Pappa Staten lär sig aldrig av sina misstag.
Citera
2023-01-31, 19:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Bankerna är kända för att bygga lösningar som är onödigt komplexa och dyra. Men med Bank-ID och Swish har de onekligen lyckats göra enkla appar som alla förstår och kan använda på ett enkelt sätt.

Staten (och Regionerna) å sin sida har tusentals misslyckade projekt bakom sig. De flesta når inte ens någon form av releasestatus.
Alltid samma orsak. Man ska ta fram krav och lösning i stora projektgrupper och kommittéer där alla ska få ha avvikande synpunkter. Det absolut sämsta sättet att ta fram mjukvara.

Det är väl SKV som lyckats bäst genom åren men det har lika mycket att göra med att de fått igenom förenklingar i lagstiftning för t ex förenklade deklarationer.

Om staten skulle vara bäst lämpade för detta så kan man undra varför de inte redan tagit fram det? För många år sen?

Alla kan vara fullt och fast övertygade om att OM det överhuvudtaget kommer fram en lösning så kommer den att ha kostat enorma pengar och vara så klumpig att ingen vill använda den.
Du har inte bara en utan flera poänger som jag rakt av ger dig poäng för. (sic!)
Och trots att bankerna vid det här laget BORDE visat sin onda, giriga sida där de plötsligt började ta 1:- transaktionen - vilket de försökte med för några år sen om jag inte minns fel - så är de absolut det system som fungerar och fungerar i princip hela tiden.
Bankerna i sig kan ligga nere men oftast funkar bank-id ändå.

Fast ändå...någonstans i bakhuvudet finns ändå tanken att statens jobb är att göra det som är bäst för oss medborgare och då borde de väl ändå kunna göra ett ÄNNU bättre jobb, särskilt som det finns ett bra exempel att låna idéer från.

Men ju mer jag tänker på det så har du nog rätt. Nu kommer säkert staten dra igång den här kampanjen med att skicka ut 13 miljoner id-kort till sina undersåtar, bara för att göra av med alla pengar de tjänar på elhandeln, och det är väl egentligen inte fel att det finns alternativ, men jag kommer absolut stanna vid bank-id i så fall.
Citera
2023-01-31, 19:12
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Man skulle alltså kunna vända på det så att om det finns flera leverantörer så skulle det bli säkrare

Vissa monopol är rätt rimlig, t.ex att det bara är skatteverket som kan ge ut personr eller bara polisen som ger ut pass.

Någonstans verkar folk inte förstå att det handlar inte om ett statligt BankID vilket trådens namn syftar på utan snarare ett elektroniskt ID/Pass med motsvarande krav och säkerhet som ett sådant. Och inte ett ett halvt Kalle Anka-Id som BankID är.

Det är ju ingen som hävdat att detta ska vara enda sättet?

Det står ju uttryckligen i mitt citat.

Digg har i rapporter till regeringen det senaste året lyft fram
behovet och ett av Diggs främsta argument är robusthetsperspektivet, att en statlig
e-legitimation skulle kunna utgöra ett alternativ när andra lösningar inte är tillgängliga.
Senast redigerad av Pojkekorv 2023-01-31 kl. 19:15.
Citera
2023-01-31, 19:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Om äldre tycker det är svårt och krångligt med bank id så undrar jag hur det skulle bli enklare med ett fysiskt kort för att legitimera sig på nätet?
Funderar också på hur det ska kunna bli så mycket enklare.

Sedan kanske man ska fundera på hur enkelt det ska vara. Ju enklare desto fler som kanske inte riktigt hänger med på säkerheten kommer att ansluta sig.
Citera
2023-01-31, 19:45
Medlem
Pojkekorvs avatar
https://www.svd.se/a/GMj89V/kunder-misstanks-lura-taxiforare-via-bank-id

Citat:
Först har man kommit över chaufförens kod till bank-id, troligen genom att en av resenärerna filmat från baksätet när föraren öppnade Swish på sin mobil.

– Jag sa att det kostade 350 kronor. Men tjejen skickade 450 kronor via Swish. Jag ville ge kontanter tillbaka för mellanskillnaden, men hon sa nej till det. Så jag swishade, säger en chaufför som BT pratat med.

Vid en senare resa har kunderna, under någon förevändning, lånat chaufförens mobil. Då har man loggat in på chaufförens bankkonto, och skapat in en ny inloggning till det – från kundens egen mobil.

BankID som är så bra...
Citera
2023-01-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ett större event väntar varefter CBDC kommer att kännas välkomnande för alla naiva. Passar ju ypperligt med ett statligt bank-ID till detta.

Ja det hela verkar gå som planerat
Citera
2023-01-31, 19:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Jag tycker bank-id som det är nu räcker. Det behövs inte något mer. Jag gillar inte tanken på dom skulle kunna bryta dina tillgångar när du inte håller med om den mainstream åsikt som råder.
Vilket dom redan gör till viss del. Att ge staten mer kontroll är sinnessjukt. Och det är inte för folkets bästa. Det är bullshit.
Har svårt för att man ska tro att staten vill motarbeta befolkningen. Varför skulle de vilja göra det? I min bok är just det bullshit.

För dig är det väl bara att fortsätta använda de privata storbankernas Bank-ID.
Citera
2023-01-31, 19:56
Medlem
Lumbagos avatar
Normal brukar de svenska myndigheterna buga och bocka, och lyda allt som EU byråkraterna gillar. Så det är konstigt att införande av eID-kortet dröjer i Sverige.

Lite info om hur det verkar fungera i Tyskland:
Enligt den tyska infosidan, så var 1:e januari 2021 startdatum i Tyskland.
https://www.personalausweisportal.de/Webs/PA/DE/buergerinnen-und-buerger/eID-karte-der-EU-und-des-EWR/eid-karte-der-eu-und-des-ewr-node.html

Funktion vid besök hos myndigheter, banker och liknande:
https://www.personalausweisportal.de/Webs/PA/DE/buergerinnen-und-buerger/vor-ort-auslesen/vor-ort-auslesen-node.html;jsessionid=7AF71D8B1E7E25C5C75EA56A90C3B C31.2_cid373
Kortet läggs på en läsare och en kod knappas in.
Underlättar vid ifyllande av blanketter. Personens adressuppgifter hämtas lätt från kortet.
Själva identifieringen av besökaren, görs dock med ett gammalt vanligt ID-kort eller med ett Pass.

Funktionen vid användning online:
https://www.personalausweisportal.de/Webs/PA/DE/buergerinnen-und-buerger/online-ausweisen/online-ausweisen-node.html
Användarna laddar hem "AusweisApp2" till sin mobil.
Plastkort och mobil har kontakt med varandra.
En sexsiffrig PIN-kod anges i appen.

Det går även att använda en kortläsare vid användning online.

En engelskspråkig informationsbroschyr om hur det fungerar i Tyskland:
https://www.personalausweisportal.de/SharedDocs/downloads/Webs/PA/DE/informationsmaterial/flyer-broschueren/Broschuere_eID_karte.pdf;jsessionid=FEC0BD32BE9226 F83F02F4F2D50D7388.1_cid373?__blob=publicationFile &v=6
Citera
2023-01-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Staten lägger fram förslag för ett nytt bank id?
Behöver vi det? Finns det någon baktanke med detta? Skulle du ersätta bank id till detta?
Det smarta vore väl i så fall att övertyga ägarna av Bank-ID att ge staten överinseende över befintlig, väl fungerande tjänst istället för att uppfinna hjulet på nytt och tvinga alla att lägga ned tid på att ersätta det ena med det andra med alla olägenheter och risker det innebär.
Citera
2023-01-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Staten lägger fram förslag för ett nytt bank id?
Behöver vi det? Finns det någon baktanke med detta? Skulle du ersätta bank id till detta?

Hellre att ha ett statligt ID är ett SEB privatstyrt som nu. Men helst inget alls så klart. Det är en vidrig potentiell fara.
Citera
2023-01-31, 20:05
Medlem
Jag har under många år förundrats över att staten inte har tagit sitt ansvar att skapa en digital legitimation.
Av någon märkligt anledning så har bankerna haft möjlighet till att skapa både fysiska och digitala legitimationer. Självklart så borde det vara Skatteverket, som är ansvarig för folkbokföringen som utfärdar legitimationener. Det är Skatteverket som ansvarar för personuppgifterna och ska säkerställa att dessa är korrekta.

BankId skulle kunna införa en avgift på 2000 kr för alla kunder. Helt plötsligt så skulle hela det digitala offentliga samhället få stora problem. Hur skulle Försäkringskassan, sjukvården med 1177, Skatteverket, Universiteten med flera myndigheter fungerar om folk inte ville ville betala för möjligheten att legitimera sig.

Det är statens ansvar att tillhandahålla identitetshandlingar och det är inte något som privata företag kan göra. Ett företag skulle i princip kunna hitta på vilka regler de vill som gör att identifieringen kan vara bristfällig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in