Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Bankerna är kända för att bygga lösningar som är onödigt komplexa och dyra. Men med Bank-ID och Swish har de onekligen lyckats göra enkla appar som alla förstår och kan använda på ett enkelt sätt.
Staten (och Regionerna) å sin sida har tusentals misslyckade projekt bakom sig. De flesta når inte ens någon form av releasestatus.
Alltid samma orsak. Man ska ta fram krav och lösning i stora projektgrupper och kommittéer där alla ska få ha avvikande synpunkter. Det absolut sämsta sättet att ta fram mjukvara.
Det är väl SKV som lyckats bäst genom åren men det har lika mycket att göra med att de fått igenom förenklingar i lagstiftning för t ex förenklade deklarationer.
Om staten skulle vara bäst lämpade för detta så kan man undra varför de inte redan tagit fram det? För många år sen?
Alla kan vara fullt och fast övertygade om att OM det överhuvudtaget kommer fram en lösning så kommer den att ha kostat enorma pengar och vara så klumpig att ingen vill använda den.
Du har inte bara en utan flera poänger som jag rakt av ger dig poäng för. (sic!)
Och trots att bankerna vid det här laget BORDE visat sin onda, giriga sida där de plötsligt började ta 1:- transaktionen - vilket de försökte med för några år sen om jag inte minns fel

- så är de absolut det system som fungerar och fungerar i princip hela tiden.
Bankerna i sig kan ligga nere men oftast funkar bank-id ändå.
Fast ändå...någonstans i bakhuvudet finns ändå tanken att statens jobb är att göra det som är bäst för oss medborgare och då borde de väl ändå kunna göra ett ÄNNU bättre jobb, särskilt som det finns ett bra exempel att låna idéer från.
Men ju mer jag tänker på det så har du nog rätt. Nu kommer säkert staten dra igång den här kampanjen med att skicka ut 13 miljoner id-kort till sina undersåtar, bara för att göra av med alla pengar de tjänar på elhandeln, och det är väl egentligen inte fel att det finns alternativ, men jag kommer absolut stanna vid bank-id i så fall.