2023-01-31, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Vilken bank var detta?
Handelsbanken. Fast det hade kvittat vilken bank det var. Troligen hade man fått ett ännu sämre bemötande i skitbankerna Swedbank och Nordea.
Citera
2023-01-31, 09:15
Medlem
jtds avatar
yepp i sverige ska staten ha full insyn och tillgång till allt på ett klick. inget tillåts att hållas privat som individ. det är väldigt konstigt att sverige ens tillåtit detta privata påfund pågå så länge som det har. nu kanske just identifiering är en positiv sak att staten håller i dock.. ska hassan livs få börja utfärda och tillverka pass t.ex? nä. bra om dom har just denna boll tror jag.
Citera
2023-01-31, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Freja e ID finns ju.
Nu är inte Freja ID statligt men kan tycka att det vore en bra lösning. Att staten "köpa" freja och istället för ATG-ombud för kontroll får man gå till Polisen, skatteverket eller statens servicecenter.
Citera
2023-01-31, 09:27
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag är kluven.
Dels eftersom alla dessa bovar i storbankerna har gjort ett så pass bra jobb med Bank-id att jag iaf känner mig helt säker att använda det.
Detta eftersom jag har läst dessa journalistiska skamgrepp som artiklarna om att Bank-id är osäkert även om det egentligen var Agda 97 som trodde på allt den snälla killen som ringde sa och glatt godkände allt i mobilen.
Vilket väl inte är någon större skillnad mot om de vallat Agda till banken och snällt bett henne skriva över alla sina pengar till deras konto.

Den som inte begriper det bör nog gå om journalisthögskolan.

Men...alltid detta men. Någonstans hade jag nog ändå känt mig säkrare om pappa staten hållit i det hela, hellre än en bunt giriga bankdirektörer, men deras förslag om att dela ut ett kreditkort är något få vill ha, förutom möjligen Agda.

Visst, finns möjligheten att lägga till det i mobilen som man kan göra med kredit- och betalkort så är det väl en sak, men måste man på allvar alltid ha med det där kortet för att kunna göra allt vi vant oss vid när det kommer till bank-id så kommer jag om möjligheten finns vägra och hålla mig kvar vid bank-id.

Nu tror jag inte det här förslaget kommer komma så långt, iaf inte när den större delen av sveriges befolkning redan inte kan tänka sig att leva utan bank-id, men vem vet.
Tänker de om och presenterar ett lika säkert system som man kan sköta lika enkelt i mobilen som bank-id så är jag absolut för.
Citera
2023-01-31, 09:29
Medlem
RostigHinks avatar
Privatekonomi -> Ekonomi övrigt

/Moderator
Citera
2023-01-31, 09:30
Medlem
Ichwills avatar
Ta bort BankID istället, varför ska banken och staten veta precis allt man gör? Snart blir vi även kontantlösa, men det tycker ni ungdomar är bra. Ni vill ju bli kontrollerade 24/7, samt även betala för att använda era egna pengar.
Citera
2023-01-31, 11:05
Medlem
Sossesvins avatar
Jävla nickedockor, naturligtvis är det för de vill ha mer insyn och kontroll, är för statligt bank id för hudfärgshandikappade och utländskt pack, men nej till etniska nordbor.
Citera
2023-01-31, 11:35
Medlem
Självklart är det problematiskt att vi har ett system där det istället för staten är banker med starka kommersiella intressen driver den ledande infrastrukturen för digital identifiering av personer i Sverige. På samma sätt som fysiska ID-kort inte skall utfärdas av kommersiella intressen så borde inte heller digitala ID-kort tillåtas ligga utanför statens kontroll. Identiteten på våra medborgare skall bekräftas av statliga myndigheter, inte av penningkåta banker.

Och till alla er som hävdar att detta är för att staten ska få större insyn och kontroll: ge er. Ni har fan ingen aning om hur digitala signaturer fungerar, det är helt uppenbart. Visst, i teorin skulle de kunna ta reda på vilka ni har legitimerat er för men inte mer än så. Så lägg ner, för ni skämmer bara ut er med era vrickade teorier.
Citera
2023-01-31, 11:52
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Skall väl användas för att komma åt din statliga digitala plånbok.

Vår e-krona är sedan länge klar att lanseras.

Och i den digitala plånboken skall även din medicinska historia ligga, samt naturligtvis ditt digitala vaccinpass.

Om det är bra eller dåligt?

Tja, posta något som staten inte tycker om på Flashback, och plink stängs din digitala plånbok ned, samtidigt som din fjärrstyrda elmätare klipper strömmen.

Samma om du inte tar en booster av vad fan som helst var tredje månad.

Är det bra?
Ahhh Sverige, Nordens U-land. Både Norge och Finland har redan Vaccination samt Journal på Id-Kortet, sen 2008. Förstår inte varför man skall ha ett Platskort Samt Bank-Id, ska man ideentifiewra sig på mobilen varje gång man är på bolaget...
Citera
2023-01-31, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Visst. Vad tänker du dig att baktanken skulle vara med ett säkert system för identifiering på nätet?

Samma baktanke som staten har med nationellt id?

Till exempel att du måste logga in på pc/telefon/internet med ditt statliga ID.
Citera
2023-01-31, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Självklart är det problematiskt att vi har ett system där det istället för staten är banker med starka kommersiella intressen driver den ledande infrastrukturen för digital identifiering av personer i Sverige. På samma sätt som fysiska ID-kort inte skall utfärdas av kommersiella intressen så borde inte heller digitala ID-kort tillåtas ligga utanför statens kontroll. Identiteten på våra medborgare skall bekräftas av statliga myndigheter, inte av penningkåta banker.

Och till alla er som hävdar att detta är för att staten ska få större insyn och kontroll: ge er. Ni har fan ingen aning om hur digitala signaturer fungerar, det är helt uppenbart. Visst, i teorin skulle de kunna ta reda på vilka ni har legitimerat er för men inte mer än så. Så lägg ner, för ni skämmer bara ut er med era vrickade teorier.

Att inte vara kritisk ger väldigt dåligt resultat.
Det är inte vrickat att ifrågasätta därför att det är mycket som inte fungerar, just för att folk inte varit tillräckligt kritiska!
Citera
2023-01-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Till exempel att du måste logga in på pc/telefon/internet med ditt statliga ID.

Då räcker det inte att man utfärdar ett e-leg. Hela infrastrukturen kring såväl datorer som internet måste ändras. Och det kan lika görna göras med bankid.

Jag hoppas de gör en likvärdigt e-leg som är tillgängligt för alla, på alla enheter och baserat på öppen källkod. Som det är nu måste jag bryta mot bankid's användarvillkor och köra det på icke tillåtna enheter där jag lurar bankid att tro det är en annan enhet för att kunna köra det alls.

För att jag av mycket goda anledningar valt att köra Linux på såväl dator som telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in