2023-01-31, 16:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kockponcher
Man kan redan läsa av sitt pass och id-kort med NFC.
Japp, en kortläsare alltså, och då måste pundarna och pensionärerna skaffa ny mobil. Sen kan man skriva en app för att lagra kortinformationen i mobilen, och vips har man uppfunnit mobilt BankID... och allt blev enklare så som motivet är.

Citat:
Statlig e-legitimation behövs

Det så kallade ”digitala utanförskapet” är ett skäl till att en statlig e-legitimation behövs, även om bank-id fungerar väl för många i dag. En del äldre tycker det är svårt och krångligt, en del kanske saknar bankkonto, andra har samordningsnummer men inte personnummer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-forslag-sa-kan-ett-statligt-e-leg-utformas
Citera
2023-01-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Handelsbanken. Fast det hade kvittat vilken bank det var. Troligen hade man fått ett ännu sämre bemötande i skitbankerna Swedbank och Nordea.
Om det var hos SHB så var det inte att körkort inte är giltigt, utan att du behöver en tvåstegsverifiering. Du hade mao inte ditt bankkort med dig heller, annars hade du fått hjälp. Har du inte ett giltigt bankkort från SHB behöver du pass eller nationellt id istället.

Det har alltså inte något att göra med att körkort inte är giltigt som legitimation hos banken.
Citera
2023-01-31, 16:34
Medlem
BearMonks avatar
Alltså. Ingenting som styrs av staten/myndigheter är bra.
Och de döljer mindre och mindre att de vill ha mikroskop på exakt allting som rör privatliv.

Så nu ska de lansera ett eget bank-id?

Baktankar? Ne knappast va
Citera
2023-01-31, 16:48
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMonk
Alltså. Ingenting som styrs av staten/myndigheter är bra.
Och de döljer mindre och mindre att de vill ha mikroskop på exakt allting som rör privatliv.

Så nu ska de lansera ett eget bank-id?

Baktankar? Ne knappast va

Hotet mot den personliga integriteten är väl snarare när folk hoppar på saker som tjänster från privata bolag som Kivra, som säljer dina uppgifter till kreditbolag och Google.
Citera
2023-01-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Skall väl användas för att komma åt din statliga digitala plånbok.

Vår e-krona är sedan länge klar att lanseras.

Och i den digitala plånboken skall även din medicinska historia ligga, samt naturligtvis ditt digitala vaccinpass.

Om det är bra eller dåligt?

Tja, posta något som staten inte tycker om på Flashback, och plink stängs din digitala plånbok ned, samtidigt som din fjärrstyrda elmätare klipper strömmen.

Samma om du inte tar en booster av vad fan som helst var tredje månad.

Är det bra?

När hörde du senast någon prata om boosters och restriktioner? Kanske ska försöka i vart fall sova utan foliehatten..?
Citera
2023-01-31, 16:53
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Hotet mot den personliga integriteten är väl snarare när folk hoppar på saker som tjänster från privata bolag som Kivra, som säljer dina uppgifter till kreditbolag och Google.

Säger inte att de andra alternativet är bättre/sämre.
Menade att det är en smula från en diktatur som kina. Mer än ett fritt demokratiskt land.
Citera
2023-01-31, 17:05
Medlem
Lagerthas avatar
Ett större event väntar varefter CBDC kommer att kännas välkomnande för alla naiva. Passar ju ypperligt med ett statligt bank-ID till detta.
Citera
2023-01-31, 17:05
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMonk
Säger inte att de andra alternativet är bättre/sämre.
Menade att det är en smula från en diktatur som kina. Mer än ett fritt demokratiskt land.

Bank-ID får ju t.ex ses som digital ID-handling som ett digitalt pass. Omvänt förhållnade bör du ju då isf även motsätta dig att en ID-handling så som pass är monopoliserat av staten utan då bör mer eller mindre ges fritt tillträde till alla som vill ge ut pass? Jag hade inte känt mig bekväm med att banker skulle ge ut körkort och pass.

Om jag som medborgare vill t.ex logga in på mitt min deklaration på Skatteverket.se. Det är en sak mellan mig och Skatteverket, Polisen, eller någon annan myndighet (Staten). Det är ganska orimligt att blanda in en tredje aktör som t.ex Finansiell ID-Teknik AB (BankID) i mina förehavanden med staten, om man inte vill det.
Citera
2023-01-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag är kluven.
Dels eftersom alla dessa bovar i storbankerna har gjort ett så pass bra jobb med Bank-id att jag iaf känner mig helt säker att använda det.
Detta eftersom jag har läst dessa journalistiska skamgrepp som artiklarna om att Bank-id är osäkert även om det egentligen var Agda 97 som trodde på allt den snälla killen som ringde sa och glatt godkände allt i mobilen.
Vilket väl inte är någon större skillnad mot om de vallat Agda till banken och snällt bett henne skriva över alla sina pengar till deras konto.

Den som inte begriper det bör nog gå om journalisthögskolan.

Men...alltid detta men. Någonstans hade jag nog ändå känt mig säkrare om pappa staten hållit i det hela, hellre än en bunt giriga bankdirektörer, men deras förslag om att dela ut ett kreditkort är något få vill ha, förutom möjligen Agda.

Visst, finns möjligheten att lägga till det i mobilen som man kan göra med kredit- och betalkort så är det väl en sak, men måste man på allvar alltid ha med det där kortet för att kunna göra allt vi vant oss vid när det kommer till bank-id så kommer jag om möjligheten finns vägra och hålla mig kvar vid bank-id.

Nu tror jag inte det här förslaget kommer komma så långt, iaf inte när den större delen av sveriges befolkning redan inte kan tänka sig att leva utan bank-id, men vem vet.
Tänker de om och presenterar ett lika säkert system som man kan sköta lika enkelt i mobilen som bank-id så är jag absolut för.

Bankerna är kända för att bygga lösningar som är onödigt komplexa och dyra. Men med Bank-ID och Swish har de onekligen lyckats göra enkla appar som alla förstår och kan använda på ett enkelt sätt.

Staten (och Regionerna) å sin sida har tusentals misslyckade projekt bakom sig. De flesta når inte ens någon form av releasestatus.
Alltid samma orsak. Man ska ta fram krav och lösning i stora projektgrupper och kommittéer där alla ska få ha avvikande synpunkter. Det absolut sämsta sättet att ta fram mjukvara.

Det är väl SKV som lyckats bäst genom åren men det har lika mycket att göra med att de fått igenom förenklingar i lagstiftning för t ex förenklade deklarationer.

Om staten skulle vara bäst lämpade för detta så kan man undra varför de inte redan tagit fram det? För många år sen?

Alla kan vara fullt och fast övertygade om att OM det överhuvudtaget kommer fram en lösning så kommer den att ha kostat enorma pengar och vara så klumpig att ingen vill använda den.
Citera
2023-01-31, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Bank-ID får ju t.ex ses som digital ID-handling som ett digitalt pass. Omvänt förhållnade bör du ju då isf även motsätta dig att en ID-handling så som pass är monopoliserat av staten utan då bör mer eller mindre ges fritt tillträde till alla som vill ge ut pass? Jag hade inte känt mig bekväm med att banker skulle ge ut körkort och pass.

Om jag som medborgare vill t.ex logga in på mitt min deklaration på Skatteverket.se. Det är en sak mellan mig och Skatteverket, Polisen, eller någon annan myndighet (Staten). Det är ganska orimligt att blanda in en tredje aktör som t.ex Finansiell ID-Teknik AB (BankID) i mina förehavanden med staten, om man inte vill det.

Det finns redan flera e-id aktörer för att logga in t ex på SKV
Citera
2023-01-31, 17:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tycker det är bra. Jag lite mer på staten än på den privata sektorn.

Nu ska man ju inte lita på någon av dem, men historien står definitivt inte på din sida här. Stolle.
Citera
2023-01-31, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tycker det är bra. Jag lite mer på staten än på den privata sektorn.

Det gjorde nazitisklands, Sovjetunionens och DDR:s invånare också.

Men varför då? Staten klarar ju inte ens att bedriva normalt fungerande tågtrafik och tar av privat sektor för att finansiera statliga låtsasjobb. All inkompetens finns i offentlig sektor medans all kompetens samlas i den privata. Det skulle nästan vara svårt att göra det sämre än staten om det ens försöktes.

Staten ska lägga sig i så lite det överhuvudtaget är möjligt sina invånare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in