Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-31, 14:18
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Vilket fynd. Lånar 85% dvs ca 15 mille. Amortering och ränta ca 100'/månad.
Bergvärmepump 15 år gammal och 60 m till järnvägen.
Energiklass säkert den sämsta.

Han har dock enligt mäklaren bl. a. gjort följande viktiga saker senaste åren:

2017 Byte och flytt av flaggstång.
2018 Ny vattenkran i Garaget
2019 Dörr återmonterad i kök nere.
2019 Ny Badkarskran
2020 Nya tapeter i Kontor uppe.
2020 Dörr nr 2 till kök nere återmonterad.
2020 Lekstugedörren lagad.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför skulle någon låna 85%? Tråden är som vanligt så trögfattad att de tror detta är vanligt.

Som vanligt har tråden extrema problem att förstå att folks preferenser skiljer sig åt.

Jag skulle personligen aldrig lägga 500k på en klocka eller annat meningslöst smycke. Men jag är inte så trög att jag inte kan acceptera att andra är det.

Det är ju fantastiskt att ni kan köpa billigt i skogen!

Du har totalt missat poängen om du inte ser vansinnet i en marknad där man betalar 18 mille för ett genomdragit gammalt ruckel med "lagad lekstugedörr" vid järnvägen.

Du missar också att den som lägger 500 000 på en klocka skulle aldrig köpa detta ruckel.

Men du är förlåten eftersom du är ärlig och erkänner att du är trög. Och dt får man vara.
Citera
2023-01-31, 14:23
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Du har totalt missat poängen om du inte ser vansinnet i en marknad där man betalar 18 mille för ett genomdragit gammalt ruckel med "lagad lekstugedörr" vid järnvägen.

Du missar också att den som lägger 500 000 på en klocka skulle aldrig köpa detta ruckel.

Men du är förlåten eftersom du är ärlig och erkänner att du är trög. Och dt får man vara.

Menar inte flanders att människor har en massa miljoner innestående från tidigare vinstförsäljningar man begär uppskov på och därför bara ”flyttas runt” till att bekosta nya bostäder? Det är väl inte konstigt priser kan dra iväg då, och det heller inte känns som ett 18-miljoners köp man gör när det i bolån är 6-10. Massa pengar över till renovering och bygga efter eget tycke. Därav det skrattretande i att tala om tapetserade rum och lagade lekstugedörrar.
Senast redigerad av vemsfel 2023-01-31 kl. 14:26.
Citera
2023-01-31, 14:38
Medlem
Löneökningstakten 2022 kom in på blott 3%, https://www.mi.se/lonestatistik/konjunkturlonestatistik/
Rejäla reallönesänkningar ihop med en extremt svag krona och en hökig ECB, allt talar för att riksbanken höjer minst 50p.

Vad talar då för ökande bostadspriser? Nå vad säger kontraindikatorerna?
Citera
2023-01-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför skulle någon låna 85%? Tråden är som vanligt så trögfattad att de tror detta är vanligt.

Som vanligt har tråden extrema problem att förstå att folks preferenser skiljer sig åt.

Jag skulle personligen aldrig lägga 500k på en klocka eller annat meningslöst smycke. Men jag är inte så trög att jag inte kan acceptera att andra är det.

Det är ju fantastiskt att ni kan köpa billigt i skogen!
Det är inte de med mycket pengar som köper dessa ruckel. Dessa hus går till maxbelånande övre medelklass som tvunget vill bo på rätt läge. Dessa hus sjunker nu kraftigt är värde, då potentiella maxbelånade köpare nu får låna 20% mindre pengar.
Citera
2023-01-31, 14:56
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
100k i disponibla inkomster låter rätt lågt om man är två. Seketas är liksom inte värda så mycket, jag har mer som ensam och då jobbar jag inte heltid. Men det är kanske så illa idag?

Och eftersom boende i HR är en del av marknaden så kan man liksom inte bortse ifrån det såklart. Nu lägger dock boende i BRF/Villa över 30% av sin disponibla inkomst på boendet. Ja så illa är det, och värre lär det bli då siffrorna är ifrån q3 -22 med extremt låga räntor. Men vi kan låtsas om 21 år siffror när vi hade nollränta och utsikterna såg toppen ut med reallöneökningar 😂

Nu är jag dock 36 år och kanske inte representativ för någon som trycker in sig i en liten brf <100kvm i innerstaden. Men den sista idioten är ju inte född. Mina HR höjs med 8,3%, vilket motsvarar mina kostnadsökningar rätt bra. Ingen guldgruva men det balanserar portföljen rätt okej på sikt. Vissa här verkar räkna i nominella termer, det gör inte jag. Utan jag räknar på alternativinvesteringen och nu är bostäder riktigt dåliga. Tur man hållit det mesta av pengarna i världsvalutor.

100k är extremt lågt. Många här inne drar in runt 8,4mille per månad. Men alla bor i hr som du. Otroligt men sant
Citera
2023-01-31, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
100k är extremt lågt. Många här inne drar in runt 8,4mille per månad. Men alla bor i hr som du. Otroligt men sant
Extremt lågt är det väl kanske inte med 100k för ett par är inte speciellt ovanligt eller märkvärdigt. Jag bor inte i HR.
Citera
2023-01-31, 15:20
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Menar inte flanders att människor har en massa miljoner innestående från tidigare vinstförsäljningar man begär uppskov på och därför bara ”flyttas runt” till att bekosta nya bostäder? Det är väl inte konstigt priser kan dra iväg då, och det heller inte känns som ett 18-miljoners köp man gör när det i bolån är 6-10. Massa pengar över till renovering och bygga efter eget tycke. Därav det skrattretande i att tala om tapetserade rum och lagade lekstugedörrar.

Ja, det är som jag säger den siste dåren är inte född. Frågan är dock om köpklientelet är de som tar 6-10 miljoner i lån och sen renoverar/bygga om. Tror de är avskräckta av dagens ränteläge .
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
I Djursholm : absolut. Och köparna i det området är inte av typen som behöver ta stora lån för att kunna köpa en bostad.
Nu är detta Danderyd.
Citera
2023-01-31, 15:21
Medlem
Citat:

Jag har bekanta som bär klockor för över 200k som inte har särskilt höga inkomster öht. Andra bekanta som lägger +1 msek för en Tesla trots att det kostar dem 3-4 gånger mer än en annan bil som gör jobbet precis lika bra, även de utan några jätteinkomster. Sitter du och berättar för dessa människor vilka "idioter" de är?

Andra bekanta som bränner väldigt stor del av sina disponibla inkomster på mat och dryck. Varför lägga 400 kr på en drink du kan blanda för 30 kr hemma?. Sitter du på Riche om kvällarna och informerar om vansinnet?

Till skillnad från ovan konsumtion så tappar bostäder på sikt inte i värde. Så du borde verkligen tycka att det är totalt vansinne
Osv osv.

Vad som är "vansinnigt" i det här fallet är till 100% subjektivt. Trådens stjärnor tror att de sitter med facit över värdet av andra människors beslut
Citera
2023-01-31, 15:25
Medlem
Citat:
Det är inte de med mycket pengar som köper dessa ruckel. Dessa hus går till maxbelånande övre medelklass som tvunget vill bo på rätt läge. Dessa hus sjunker nu kraftigt är värde, då potentiella maxbelånade köpare nu får låna 20% mindre pengar.

De verkar tappa ungefär lika mycket i värde som allt annat. Kanske skiljer någon %.

Om du ska avfärda bostäder som kostar 20 msek som ruckel som "rika" inte köper så är gruppen "rika" enligt din definition extremt snäv.
Citera
2023-01-31, 15:27
Medlem
tjallepetters avatar
Klipper hellre av min vänstra kula innan jag säljer av min bostad till förlust även om förlusten enbart blir 1 krona.

Kan leva snålt och kan om jag är riktigt snål klara en ränta på 20% så min bostad kommer ni inte fynda era jävla parasiter.

Fortsätt ni att pilla navelludd i er HR och dröm vidare.
Citera
2023-01-31, 15:35
Medlem
Rengens avatar
Citat:
100k i disponibla inkomster låter rätt lågt om man är två. Seketas är liksom inte värda så mycket, jag har mer som ensam och då jobbar jag inte heltid. Men det är kanske så illa idag?

Och eftersom boende i HR är en del av marknaden så kan man liksom inte bortse ifrån det såklart. Nu lägger dock boende i BRF/Villa över 30% av sin disponibla inkomst på boendet. Ja så illa är det, och värre lär det bli då siffrorna är ifrån q3 -22 med extremt låga räntor. Men vi kan låtsas om 21 år siffror när vi hade nollränta och utsikterna såg toppen ut med reallöneökningar 😂

Nu är jag dock 36 år och kanske inte representativ för någon som trycker in sig i en liten brf <100kvm i innerstaden. Men den sista idioten är ju inte född. Mina HR höjs med 8,3%, vilket motsvarar mina kostnadsökningar rätt bra. Ingen guldgruva men det balanserar portföljen rätt okej på sikt. Vissa här verkar räkna i nominella termer, det gör inte jag. Utan jag räknar på alternativinvesteringen och nu är bostäder riktigt dåliga. Tur man hållit det mesta av pengarna i världsvalutor.

Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan

Jag är lite förundrad över att Niklas med sina stora inkomster över 100k samt förvaltning av bostäder och världsvalutor har tid att skriva i ett så här simpelt Flashbackforum.
Men det döljer sig kanske både Erik Selin, lija Batljan och Christer Gardell m.fl, bakom inläggen här.
Citera
2023-01-31, 15:47
Medlem
Citat:
Jag är lite förundrad över att Niklas med sina stora inkomster över 100k samt förvaltning av bostäder och världsvalutor har tid att skriva i ett så här simpelt Flashbackforum.
Men det döljer sig kanske både Erik Selin, lija Batljan och Christer Gardell m.fl, bakom inläggen här.

Blir extra patetiskt när man jämför sin inkomst i andra valutor med SEK och ska skryta om hur "rik" man är.

En jurist som tjänar 100k I Sverige kan säkert tjäna 500k I USA. Men måste då jobba 80-timmarsveckor, aldrig åka på längre semester, betala betydligt mer för livets torft, privatskola åt barnen, collegefunds, försäkringar etc och hamnar netto på ungefär en liknande levnadsstandard fast betydligt längre arbetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in