Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Ungdomar anpassar sig snabbt. Jag tror det blir betydligt värre för exempelvis högbelånade småbarnsfamiljer som tänkt sig kunna gå ner i tid och njuta av en lugnare vardag, grundat i en bostad som bara fortsatt att öka i värde. Helt plötsligt ser de en framtid som heltidslöneslavar med sjunkande materiellt välstånd.
Min gissning är att vi de kommande åren kommer överösas med artiklar om att utbrändheten i den gruppen ökar.

Känner igen detta, dock på anekdotisk basis men misstänker att det inte är helt ovanligt. Dock inga småbarnsfamiljer, utan mer 60- eller tidiga 70-talister som helt eller delvis funderar på "FIRE" när ungarna är utflugna, och den privatekonomiska medvinden varit över förväntan de senaste 20 åren. Säkert många "konstprojekt" och "tid över för självförverkligande" som får stryka på foten till förmån för kneg till 67, om dagens situation fortsätter.
Citera
2023-01-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det som händer nu är precis det som många har varnat för. Tanken har varit att bostadsmarknaden inte skulle tillåtas falla, utan räddas av Riksbanken. Men det som inte ingår i den analysen är att Riksbanken inte är oberoende gentemot omvärlden. Eftersom valutamarknaden nu sätter en riskpremie på kronan, till följd av den höga skulsättningen, så kan inte RB rädda marknaden, även om de skulle vilja. Antingen så får vi importerad inflation eller så blir det höga räntor. Som det ser ut nu blir det en kombination. RB höjer räntan alldeles för försiktigt, men de kan inte hålla den hur låg som helst utan måste ändå höja litegrann. Följden blir både hög inflation med en stor importerad komponent och kraftigt ökade räntekostnader eftersom skuldsättningen är så hög.

Ja, man blir inte avundsjuk på RBs sits - damn if you do, damn in you don't. Detta kan absolut påverka psykologin hos många som köpt narrativet att bostadsmarknaden är "too big to fail" (antagligen ett slags 'copium' för att hantera sin egna, medvetna överbelåning och privatekonomiska känslighet). Men som tidigare sagt, spåkulan om framtiden är grumlig och facit har vi först om något/några år.
Citera
2023-01-30, 12:50
Medlem
tjallepetters avatar
Situation:
Belånad till 68%
Lgh: köpt för 3.6 m
Lån, 2.4 m

Rörlig ränta idag (3.6%)
Erbjuden 4.04% 3årig ränta.

Vad hade ni gjort i min situation?
Kan klara ränta på många fler procent men samtidigt vill man ju såklart betala så lite som möjligt till de giriga horbankerna.
Citera
2023-01-30, 12:53
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag hade aldrig hört talas om nabo så kollade deras hemsida:

”Nabo lanserades i september 2019 efter en sammanslagning av ett mjukvarubolag med tre mindre förvaltningsbolag.”

Ett smart sätt att komma igenom mediebruset.

Sedan har han en poäng med att bostadsrättsföreningarna kommer behöva höja hyran.
Att föreningarna är försiktiga och inte gör hela höjningen direkt är ju klokt och logiskt då de som regel har bundna räntor.
De kommer nog behöva höja med 10% till 20% har jag hört tidigare och vår revisor förklarar att det ligger däromkring i Skåne.
Ja räntan påverkar såklart mest, men även uppvärmningen har ju dragit iväg, speciellt om föreningen har gaspanna.
Citera
2023-01-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Skulle nog säga att om räntekostnaden stack från, säg 3 tkr/månad till 10 tkr/månad, är det en väsentlig skillnad för många privatekonomier. Det är ju en rätt trist kostnad som inte tillför något livskvalitativt.

Visst, folk klarar det. Tror mångas privatekonomier (30 år, storstad) klarar dubbla räntesatsen mot idag utan egentliga problem, men vad blir det för liv egentligen?

Sedan blir motivet "köpt boende innebär lägre månadskostnad än motsvarande hyresrätt" grumligare ju mer räntan stiger, alltså att hyra blir ett attraktivare alternativ, iaf på kort sikt (som sig bör). Och ett intressant fenomen nu på andrahandsmarknaden, är att ration vakanta objekt/potentiella hyresgäster tycks ha slagit över mot de potentiella hyresgästernas favör. Upplever en kraftig minskning av "önskas hyra"-annonser, vilket skulle kunna vara ett tecken på detta.

De flesta bolånekunder har långt större marginaler än vad som många här tycks tro.
Finansinspektionen gör stresstester på bolånemarknaden och de ser att om räntan blir sju procent så kommer 11% få underskott. Givetvis är det en stor mängd men samtidigt så innebär det att 89% klarar 7% ränta och går ändå plus varje månad.

Sedan har vi ju också faktorn att många som går minus kommer ha sätt att lösa problemet, tex avyttra fritidshus, sälja en av två bilar, få ned lånebeloppet genom att få förskott på arv, osv.

När det gäller jämförelsen så är det delvis sant men man missar att hyrorna kommer öka om kostnaderna för energi och bolån går upp. Samma förutsättningar gäller för bostadsbolagen som för enskilda privatpersoner. Med den skillnaden att bostadsbolagen ofta är mer exponerade än privatpersoner och att riskerna för finansiell instabilitet är högst där.
Citera
2023-01-30, 13:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Ungdomar anpassar sig snabbt. Jag tror det blir betydligt värre för exempelvis högbelånade småbarnsfamiljer som tänkt sig kunna gå ner i tid och njuta av en lugnare vardag, grundat i en bostad som bara fortsatt att öka i värde. Helt plötsligt ser de en framtid som heltidslöneslavar med sjunkande materiellt välstånd.
Min gissning är att vi de kommande åren kommer överösas med artiklar om att utbrändheten i den gruppen ökar.
Skulle snarare gissa att det blir pensionärerna som får ta smällen. Det är en enorm årskull som går i pension och detta gör dom samtidigt som vi tagit in en enorm mängd människor utifrån som inte är självförsörjande vilket även innebär att pensionerna blir därefter. Går man inte i pension med en buffert i miljonklassen kommer det nog bli jävligt jobbigt. Vi försöker ju frenetiskt att undvika detta genom att höja pensionsåldern men det har väl gått sådär.
Citera
2023-01-30, 13:50
Medlem
Citat:
De flesta bolånekunder har långt större marginaler än vad som många här tycks tro.
Finansinspektionen gör stresstester på bolånemarknaden och de ser att om räntan blir sju procent så kommer 11% få underskott. Givetvis är det en stor mängd men samtidigt så innebär det att 89% klarar 7% ränta och går ändå plus varje månad.

Sedan har vi ju också faktorn att många som går minus kommer ha sätt att lösa problemet, tex avyttra fritidshus, sälja en av två bilar, få ned lånebeloppet genom att få förskott på arv, osv.

Jo, men sedan skrev jag inte heller att folk i gemen kommer att hamna i knipa. Det jag belyste var, om än något mellan raderna, att det är roligare att köpa kexchoklad, än att betala ränta, för den disponibla inkomsten.

Citat:
När det gäller jämförelsen så är det delvis sant men man missar att hyrorna kommer öka om kostnaderna för energi och bolån går upp. Samma förutsättningar gäller för bostadsbolagen som för enskilda privatpersoner. Med den skillnaden att bostadsbolagen ofta är mer exponerade än privatpersoner och att riskerna för finansiell instabilitet är högst där.

Absolut, HR-innehavare betalar indirekt värdens lån. Inget konstigt i det. Skulle tro att det går jämnt upp, eller kanske tom lite högre än vad gemene BR-innehavare indirekt betalar i föreningslån. Lite mer om man räknar värdens vinstmarginal också, givetvis. Men den övergripande privatekonomiska skillnaden i detta avseende mellan BR- och HR-innehavare, skulle jag säga ligger på den privata skuldsättningssidan.

Det sagt, jag är övertygad om att ägt boende är billigast i det långa loppet. På kort sikt, är det mycket mer osäkert. Skulle jag köpa motsvarande lgh som jag nu hyr, dubblas kostnaden (avgift+ränta) mot den hyra jag har idag. Så på kort sikt vore det en förlustaffär för mig. Därför måste köpeskillingen justeras ner för att det ska bli attraktivt för mig, och det är något marknaden (förståeligt) inte vill.
Citera
2023-01-30, 13:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Absolut, HR-innehavare betalar indirekt värdens lån. Inget konstigt i det. Skulle tro att det går jämnt upp, eller kanske tom lite högre än vad gemene BR-innehavare indirekt betalar i föreningslån. Lite mer om man räknar värdens vinstmarginal också, givetvis. Men den övergripande privatekonomiska skillnaden i detta avseende mellan BR- och HR-innehavare, skulle jag säga ligger på den privata skuldsättningssidan.

Det sagt, jag är övertygad om att ägt boende är billigast i det långa loppet. På kort sikt, är det mycket mer osäkert. Skulle jag köpa motsvarande lgh som jag nu hyr, dubblas kostnaden (avgift+ränta) mot den hyra jag har idag. Så på kort sikt vore det en förlustaffär för mig. Därför måste köpeskillingen justeras ner för att det ska bli attraktivt för mig, och det är något marknaden (förståeligt) inte vill.
HR vinster kommer i det stora att försvinna för många fastighetsägare nu när utbudet ökar i den takt som den gör och konkurrensen för hyresgäster blir hårdare. Kan till och med bli en förlustaffär för vissa på kort sikt för att undvika en större förlust genom att låta lägenheterna stå tomma.
Citera
2023-01-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-bostadsratters-avgifter-bor-hojas-med-40-procent
Hoppla hoppla det har man ju inte vetat rätt länge.
Det lär ju vara negativt för prisutvecklingen.
Det sjuka är att den brf som intervjuas säger att de enligt sin revisor borde höja avgifterna med 35% "men det är ju orimligt" så man börjar med att höja 6.75%. Vilka ägg, kostar det så kostar det.
Citera
2023-01-30, 14:15
Medlem
Citat:
Jo, men sedan skrev jag inte heller att folk i gemen kommer att hamna i knipa. Det jag belyste var, om än något mellan raderna, att det är roligare att köpa kexchoklad, än att betala ränta, för den disponibla inkomsten.

Håller med här. När jag gick in på bostadsmarknaden för snart 25 år sedan så fick jag en högre kostnad än i min hyresrätt. Amortering, inflationen och en uppgång på bostadsmarknaden gjorde att vi blev av med våra lån. På sikt så är bostäder en bra investering men man måste se över decennier för att vara säker på att det lönar sig.
Citera
2023-01-30, 14:59
Medlem
Väldigt tydligt om man ser till mäklarstatistik 48 månader vilka områden folk prioriterar samt nedprioriterar för BR

Innerstan +14,2%
Bromma +9,7%
Lidingö 11,1%
Täby +10,5%
Norrtälje +11,3%

Spånga/Kista 0%
Hässelby/Vällingby -4,1%
Botkyrka 0%
Södertälje -1,4%
Haninge 0%

Tydligt att innerstan är den klart bästa affären i längden.
Citera
2023-01-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Väldigt tydligt om man ser till mäklarstatistik 48 månader vilka områden folk prioriterar samt nedprioriterar för BR

Innerstan +14,2%
Bromma +9,7%
Lidingö 11,1%
Täby +10,5%
Norrtälje +11,3%

Spånga/Kista 0%
Hässelby/Vällingby -4,1%
Botkyrka 0%
Södertälje -1,4%
Haninge 0%

Tydligt att innerstan är den klart bästa affären i längden.

Ändå så är Lidingö där priserna rasat mest procentuellt den sista tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in