Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ja, så fungerar det i afrikanska skurkstater. Du behöver inte ett skit. Du hade behövt en god uppfostran, men det är väl minst 20 år försent nu.

I väst använder vi skatter för att få som vi vill.

Inför fastighetsskatt för att skilja fattiga från sina tillgångar. Så köper vi andra upp dem.
Citera
2023-02-11, 13:02
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Börjar folk förlora jobben en masse så kommer bostadspriserna att krascha rejält.

Tror inte vi sett något än.

Lågkonjunkturer kommer med jämna mellanrum. Skillnaden nu mot tidigare är att vi är extremt belånade eftersom bostadspriserna aldrig gått ner något här till skillnad mot många andra länder.

Håll i hatten för om ett år kommer man se tillbaka på februari 2023 som tiden när ekonomin fortfarande var god
Citera
2023-02-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Tror inte vi sett något än.

Lågkonjunkturer kommer med jämna mellanrum. Skillnaden nu mot tidigare är att vi är extremt belånade eftersom bostadspriserna aldrig gått ner något här till skillnad mot många andra länder.

Håll i hatten för om ett år kommer man se tillbaka på februari 2023 som tiden när ekonomin fortfarande var god

Jag tror att många har levt kvar i villfarelsen att det ”snart är över” som tidigare ”kriser”. Bostadspriserna har ju gått rakt upp i decennier.

Men denna gång är det annorlunda. Vi går mot en total bostadskrasch. Fler och fler börjar inse det nu.
Citera
2023-02-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Enligt vilken fantasi har priserna på villor inte gått ner i SE1 och SE2?

https://pro.booli.se/indices/973573

Norra Sverige -14.6% från toppen.

Jämfört med södra Sverige är det stor skillnad. Det är också väldigt stor skillnad mellan lägenheter och villor I södra Sverige. I norra Sverige är skillnaden obefintlig, bara att titta på din egen länk
Citera
2023-02-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jämfört med södra Sverige är det stor skillnad. Det är också väldigt stor skillnad mellan lägenheter och villor I södra Sverige. I norra Sverige är skillnaden obefintlig, bara att titta på din egen länk

Jag sade inte att elpriserna inte påverkar. Utan att du påstod att huspriserna inte gått ner i SE1 och SE2 vilket är rent nonsens.

Dessutom har mellersta Sveriges huspriser klarat sig bättre än Norra Sverige trots att det ligger i SE3.
https://pro.booli.se/indices/97357

Storstadsområden har klarat sig sämst. Trots att elpriserna bör vara mindre del av totala kostnaden där.
Citera
2023-02-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför kan du (och övriga bubbelpratare i tråden) inte svara på varför villor I SE1 och SE2 knappt gått ned i pris om nu ränta+inflation driver ned priserna mer än elen?

Varför går inte fritidshusen ned?

Jag har aldrig uttalat mig om en bostadsbubblas vara eller icke vara, ej heller elprisets inverkan på villa priserna.Du blandar kanske ihop mig med någon annan.

Att finansierings kostanden påverkar priset för fastigheter och andra tillgångar är självklart(, lokala variationer kan självklart förekomma) Hävdar du att detta inte stämmer?

Hur mycket/lite har villapriserna sjunkit i det du kallar för SE1 och SE2?

Hur har priserna för BRF rört sig i samma geografiska område?

3 st raka frågor. Nu får vi se om du kan leverera 3 raka svar. Eller om det bara blir nåt trams om hantverkares timdebitering eller liknande.

Väntar med spänning.
Citera
2023-02-11, 13:21
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Jag tror att många har levt kvar i villfarelsen att det ”snart är över” som tidigare ”kriser”. Bostadspriserna har ju gått rakt upp i decennier.

Men denna gång är det annorlunda. Vi går mot en total bostadskrasch. Fler och fler börjar inse det nu.

Exakt. Folk avvaktar istället för att sälja om de inte verkligen måste. Var ju en bra strategi 2008 o 2018. Nu kommer de dock ångra sig bittert
Citera
2023-02-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Eh?
Jag har ju tom skrivit svaret två ggr.

Att jag skrev det två ggr var för att jag vet hur katastrofalt urusel läsförståelsen är bland många här.

Hur många ggr måste jag repetera skulle du säga?

Nej, vad du än gör så är det inte att veta.

Du har inte levererat nåt svar på min Fråga, det kan alla som läser tråden se. Det är ok att du inte vet hur hemnet.se förfarande ser ut/fungerar när det gäller redovisande av prisförändringar.
Citera
2023-02-11, 13:27
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Riksbanken gör i vanlig ordning allt bakvägen så man kan räkna med det blir tvärtemot det som verkar vettigt att göra.
En kraschad bomarknad tror jag ingen vill ha men för att det ska ske behöver räntorna ticka på lite upp och framförallt lite längre tid. I högkonjak bör vi väl ligga på 5-7 procent ungefär men eftersom ekonomin är på väg ned är väl 3 ok. Problemet är ju att man haft -ränta när det var glödhet högkonjunktur!

Man har från Riksbankens håll sagt att en ”normalränta” bör ligga på 2-4%.
Citera
2023-02-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Man har från Riksbankens håll sagt att en ”normalränta” bör ligga på 2-4%.

Det finns alltså folk som fortfarande lyssnar på vad riksbanken säger. Det är ju fantastiskt
Citera
2023-02-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Det finns alltså folk som fortfarande lyssnar på vad riksbanken säger. Det är ju fantastiskt

”Inflationen är övergående.”
Citera
2023-02-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Varför sticker sverige ut så extremt? Kan detta ha att göra med massinvandring, segregation och paralellsamhällen kanske
Segregering och parallellsamhällen är en effekt av bostadsmarknaden, inte omvänt dummy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in