Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Skulle nog säga att om räntekostnaden stack från, säg 3 tkr/månad till 10 tkr/månad, är det en väsentlig skillnad för många privatekonomier. Det är ju en rätt trist kostnad som inte tillför något livskvalitativt.
Visst, folk klarar det. Tror mångas privatekonomier (30 år, storstad) klarar dubbla räntesatsen mot idag utan egentliga problem, men vad blir det för liv egentligen?
Sedan blir motivet "köpt boende innebär lägre månadskostnad än motsvarande hyresrätt" grumligare ju mer räntan stiger, alltså att hyra blir ett attraktivare alternativ, iaf på kort sikt (som sig bör). Och ett intressant fenomen nu på andrahandsmarknaden, är att ration vakanta objekt/potentiella hyresgäster tycks ha slagit över mot de potentiella hyresgästernas favör. Upplever en kraftig minskning av "önskas hyra"-annonser, vilket skulle kunna vara ett tecken på detta.
Du har helt rätt.
Jag har lån på drygt 4 miljoner och givetvis känns det nu när räntorna gått upp och man ser att det jag sätter in på mitt "huskonto" varje månad äts upp pga ökade kostnader istället som tidigare då det ofta blev pengar över och man hade det som ett extra buffertkonto.
Klarar av en högre ränta men klart som fan blir det mindre pengar över att använda på renoveringar, restaurang och annat som gör tillvaron lite mysigare och som då också ger jobb åt andra som sysslar med just dessa yrken såsom bygg, service eller försäljning av olika slag.
Handeln gnäller redan nu att vi svenskar hade handlat för ca 8% mindre i julhandeln än året innan och det är väl inget som är konstigt då folk har fått mindre pengar att röra sig med.
Uppvaknandet kommer bli jobbigast för ungdomarna som är vana att bara ringa pappa när pengarna på kontot är slut eller att man behöver en ny telefon. Helt plötsligt så har inte föräldrarna det utrymmet heller att dela ut pengar hur som helst.