Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 23:26
Medellön Stockholm 2022 var 381000kr. 25000kr e skatt. 2 pers 50000kr e skatt. Ränta 10000kr o säg 15000kr amortering och bravgift. Ger 25000kr/mån kvar. Inte anmärkningsvärt.
Citera
2023-01-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Q7jx2R/phil-neville-salde-sin-lyxvaning-i-manchester-efter-13-ar
Det här är en som har läst råden i den här tråden.

Han fick bara 25 miljoner för lägenheten.
Citera
2023-01-30, 01:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Medellön Stockholm 2022 var 381000kr. 25000kr e skatt. 2 pers 50000kr e skatt. Ränta 10000kr o säg 15000kr amortering och bravgift. Ger 25000kr/mån kvar. Inte anmärkningsvärt.
Att två personer behöver lägga hälften av sina samlade inkomster på att betala ränta eller ammortera lån är sannerligen anmärkningsvärt. Lägg till ökade utgifter för mat, transport och el så blir det inte mycket pengar kvar till solsemester där inte. Än mindre blir det pengar att spara och när två blir en eller tre så börjar genast svetten rinna.
Citera
2023-01-30, 02:18
Medlem
Citat:
Två medelmåttiga ekonomer har alltså 12500:-/var efter boendekostnad under deras prime (inga barn, inte separerat ännu, stabila jobb, osv).

När de har det som enklast har de alltså råd till adekvat kost, el, en mobiltelefon och en teve och någon enklare resa här och där om de cyklar till jobbet så de slipper äga en bil.

Nä, din kalkyl är inte anmärkningsvärd alls. Du verkar ha massa erfarenhet av att vara vuxen.
Citera
2023-01-30, 07:49
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-bostadsratters-avgifter-bor-hojas-med-40-procent

"Bostadsrätters avgifter behöver höjas med över 40 procent i snitt. Det visar en rapport från fastighetsbolaget Nabo.

– Ett riktmärke är att avgifterna ska följa inflationen, säger Jonas Gustavsson, expert på ekonomisk förvaltning på Nabo. "
Citera
2023-01-30, 07:57
Medlem
Citat:

Skulle nog säga att om räntekostnaden stack från, säg 3 tkr/månad till 10 tkr/månad, är det en väsentlig skillnad för många privatekonomier. Det är ju en rätt trist kostnad som inte tillför något livskvalitativt.

Visst, folk klarar det. Tror mångas privatekonomier (30 år, storstad) klarar dubbla räntesatsen mot idag utan egentliga problem, men vad blir det för liv egentligen?

Sedan blir motivet "köpt boende innebär lägre månadskostnad än motsvarande hyresrätt" grumligare ju mer räntan stiger, alltså att hyra blir ett attraktivare alternativ, iaf på kort sikt (som sig bör). Och ett intressant fenomen nu på andrahandsmarknaden, är att ration vakanta objekt/potentiella hyresgäster tycks ha slagit över mot de potentiella hyresgästernas favör. Upplever en kraftig minskning av "önskas hyra"-annonser, vilket skulle kunna vara ett tecken på detta.
Senast redigerad av vraalaak 2023-01-30 kl. 07:59.
Citera
2023-01-30, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-bostadsratters-avgifter-bor-hojas-med-40-procent

"Bostadsrätters avgifter behöver höjas med över 40 procent i snitt. Det visar en rapport från fastighetsbolaget Nabo.

– Ett riktmärke är att avgifterna ska följa inflationen, säger Jonas Gustavsson, expert på ekonomisk förvaltning på Nabo. "
Lite underlig artikel, de säger att föreningar behöver höja med mer än 40% i snitt, men säger också:
"Många föreningar borde höja sina avgifter med 40 procent."

Att vissa behöver höja med 40% fattar väl alla men att avgifterna ska höjas med mer än 40% i snitt känns lite i överkant..
Citera
2023-01-30, 08:19
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Spaning

Jag bor i ett område som mest befolkas av dyra villor, några få bostadsrättsföreningar och så mitt hus med hyresrätter.

Jag börjar se fler och fler ur socialgrupp 3 siktas i området. Dessa är inte mina hyresrättsgrannar. Istället misstänker jag att det är de som bor i villor som i sin desperation hyr ut rum och källare till kreti och pleti.

Så kanske är detta början på en mer generell förslumning, där villaområden blir nya hus-ghetton då endast de mest desperata kommer inkvartera sig i ett rum hos nån gammal farmor, gå med på att bo i källaren hos en skrikig barnfamilj eller i ett attefallsskjul i någons trädgård.
Citera
2023-01-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Ja men priserna på mat och el är ju inte högre nu än i december, skillnaden är att nu har du en tusenlapp mer i månaden att röra dig med som du inte hade i december. Den kan du antingen lägga på ännu mer mat eller boendekostnader, eller vad som helst.

Jo, det är ju precis det de är. KPI ökade 10 % i årstakt i december. Den lär inte ha gått ner till 0 nu, så priserna fortsätter alltså att stiga. Så länge RB inte får bukt med inflationen så blir vi alla fattigare i rask takt. Är inte många som kommer få lönepåslag som överstiger inflationen i år.

Edit: Kanske inte just elen då. Den fluktuerar ju hejvilt, så man vet aldrig i vilken riktning den går från en månad till en annan.
Citera
2023-01-30, 09:28
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Han fick bara 25 miljoner för lägenheten.
Ja tragisk historia!
Frågan är ju hur mycket han köpte den för.
Citera
2023-01-30, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Spaning

Jag bor i ett område som mest befolkas av dyra villor, några få bostadsrättsföreningar och så mitt hus med hyresrätter.

Jag börjar se fler och fler ur socialgrupp 3 siktas i området. Dessa är inte mina hyresrättsgrannar. Istället misstänker jag att det är de som bor i villor som i sin desperation hyr ut rum och källare till kreti och pleti.

Så kanske är detta början på en mer generell förslumning, där villaområden blir nya hus-ghetton då endast de mest desperata kommer inkvartera sig i ett rum hos nån gammal farmor, gå med på att bo i källaren hos en skrikig barnfamilj eller i ett attefallsskjul i någons trädgård.

-Grattis du har alla rätt i din analys som dessutom är bra formulerad.
Citera
2023-01-30, 09:36
Medlem
svenkolrots avatar
Hoppla hoppla det har man ju inte vetat rätt länge.
Det lär ju vara negativt för prisutvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in