Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-26, 23:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Ursäkta, men det här är skådisar va?

Nu klickade jag inte på länken men förutsatte att det var Podden Palmemordet, där Dan spelar Börje och Tobbe (med sin underbara dialekt) spelar VG.
Så ja, det är inte autentiskt vad gäller rösterna.
Citera
2023-01-28, 15:15
Medlem
Gothuss avatar
Palme´s last speech in 1985 to the United Nations was a call for a binding resolution to ban nuclear arms.

The basic tenet of his politics was to contribute to “making life as decent as possible for people”, as he said to David Frost in a BBC interview in 1969.

In these days of growing xenophobia and closing borders his speech on Christmas Day 1965 is worth reading, both in the Swedish and other European parliaments. Palme declared that seeing immigrants and refugees as individual human beings was crucial to their successful integration in society.

“Our commendable solidarity with the poor and oppressed of this world must be accompanied by internationalism in everyday life. That is how we can prove our ideals to be a living reality”.

That was common security in our daily lives.

Palme was an exceptional person, also at home as the brain behind a series of reforms which made Sweden more just and more aware of the rights of women, workers, and children. He reacted also as a citizen, not prime minister, when he returned a bureaucratic letter from the Stockholm municipality regarding the rules for the newly introduced preschools (which he had promoted himself) with the note: “Having read, but not understood”.

Therefore, today when we recall his death, it is important that we do not forget his life, what he stood for and achieved. Receiving the annual Olof Palme Prize in Stockholm last January, John Le Carré shared the fact that in the midst of the cold war, when nuclear arms and escalating propaganda threatened world peace, “even we in the Western spy circles felt that there was a voice missing. That voice was Olof Palme's.”

https://www.opendemocracy.net/en/can-europe-make-it/bitter-lessons-olof-palmes-murder/
Senast redigerad av Gothus 2023-01-28 kl. 15:34.
Citera
2023-01-28, 21:13
Vittnespsykologi med Julia Korkman | PALMEMORDET
https://youtu.be/7qmzBm9-B0w
Citera
2023-01-30, 00:00
Medlem
p.norths avatar
Hahne var en av Olof Palmes regelbundna livakter.
Hahne fick ledigt på mordkvällen och enligt Lisbeth inte gick att få kontakt med när LOP ändrade sig och beslöt sig gå på bio. Palmes pressekreterare Kjell Lindström fick svar direkt av Hahne när han ringde upp honom kl. 23:42 för att meddela om mordet.
https://wpu.nu/wiki/John-Erik_Hahne
Citera
2023-01-30, 18:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Hahne fick ledigt på mordkvällen och enligt Lisbeth inte gick att få kontakt med när LOP ändrade sig och beslöt sig gå på bio. Palmes pressekreterare Kjell Lindström fick svar direkt av Hahne när han ringde upp honom kl. 23:42 för att meddela om mordet.

Att Palme försökte få kontakt med livvakterna, är inte det en uppgift som kom från sönerna på 2000-talet någon gång?
Eller har Lisbeth sagt själv någon gång? Tror inte att det finns i något av hennes förhör.
Citera
2023-01-31, 06:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att Palme försökte få kontakt med livvakterna, är inte det en uppgift som kom från sönerna på 2000-talet någon gång?
Eller har Lisbeth sagt själv någon gång? Tror inte att det finns i något av hennes förhör.

Uppgiften ska emanera från sonen Joakim i Skavlan år 2012 som jag förstått det. Han säger sig ha hört detta från Lisbeth. Mårten känner ej till saken.

Kontaktförsöket framstår inte som troligt. Livvakterna som tjänstgör aktuell vecka är hemskickade för helgen redan innan lunch på morddagen. Den ene bor i Gnesta, närmare 1,5 timmars bilresa från Gamla stan.

Det strider mot känd rutin att OP skulle kalla in livvaktsskyddet på privata utfärder på fritiden. Senast två dagar före mordet var makarna oeskorterade ute på stan på kvällen.

Det man möjligen kan tänka är att Lisbeth tagit upp livvakter inför biobesöket eftersom de skulle röra sig i city. OP drog sig då för att ringa eftersom han inte ville störa på fredagskvällen. Och han var ju dessutom obekväm med livvakter på fritiden.

Så kanske drog Olof till med att ha försökt ringa. Lisbeth har dock inte nämnt något om något fruktlöst kontaktförsök?
Citera
2023-01-31, 09:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north

John-Erik Hahne citeras i en intervju från Sydsvenskan 2020.

https://www.expressen.se/kvallsposten/palmes-livvakt-om-mord-natten-och-brutna-regeln/

Påståendet att makarna Palme inte skulle fått tag i livvakterna luktar efterhandskonstruktion lång väg .
Veckan eller veckorna efter MOP publicerades en artikel där LP fritog livvakterna från ansvar.

Sönernas uttalande från 2012 kan läggas till antalet divergerande uttalande om MOP från familjens sida.
Citera
2023-01-31, 13:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Uppgiften ska emanera från sonen Joakim i Skavlan år 2012 som jag förstått det. Han säger sig ha hört detta från Lisbeth. Mårten känner ej till saken.

Kontaktförsöket framstår inte som troligt. Livvakterna som tjänstgör aktuell vecka är hemskickade för helgen redan innan lunch på morddagen. Den ene bor i Gnesta, närmare 1,5 timmars bilresa från Gamla stan.

Det strider mot känd rutin att OP skulle kalla in livvaktsskyddet på privata utfärder på fritiden. Senast två dagar före mordet var makarna oeskorterade ute på stan på kvällen.

Det man möjligen kan tänka är att Lisbeth tagit upp livvakter inför biobesöket eftersom de skulle röra sig i city. OP drog sig då för att ringa eftersom han inte ville störa på fredagskvällen. Och han var ju dessutom obekväm med livvakter på fritiden.

Så kanske drog Olof till med att ha försökt ringa. Lisbeth har dock inte nämnt något om något fruktlöst kontaktförsök?

Tack, ja det är åt det hållet det lutar för min del också.
Citera
2023-01-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Som jag tror jag skrev (menade) är mönstret tydligt just för att man kan titta i backspegeln. I vissa lägen är det år mellan insatserna. Men varje gång är det samma budskap.

Rekryteringen in i PU är också en faktor. Ja.

Utgångspunkten är att man inser vilka som agerar och då ser man mönstret. Det är lite "follow the money" över det hela.

Lika viktigt är att registrera vilka uppgiftslämnare som trängts undan. Även det en del i mönstret.
Det är hög tid att låta övriga syna dina kort. Tiden går. Tråden behöver syre.
Citera
2023-01-31, 17:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det är hög tid att låta övriga syna dina kort. Tiden går. Tråden behöver syre.

"Trådsyre" är väl knappast min uppgift. Jag uppmanade ju alla att själva undersöka om de kan hitta någon långvarig desinformationskampanj i Palmeutredningen. Jag vill alltså veta om andra ser det jag sett. Det blir poänglöst att jag säger nåt. Då är hela idén borta. Tråden är full av kompetenta krafter. Jag har inget facit att redovisa.

Det är ju inte direkt svårt att studera vilka personer som uttalat sig om mordet genom åren och vad de sagt. Finns det ett genomgående budskap? Är det samma personer som upprepar det? Vad kan det tyda på? Vilka har starkt bidragit till att vissa uppslag lyfts fram och andra negligerats? Vad kan det bero på att det är så? Vilka vittnesmål har nonchalerats? Vilka vittnen har fått sin trovärdighet ifrågasatt? Vilka uppgiftslämnare har hotats till tystnad?

Vilka har haft maktbefogenheter? Vilka personer har rekryterats i utredningen och vilka har försvunnit? Varför har det skett? Vem kan anställa och avskeda folk?

Come on!
Citera
2023-01-31, 20:05
Medlem
[quote=Basfakta|83317953]"Trådsyre" är väl knappast min uppgift. Jag uppmanade ju alla att själva undersöka om de kan hitta någon långvarig desinformationskampanj i Palmeutredningen. Jag vill alltså veta om andra ser det jag sett. Det blir poänglöst att jag säger nåt. Då är hela idén borta. Tråden är full av kompetenta krafter. Jag har inget facit att redovisa.

Det är ju inte direkt svårt att studera vilka personer som uttalat sig om mordet genom åren och vad de sagt. Finns det ett genomgående budskap? Är det samma personer som upprepar det? Vad kan det tyda på? Vilka har starkt bidragit till att vissa uppslag lyfts fram och andra negligerats? Vad kan det bero på att det är så? Vilka vittnesmål har nonchalerats? Vilka vittnen har fått sin trovärdighet ifrågasatt? Vilka uppgiftslämnare har hotats till tystnad?

Vilka har haft maktbefogenheter? Vilka personer har rekryterats i utredningen och vilka har försvunnit? Varför har det skett? Vem kan anställa och avskeda folk?

Come on![/QUOTE
Jag anstränger mig till max och kommer fram till (S). Vad sedan...?
Citera
2023-01-31, 22:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
"Trådsyre" är väl knappast min uppgift. Jag uppmanade ju alla att själva undersöka om de kan hitta någon långvarig desinformationskampanj i Palmeutredningen. Jag vill alltså veta om andra ser det jag sett. Det blir poänglöst att jag säger nåt. Då är hela idén borta. Tråden är full av kompetenta krafter. Jag har inget facit att redovisa.

Come on!

Jag har skrivit tjogtals med inlägg i tråden om desinformation i MOP. Här kommer en artikel från 2009 där Ruben Agnarsson utifrån sin världsbild beskriver desinformation runt MOP. Tycker han pekar på ett antal intressanta fall. Bl a Sydafrika spåret som är intressant då det drivs både av folk som Pierre Schori och med allra största sannolikhet av MI6 via en ovetande KG Bäck.

https://www.varldenidag.se/nyheter/massiv-desinformation-kan-ha-trasat-sonder-mordutredningen/cbbibA!xXqht5OUW4S36OGBT@4g/

Har otaliga gånger pekat på boken ”Uppdrag Olof Palme” av Hermansson/Wenander som ett svenskt desinformationsverk som riktar udden mot socialdemokraternas motståndare, med en stor mängd obekräftade och ibland osanna uppgifter. Som att PG Näss skulle vara kryptofascist , ”Svartblå kallakrigare” . Onekligen en lyckad desinformationskampanj då åtskilliga påståenden hängde kvar i årtionden . Fantastiskt nog fick boken stora journalistpriset. Researcher till boken var den nazistjagande men aldrig själv synade bolsjeviken Stieg Larsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in