Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Ja men priserna på mat och el är ju inte högre nu än i december, skillnaden är att nu har du en tusenlapp mer i månaden att röra dig med som du inte hade i december. Den kan du antingen lägga på ännu mer mat eller boendekostnader, eller vad som helst.

Där jag handlar (ICA) tycker jag nog priserna är bra mkt högre nu än i dec. De började höja priserna massivt under nov-dec men hade "rea-priser" som motsvarade ungefär tidigare pris på varorna - nu är reapriserna borta.
Citera
2023-01-29, 18:55
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag syftade på disponibel inkomst.
Vad som är normalt på bostadsmarknaden vågar jag inte ha någon precis åsikt om.

-Ahh då är jag med dej i resonemanget, jag tror att kreti och pleti ska vara glada om vi är där om
5-6 år om någonsin. Löneutvecklingen går sakta mkt sakta och Sek som valuta har en svajig tid framför sej.
Citera
2023-01-29, 19:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Försöker du medvetet tolka allt din din "fördel".
Vad är detta för svammel. Jag går efter vad du skriver.

Citat:
Givetvis är inte alla bolånetagare belånade till 85%
Du skrev 85%. Eller hur?

Och då får du svar därefter.

Om du inte menar 85% så bör du inte skriva det.

Citat:
Att belåningen i snitt är 30% säger ju inte så mkt.
Jag skulle säga att det säger mycket mer än 85%.
Det är ganska stor skillnad.

30% indikerar kapabiliteten hos hushållen.
Vissa kan sälja. Andra kan köpa. Men något nämnvärt bekymmer är det inte.
Citera
2023-01-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är detta för svammel. Jag går efter vad du skriver.

Du skrev 85%. Eller hur?

Och då får du svar därefter.

Om du inte menar 85% så bör du inte skriva det.

Jag skulle säga att det säger mycket mer än 85%.
Det är ganska stor skillnad.

30% indikerar kapabiliteten hos hushållen.
Vissa kan sälja. Andra kan köpa. Men något nämnvärt bekymmer är det inte.
Är snittbelåningen 30% i privathushåll?
Citera
2023-01-29, 19:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Nu har du för övrigt fel
Visa det då.
Det gör du ju inte. Det du gör är något vanligt bland de som inte kan något. Dvs hala fram en länk som inte ger stöd för deras svammel. Men påstå att den ger stöd.

Så läs texten då och visa att jag har fel.
(Det kommer du inte klara av).

Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
men utöver det minns jag inte vad du frågade.
Att du skulle visa giltigheten av ditt påstående.
Hur skall du klara av det när du inte ens klarar av att komma ihåg vad du nyss skrev och hur det ifrågasattes.
Citera
2023-01-29, 19:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Konsumenternas. https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/bolan/
Du skrev "inte ovanligt med 60 år".
Var i texten står att det inte är ovanligt?

Det som står är att det går att få upp till 60 år.
Det är en långt mellan det och ditt påstående.
Citera
2023-01-29, 19:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
FED, ECB och BOE har möten gällande räntehöjningar under de kommande dagarna.

Mainstream verkar ha bestämt sig för att lägga locket på.
Nej, hur fick du för dig det. Jag har sett det nämnas flera ggr. Här är ett: https://omniekonomi.se/tungviktartrion-forbereder-for-triss-i-rantehojningar/a/0Qogzg
Tungviktartrion förbereder för triss i räntehöjningar

Men skvallermedia har aldrig brytt sig. Men det är business as usual.

Citat:
ECB, som ligger långt efter FED i sina räntehöjningar, och som har ett ännu större inflationsproblem, har lagt lagt ut en plan för räntehöjningar som är mycket aggressivare än vad marknaderna har prisat in, till den grad där Christine Lagarde varnade marknaderna för 10 dagar sedan att "tänka om sina positioner".

Men mainstream verkar inte lyssna.
Det är snarare så att ECB jobbar med att skrämma folket till underkastelse dagligen.

CB vill uppnå något med räntehöjningarna. Och när dom höjer räntan skadar dom samtidigt ekonomin.
Det ECB ägnar sig åt att att prata ned inflationen.
Dvs genom att skrämmas med stora kommande räntehöjningar så hoppas ECB att slippa göra en del av dom.

Det är ett rationellt agerande.

Citat:
När det gäller FED har det funnits hopp om en omsvängning på nästan alla möten sedan räntorna började höjas, men dom förhoppningarna har blivit krossade. Den här gången är hoppet enormt, hushållen ber praktiskt taget om en episk omsvängning för att korthuset inte ska falla sönder ytterligare en våning.
Det som funnits hos aktieägarna är fromma förhoppningar om att takten skall dämpas.
Nu kan det bli så att det inte är mycket höjning kvar. Dvs aktieägarna kan ana ljuset i tunneln.

(Sedan kommer ju konsekvenserna av räntehöjningarna fördröjt. Så näringslivet i USA kommer skadas under året. Det har kanske inte börsen tagit riktig höjd för)

Men FED lämnar kommentarer om framtiden. Och där kommer varje ord analyseras.

Citat:
Det förväntas allmänt att FED kommer att höja med 0,25% på onsdag, vilket tar styrräntan till 4,75%. Det är mycket högre än vad som förväntades för ett år sedan.
Ja, hushållen (och företagen) har varit motvilliga att dra ned på efterfrågan. Och då måste CB höja mer.

Citat:
Inflationen har avtagit något på grund av nedgången i oljepriset och begagnade bilar. Men inflationen fortfarande mycket hög, och oljepriset stiger redan igen.
Varuinflationen är väl nere på 2% nu. Men tjänsteinflationen har ju seglat upp. Och den har inte vikit ned på ett tydlig sätt. Därav att FED fortsätter höja. Iaf nu.

Citat:
Mainstream har lagt locket på alla varningar och påminnelser om att det inte kommer ske några räntesänkningar, men på onsdag kommer FED att återigen klargöra för alla att inflationen inte har gått någonstans.
Vet inte vad du läser för något. Fantomen brukar nämnas i forumet ibland.
Men jag har sett de hökaktiga uttalandena.
Framförallt i höstas var dom igång allihop. Du hade som sett att hushållen och företagen skiter i räntehöjningarna. Då insåg dom att temperaturen i retoriken måste höjas.
Citera
2023-01-29, 20:22
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Medelklassen klarar sig oftast hyggligt, det är de lägre skikten som får ta stryk.
Vet inte hur gammal du är men det var rätt hårt 1992-1997 ungefär.

Beror väl helt klart hur tufft det blir. Mindre nedgång av ekonomin drabbar helt klart de lägre skikten.
Men vid ett riktigt stålbad så är det medel- och övre medelklassen som stryker åt hårdast.
Citera
2023-01-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du skrev "inte ovanligt med 60 år".
Var i texten står att det inte är ovanligt?

Det som står är att det går att få upp till 60 år.
Det är en långt mellan det och ditt påstående.

Enligt en källa från SEB menar man att snittbelåningen på bostadslån var 40% juni 2021. Har du någon bättre siffra?
Dessutom verkar snittbelåningen för bostadslån i absoluttal vara 2.5 miljoner april 2022 enligt FI. Låter fan riktigt högt och med att så många har betalat av sina lån helt.
Senast redigerad av Swedishmetropol 2023-01-29 kl. 21:32. Anledning: Fel
Citera
2023-01-29, 22:19
Medlem
svenkolrots avatar
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Q7jx2R/phil-neville-salde-sin-lyxvaning-i-manchester-efter-13-ar
Det här är en som har läst råden i den här tråden.
Citera
2023-01-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Beror väl helt klart hur tufft det blir. Mindre nedgång av ekonomin drabbar helt klart de lägre skikten.
Men vid ett riktigt stålbad så är det medel- och övre medelklassen som stryker åt hårdast.
Framförallt ska det ju sättas i rätt kontext: landet Sverige. Det som kallas "övre medelklassen" är relativt fattig. Och då menar jag inte relativt fattig gentemot rika länder (vilket såklart också stämmer) - men relativt fattig lokalt.

Vad har det som kallas "övre medelklass" för net worth i Sverige? +5msek, med hälften investerat i en bostad? Tänker ni en ännu lägre siffra än så när ni tänker "övre medelklass" så ja, det skiktet går fullständigt åt helvete om Sverige går ner i en lokal recession. Vad gäller finansiella medel talar vi om ett av världens mest så kallat "ojämlika" länder, vilket i Sverige inte uppstår av organisk marknadsekonomi utan är något som systematiskt drivs av staten (och alltså inte kommer ändras organiskt). Och varenda nyckeltal för medianen trendar käpprätt nedåt - har så gjort under ganska lång tid.

Det vill säga ja, rika klarar sig galant, men den där "svenska övre medelklassen" är inte rik på det sättet. Det är helt klart den som tar mest stryk i ett sådant scenario, givet såklart att individerna inte spelar sina kort rätt (och de allra flesta fattar inte ens vad jag skriver här, så de kommer inte spela sina kort rätt, de kommer undra "vaffö gör ingen någe?? såhär fåre inte gå till i Sverige juh!").
Citera
2023-01-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Enligt en källa från SEB menar man att snittbelåningen på bostadslån var 40% juni 2021. Har du någon bättre siffra?
Dessutom verkar snittbelåningen för bostadslån i absoluttal vara 2.5 miljoner april 2022 enligt FI. Låter fan riktigt högt och med att så många har betalat av sina lån helt.

Så cirka 10k/mån i räntekostnad för snittlånet vid 5% ränta. Samtidigt vet vi att många i storstäderna sitter på lån extremt mycket större än så. Nu jävlar blir det svettigt hos BLT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in