Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
F-n vad ni är envisa om det här med amortering.

Mer om Kårsta, Bålsta och Karlsta' slakt. Mindre om gaggig amortering.

Bra forskat där vid slemhögska institutet.

Noterar senaste slutpriset för en villa i Nacka kommun. -13%.

Prisslakten kryper sig närmare Flanders område?

Gärna det och gärna mer. Det kommer ändå vara alldeles för dyrt för trådens galenpannor.
Citera
2022-11-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Gärna det och gärna mer. Det kommer ändå vara alldeles för dyrt för trådens galenpannor.

De har alltså suttit här i massor av år och ”bubblat” och hoppas nu de ska ha råd att köpa ett boende de skulle ha råd med?

Det känns kanske ändå som de borde ha lagt energin på att köpt något för många år sedan, jobbat, sparat pengar och amorterat istället.

Eller OK då enbart jobbat och sparat och köpt huset i Nacka nu då. Nej visst ja det ska ju halveras i pris först. De får ringa de nya ägarna som köpte för 6,5 och bjuda 4 om två månader när räntan är 13,12%. Borde ju vara enkelt.
Citera
2022-11-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
De har alltså suttit här i massor av år och ”bubblat” och hoppas nu de ska ha råd att köpa ett boende de skulle ha råd med?

Det känns kanske ändå som de borde ha lagt energin på att köpt något för många år sedan, jobbat, sparat pengar och amorterat istället.

Eller OK då enbart jobbat och sparat och köpt huset i Nacka nu då. Nej visst ja det ska ju halveras i pris först. De får ringa de nya ägarna som köpte för 6,5 och bjuda 4 om två månader när räntan är 13,12%. Borde ju vara enkelt.

Det kommer sannolikt hamna på samma nivå som innan pandemin när det bottnar. Att ha väntat sedan typ 2015 på en "krasch" har varit fullständigt idiotiskt.

Sen får man inte glömma att man bara har ett liv. Tid är vår absolut viktigaste fundamentala valuta. Visst kan man sitta och trycka i en HR I Skärholmen i 5 år för att "vänta ut marknaden" men då har man också vaskat 5 år av sitt liv som man aldrig får tillbaka.

Även om jag sparat 1 msek på att vänta i ett undermåligt boende i flera år skulle jag absolut inte tycka det var värt det.
Citera
2022-11-14, 08:55
Medlem
foxxis avatar
https://www.placera.se/placera/telegram/2022/11/14/morgan-stanley-tror-att-amerikanska-inflationen-faller-till-under-2-procent-slutet-nasta-ar.html

Citat:
Morgan Stanley tror att amerikanska inflationen faller till under 2 procent slutet nästa år (Finwire)
2022-11-14 07:50
Investmentbanken Morgan Stanley spår nu att den amerikanska inflationen faller till under 2 procent i slutet av nästa år. Det rapporterar Forexlive.

Under oktober var inflationen 7,7 procent.

Wall Street-bjässen hänvisar till fem stycken faktorer som hämmar inflationen:
den globala efterfrågan går ned
leveranskedjorna är mindre pressade
lagren ser uppblåsta ut
riskerna ser mer balanserade ut
baseffekterna förändras väsentligt - gaspriset är upp 11 procent i årstakt i oktober men ned med lika mycket i mars givet nuvarande priser

Morgan Stanley tror att Federal Reserve sätter paus för sina räntehöjningar efter januari och räntan ligger då på 4,625 procent. ECB väntas sätta paus i mars vid 2,5 procent.

Branschkollegan Goldman Sachs tror att inflationen är under 3 procent mot slutet av nästa år. Kärn-inflationen väntas ligga vid 2,9 procent i december 2023, enligt investmentbankens prognos.

2023 ser onekligen ut som året där allt vänder.
Citera
2022-11-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Här var penningmarknads aktörernas ränteprognos i mitten av april:

Det är ju omöjligt att göra några säkra prognoser om framtiden inom ekonomi. Det beöver dock inte betyda att prognoserna är dåliga eller ens felaktiga. Prognosen bygger ju på antaganden och ofta är syftet med prognoserna att illusttrera att nuvarande situation, eller olika lagar eller regler, är orimliga. Då är ju i praktiken syftet med prognosen att få politikerna att ändra förutsättningarna genom politiska ingrepp.

Ofta kan ju politiker dessutom försämra en situation betydligt genom extra korkade beslut. Ta bara att räkna upp olika bidrag med nästan 9%. Det lär ju elda på inflationen betydligt och tvinga riksbanken till högre räntor.
Citera
2022-11-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Otroligt att ni kan fastna på amortering åtminstone en gång i månaden. För att kunna amortera måste man spara, alltså innebär amortering att ett sparande har skett. Antagligen blir det för många steg i huvudet för en gaggig gubbe så då kallar han själva amorteringen för sparande. Det är ju inte megaviktigt bland alla andra mer kritiska misslyckanden.

Tror jag ska spara några lax varje månad här framöver och sen åka på en riktig dräggresa till Barcelona eller Hamburg. Dra linor från pungkulorna på en ladyboy och ägna tiden åt övriga bestialiska handlingar. Kanske provar att köra en bukkake på bögklubb också - det är ju sparande eftersom sparande har skett
Citera
2022-11-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
https://www.placera.se/placera/telegram/2022/11/14/morgan-stanley-tror-att-amerikanska-inflationen-faller-till-under-2-procent-slutet-nasta-ar.html

Verkligen. 2023 är vårt ljus i detta mörker! Det håller alla experter med om
Allt kommer vända, framförallt bostadspriser kommer gå upp mot ATH.
Väldigt bra för oss som sitter i skiten just nu.
2023 är nära nu
Citera
2022-11-14, 09:49
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Verkligen. 2023 är vårt ljus i detta mörker! Det håller alla experter med om
Allt kommer vända, framförallt bostadspriser kommer gå upp mot ATH.
Väldigt bra för oss som sitter i skiten just nu.
2023 är nära nu

Du får vara arg på giriga stockholmare istället som inte släppte den där tvåan i Vasa för 45k kr/kvm2 som du hade fått lånelöfte på.
Citera
2022-11-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi

Jag säger inte att dom har fel men jag tittade på CPI-grafen igår och inflationssiffrorna som kom från USA nu senast för oktober 2022 är j beräknad från nivån i oktober 2021.

Oktober 2021 hoppade inflationen upp lite extra mot månaden före. Alltså det faktum att USA-inflationen tycktes minska för oktober är alltså egentligen egentligen en illusion och troligen inte alls någon trendvändning. Dessutom är förändringen inom standardavvikelsen, dvs kort sagt bara brus på kurvan.
Citera
2022-11-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det kommer sannolikt hamna på samma nivå som innan pandemin när det bottnar. Att ha väntat sedan typ 2015 på en "krasch" har varit fullständigt idiotiskt.

Sen får man inte glömma att man bara har ett liv. Tid är vår absolut viktigaste fundamentala valuta. Visst kan man sitta och trycka i en HR I Skärholmen i 5 år för att "vänta ut marknaden" men då har man också vaskat 5 år av sitt liv som man aldrig får tillbaka.

Även om jag sparat 1 msek på att vänta i ett undermåligt boende i flera år skulle jag absolut inte tycka det var värt det.

Du har enligt egen utsago sålt din lägenhet i stan och sitter i din sommarstuga och väntar på att köpa hus. Så du lever ju inte som man lär, om det inte är så att du hatar stan? Varför sålde du lägenheten?

Att dra upp HR i utanförskapsområden som enda alternativ är ju bara löjligt, kan du sluta med det. Om vi bortser från att få arbetande vill bo där, så är köerna långa för sånna lägenheter.

Exempel 3:a i skärholmen, kötid 12 år, det finns gott om exemple med längre kötid.
https://bostad.stockholm.se/bostad/202120331/
Senast redigerad av trickget 2022-11-14 kl. 10:12.
Citera
2022-11-14, 10:28
Medlem
DVikings avatar
Intressant nyproduktion där någon försöker flippa bostaden ett par veckor innan inflytt med en vinst på 3m:

https://www.husmanhagberg.se/objekt/koltrastvagen-46-bromma-alvik-appelviken/OBJ14823_1950476670/

EK-plan har denna på 7.8m, önskepris nu 10.9m eller drygt 100k/kvm. Att BRFen är belånad till 13.5k/kvm och kommer behöva höja sin avgift till minst 8k/mån behöver tydligen inte nämnas, det sker väl först nästa år kanske när allt är sålt
Citera
2022-11-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu gjorde jag det. Lägenheter, hela landet, dagsvis.

Och det ser precis ut som brus. Går man närmare så svänger det ca 10000 upp och ned från en dag till en annan.

Exempel:
Lör 5 Nov 41,779
Sön 6 Nov 51,860

En betydande uppgång.
Precis som jag misstänkte. Varför påstår du något annat?
Faktum kvarstår, bostadspriser har sjunkit massor och kommer att sjunka ytterligare. Jag bryr mig inte jag äger flera fastigheter och de skall inte säljas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in