Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Uppåt i januari som väntat, för 18:e året i ordningen. Media drar, också det väntat, femmans växel på säsongseffekten: "Vändningen är här!" Hade det gått att daytrade:a bostäder, hade jag köpt i jul/dec och sålt i aug/jan. Varje år. Som att sno godis från barn.
Ja nu är vändning här
https://postimg.cc/p9CyvDrG
Citera
2023-01-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det var ju jag och liksom fb som skulle drabbas värst?
Ni kommer haverera mentalt när tydligen blev på det sätt som ni argumenterat emot i alla år.
Citera
2023-01-27, 10:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
I denna tråd förefaller det bo flera vittra ekonomer. Jag har därför en fråga:

- Varför skulle inte ett högre amorteringskrav fungera som dämpare av inflationen? Eller är det inte önskvärt av andra skäl?
CB (RB i vårt fall) sköter penningpolitiken. Dom kan justera ränta. Och dom har 2% inflation som mål.

Riksdagen är det som sköter finanspolitiken. Dom kan besluta om amortering. Och allt möjligt annat.

Det man bör komma ihåg här är att det är finanspolitiken i de stora ekonomierna som orsakat att inflationen dragit iväg. (Och där svenska är tämligen oskyldig).
Det är parlamenten i världens länder som borde ha minskat ned sitt lånande och slösande. Men när dom inte gör det så har CB inte mycket val.

Citat:
Det känns tröstlöst att betala dessa enorma räntekostnader för oss som köpte på toppen. Som ett svart hål.
Du får väl tänka att du i fortsättningen då bara röstar på de partier som vill minska statens, kommunens, landstingets spendering.

Citat:
Jag tänker alltså att amorteringskravet kanske skulle vara 4% eller så.
Man vill sänka investeringarna i näringslivet. Man vill dämpa eventuell löneinflation.
Det gör du inte med ett amorteringskrav. Det kan snarare förvärra risken för en löneinflationsspiral.

Men höjd ränta dämpar ned investeringarna och minskar ned efterfrågan på arbetskraft.
Citera
2023-01-27, 10:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Ser att SCB's småhusbarometer för 2022 har kommit. Det lär vara intressant läsning för många i tråden.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/statistiknyhet/fastighetspriser-och-lagfarter-4e-kvartalet-2022/

Den baseras på lagfarter och gäller således småhus och fritidshus. Dvs fakta med högsta kvalitén.

Enligt SCB:s fastighetsprisindex för permanenta småhus på riksnivå, så steg priserna med 5 procent under helåret 2022, jämfört med helåret 2021.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/smahusbarometern--fastighetsprisstatistik-per-manad-hela-landet/
Man har ett diagram här och man ser att priset för just december 2022 är aningen lägre än december 2021.

EDIT:
Och så har SCB uppdaterat fastighetsprisindex för 2022. Så nu kan vi se hur det gick under 2022. Brusfritt alltså. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-fastpi/

Och FASTPI för 2022 för hela landet är 1'031. Och för 2021 var det 985.
Så nu kan var och en räkna ut hur småhuspriserna rört sig från 2021 till 2022.

Finns data för olika landsändar. Och vad jag ser har priserna stigit från 2021 till 2022 för samtliga landsändar.
Det är är lite mer relevant data än HOX och så för folk som bor i småhus. (Där man bor i 30 år innan man flyttar).
Senast redigerad av liksom-fb 2023-01-27 kl. 10:38.
Citera
2023-01-27, 11:07
Medlem
tjallepetters avatar
Blev chockad av att se att en lägenhet i mitt nyproducerade lgh komplex såldes för 20% mer än utgångspris nu i januari.
Citera
2023-01-27, 11:14
Medlem
Citat:
Räntehöjningen finns budgeterad men jag hade ärligt talat kanske trott att det kunde bli kanske 4%, inte 6% som det lär bli nu.

Eftersom månadskostnaden är så hög har man inte råd att amortera mer. Räknar inte med några egentliga löneökningar framöver. Så det blir många år nu när man bara har råd att bo.

Precis som du borde ha räknat med m.a.o. Inga sympatier från mig, summan du köpte bostad för var klar och tydlig och man får alltid väga in risken för högre räntor.

Ungefär som folk som köpte en villa för 1 mille för 30 år sen och nu klagar på höga elpriser. Herregud, ni har haft de senaste 15 åren på er att spara till sämre tider.
Citera
2023-01-27, 11:27
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Så du tycker 4% ränta och 2kr kr/kWh i några år framöver är ett domedagsscenario? Hög ränta är ingen våt dröm för mig då jag äger mitt boende och är belånad. Jag bara tror att det vi sett sista året inte är en parantes utan snarare ett nytt normaltillstånd.

Precis. Detta är realiteter och inget domedagsprofetia.

4-5% boränta, 3-4 kr/kWh el inkl pålägg, 20% högre priser på mat mm 2024 än 2022 är det vi har att vänta som normaltillstånd.

Så frågan är vad som händer med marknaden under 2023 när detta börjar slå igenom fullt ut och Svensson fattar vad som hänt.
Skall priserna gå ner 2023 10 % till?, Eller blir det 20%?.
Citera
2023-01-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser att SCB's småhusbarometer för 2022 har kommit. Det lär vara intressant läsning för många i tråden.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/statistiknyhet/fastighetspriser-och-lagfarter-4e-kvartalet-2022/

Den baseras på lagfarter och gäller således småhus och fritidshus. Dvs fakta med högsta kvalitén.

Enligt SCB:s fastighetsprisindex för permanenta småhus på riksnivå, så steg priserna med 5 procent under helåret 2022, jämfört med helåret 2021.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/smahusbarometern--fastighetsprisstatistik-per-manad-hela-landet/
Man har ett diagram här och man ser att priset för just december 2022 är aningen lägre än december 2021.

EDIT:
Och så har SCB uppdaterat fastighetsprisindex för 2022. Så nu kan vi se hur det gick under 2022. Brusfritt alltså. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-fastpi/

Och FASTPI för 2022 för hela landet är 1'031. Och för 2021 var det 985.
Så nu kan var och en räkna ut hur småhuspriserna rört sig från 2021 till 2022.

Finns data för olika landsändar. Och vad jag ser har priserna stigit från 2021 till 2022 för samtliga landsändar.
Det är är lite mer relevant data än HOX och så för folk som bor i småhus. (Där man bor i 30 år innan man flyttar).

Vad menas då, att priser för villor stigit 5% under 2022? Förstår inte hur det går ihop med verkligheten dock, de villor som jag kollat på har ca 20% lägre utgångspris än mars 2022 och säljs ändå inte. Betyder det att utropspriset är bullshit och att de som säljs säljs på ATH nivåer?
Citera
2023-01-27, 12:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Vad menas då, att priser för villor stigit 5% under 2022? Förstår inte hur det går ihop med verkligheten dock, de villor som jag kollat på har ca 20% lägre utgångspris än mars 2022 och säljs ändå inte. Betyder det att utropspriset är bullshit och att de som säljs säljs på ATH nivåer?
Det står ju i länken att det baseras på köpebrev. Och jag tom lyfter fram att det är lagfarter som gäller.

Varför börjar du då yra om utropspriser???

Sedan är det tydligt att det gäller per år. Dvs alla försäljningar under året. Det handlar om årsvisa förändringar. Har det framgått att detta avser förändring per år?
Citera
2023-01-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Uppåt i januari som väntat, för 18:e året i ordningen. Media drar, också det väntat, femmans växel på säsongseffekten: "Vändningen är här!" Hade det gått att daytrade:a bostäder, hade jag köpt i jul/dec och sålt i aug/jan. Varje år. Som att sno godis från barn.

Ja, visst är det fantastiskt. Det visar hur desperata man är och journalisterna sitter antagligen själva med alldeles för höga lån. Det ju verkligen inget i fundamenta som tyder på ökade bostadspriser. Vi har en fortsatt skenande inflation och kommande räntehöjningar. Lågkonjunktur och varsel ligger också i korten.

Tänk om vi nån gång kunde få en normal bostadsmarknad. Där priserna är stabila över tid och ingen förväntar sig att "tjäna på att bo". Där boende ses som en kostnad och vi slipper rubriker i media över kortsiktiga svängningar upp eller ner på nån procent från en månad till en annan. Det är ju helt perverst som det är nu.
Citera
2023-01-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det står ju i länken att det baseras på köpebrev. Och jag tom lyfter fram att det är lagfarter som gäller.

Varför börjar du då yra om utropspriser???

Sedan är det tydligt att det gäller per år. Dvs alla försäljningar under året. Det handlar om årsvisa förändringar. Har det framgått att detta avser förändring per år?
Jo fast det säger ju rätt lite om försäljningar 2022, lagfarter är vid tillträde. Ett hus flyttar man inte in i veckan efter det är sålt, snare 6 månader fördröjning. Och med tanke på att ATH nåddes förra April, så vore det konstigt med annat utfall. Cherry-picking av data som inte säger så mycket om den kraftiga korta nedgång vi idag har statistik över.

Nu i Januari syns dock en liten tjurfälla, för att valla in kognitiva tillkortakommanden
Citera
2023-01-27, 12:55
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Styrräntan? Bolåneräntan? Spås av vem, dig?

Mycket starkt inlägg...

En del besitter så enorm pondus och kunskap att man inte behöver utveckla resonemang eller för den delen länka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in