2023-01-25, 20:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Mannen på Bohemia hade varken keps eller handledsväska. Det hade däremot mannen som sprang på David Bagares gata, om man lägger ihop YN:s och LJ:s vittnesmål.

Det förefaller således mer troligt att SE, också med samma signalement, tog vägen uppför trappen.

Om du pusslar ihop två vittnens uppgifter längs den förmodade flyktvägen i urval får du ett signalement som till viss del liknar SE?

Jag har skrivit det förut, men män i SEs ålder tog av sig vintermössor inomhus 1986. Det satt i ryggmärgen så SE tog sannolikt av sig kepsen även om han var chockad inne på Bohemia.

Att SE lade ifrån sig väskan när han var inomhus har vi tack och lov väktarnas vittnesmål på att han brukade göra. Vittnena på Bohemia reagerade först då SE inte tog av sig rocken, vilket också det tillhörde det normala 1986 för män i SEs ålder. Att SE sedan inte beställde något fick vittnena att notera SE och kontakta polisen redan före 02.05 på mordnatten enligt polisens protokoll.

Att vittnena inne på Bohemia inte såg varken keps eller handledsväska på SE är helt naturligt, medan motsatsen, att de skulle sett det faller sig direkt orimligt.
Citera
2023-01-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Precis som anhängarna så slirar du lite väl mycket för att få Engström att passa som gm.

Klädsel, han fru säger att han kom hem i rock. Eller menar du att väktare som inte tycks minnas något är det rätta. Då har vi "begie Duffel med träknappar" alt "gubbjacka" att välja på. Han ringer ju dagen efter för att han tror rock som han har på sig har gått ut felaktigt som signalement.

Att likställa Lennons mördare, Chapman, med Engström känns desperat. Han var 25år och periodvis drogberoende och intagen för psykiatrisk vård. Mer behövs inte sägas där.

Tyvärr, men på alla ställen så saknas det hela tiden substans när man försöker göra Engström skyldig.

Du tycker Stig kändes stabil med rattfyllor och självmord? Man kan ju ha flera sidor i sin personlighet. Många vittnar ju om att han även va bra med barn. Jag ser mer likheten med en ensam gärningsman som inte är van vid vapen och skjuter sitt offer bakifrån och har ingen direkt plan på hur man ska ta sig från platsen.

Trångsynt att inte ens kunna se Stig som en möjlig GM.
Men det är klart man kan vrida på de mesta 30 år senare.

Vore intressant att få höra era teorier om GM ni som vet att Stig är ett oskyldigt stackars vittne.
Citera
2023-01-25, 20:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sen finns det väl inget som säger att GM hade speciellt halkiga skor. Alla skor halkar på is.

Men de omogna körsbären ska tydligen också med.

Jag noterar att självaste KP konstaterar att bara människor som jobbat över på kontor hade halkiga skor en lönehelg kl 23.20 i Stockholms innerstad i februari 1986. Så djupt har cirkelresonemangen dragit ned KPs förmåga att tänka annat än i cirklar.

Att människor hade snygga skor med slät sula helt olika de traktorkängor som KP trodde människor som gick ut på krogen hade enligt honom helt utan undantag är enkelt att anekdotiskt motbevisa.

Ändå landar den cirkelresonerande KP i att bara människor som jobbat över på kontor hade slät sula i Stockholms innerstad vid mordtillfället.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-25 kl. 21:09.
Citera
2023-01-25, 21:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det finns helt klart en tidslucka. Så är det.

Varför skulle en mördare fippla med väskan? Kanske är det lika lätt att fråga sig det. Kanske av exakt samma anledning?

Man halkar alltså med alla skor när det är halt, är det jag kan tolka från dig.

Sen finns det en fråga till. Litar man på YN:s avståndsbedömningar så ser hon mannen i 2,5 sekunder. Varför ska man då anses vara ett vittne som hade extra möjligheter se korrekt? Mindre tid än de flesta mordplatsvittnena.

Tidsluckan är för liten och beteendet och signalementet för likt för att det ska kunna vara någon annan.

Nej, jag säger att det är mindre halt med kängor, än kontorsskor, i snömådd. Det kan de flesta intyga.

GM trodde uppenbarligen att kusten var klar framåt. Han visste inte att YN skulle komma runt hörnet. Som GM med ett vapen har man fler anledningar att fippla med en väska i språnget:

1. GM vill stoppa ner något. Vapnet, eller en del av vapnet.

2. GM vill ta fram något ur väskan. Kanske försöka ändra utseende på något sätt.

Menar du att mannen vände sig om 2-3 gånger under 2,5 sekunder?

Är det Monty Pythons silly walks eller, snarare, ridiculous running styles vi pratar om?

Nej, YN måste ha iakttagit mannen under något längre tid än så. Synd att det inte gjordes en vallning.

Det där med "inledningsvis ca 10 meter" ifrån hade man gärna sett fler källor på.
Citera
2023-01-25, 21:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om du pusslar ihop två vittnens uppgifter längs den förmodade flyktvägen i urval får du ett signalement som till viss del liknar SE?

Jag har skrivit det förut, men män i SEs ålder tog av sig vintermössor inomhus 1986. Det satt i ryggmärgen så SE tog sannolikt av sig kepsen även om han var chockad inne på Bohemia.

Att SE lade ifrån sig väskan när han var inomhus har vi tack och lov väktarnas vittnesmål på att han brukade göra. Vittnena på Bohemia reagerade först då SE inte tog av sig rocken, vilket också det tillhörde det normala 1986 för män i SEs ålder. Att SE sedan inte beställde något fick vittnena att notera SE och kontakta polisen redan före 02.05 på mordnatten enligt polisens protokoll.

Att vittnena inne på Bohemia inte såg varken keps eller handledsväska på SE är helt naturligt, medan motsatsen, att de skulle sett det faller sig direkt orimligt.

Eftersom SE befinner sig ovanför trappen kan han samtidigt inte sitta och häcka på Bohemia.

Ja, fler källor som oberoende av varandra säger samma eller liknande saker är förstås mer intressant, än det som du och dina gelikar kör med: ETT uttalande i EN källa som antas väga tungt ...

Visst, ibland är det allt som finns att tillgå. Men man får försöka ha en blick för där källorna sammanfaller. Det är därför som SE har vuxit fram som huvudkandidat. Den enda kandidaten.

Än finns det tid för någon viktig detalj att ramla fram ...
Citera
2023-01-25, 21:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det finns en liten lucka för att personen YN/AZ ser skulle vara en annan springande man än GM, men den "är närmast statistisk" om ska citera Holmér om revolverfabrikatet.

Från det att YN/AZ ser den springande mannen tills dess att de möter LJ är en promenad på 40-50 sekunder.
Ytterligare en minut senare möter YN/AZ piketpoliserna.

Vill man hävda att detta är GM så kan man inte samtidigt tro på Söderströms tider. Man måste tro på att polisen kommer tidigt till mordplatsen.
Likväl som att LJ i princip springer nästan omgående.

Det är där jag landat när jag läst, räknat och provgått. Och värderat.

Men som sagt, det finns en liten lucka när GM försvinner ur synhåll för vittnena.
När LJ's springande man(GM) lämnar trappkrönet och tills dess YN får syn på en springande man.
Vad är sannolikheten för att en till springande man (som verkar jagad) dyker upp precis just då?

Tror inte att tidsluckan är så stor. Enligt Länninges uträkning är det 42 sekunder fram till trappen från det att YN med sällskap svänger runt hörnet. Eftersom YN ser mannen vända sig om 2-3 gånger i flykten så bör hon ha iakttagit mannen längre tid än under 10 meter, snarare under 10 sekunder. Annars vore det en väldigt bisarr och ineffektiv "flykt" ... Den ängsligaste GM i världen?

I så fall har YN cirka 30 sekunder kvar fram till trappen, efter att mannen har passerat. Det är ungefär tiden det tar för LJ att ta sig uppför trappen, i gångfart, enligt Länninges tabell.

Om GM blir iakttagen under 10 sekunder, så har han bara sprungit i 15 sekunder från krönet ...

Nu vet jag inte hur träffsäker Länninges tidtagning är. Han var säkert en fantom i motionsspåret.

Men ska testa alla tider under våren, nu när Leffe GW-flåset börjar bli lite bättre ...
Citera
2023-01-26, 02:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Eftersom SE befinner sig ovanför trappen kan han samtidigt inte sitta och häcka på Bohemia.

Ja, fler källor som oberoende av varandra säger samma eller liknande saker är förstås mer intressant, än det som du och dina gelikar kör med: ETT uttalande i EN källa som antas väga tungt ...

Visst, ibland är det allt som finns att tillgå. Men man får försöka ha en blick för där källorna sammanfaller. Det är därför som SE har vuxit fram som huvudkandidat. Den enda kandidaten.

Än finns det tid för någon viktig detalj att ramla fram ...

Nu är det två olika av varandra oberoende vittnen som sett SE inne på Bohemia.
Det ligger i sakens natur att eftersom SE sitter inne på Bohemia efter att mördaren sprungit från mordplatsen så medför det att mördaren är en annan person. Vissa detaljer i klädseln verkar överensstämma med SE, men om vittnena på Bohemia ser SEs vinterjacka så kan det inte vara samma svarta rock som YN ser uppe på David bagares gata eller samma mörkblå täckjacka som AB, LP, LJ ser vid mordplatsen.

SE är bara ett vittne, även om det kan kännas svårt att förstå om man till varje pris och utan fakta vill göra honom till GM. Det finns förutom vittnet SE även en gärningsman som inte är SE med mörka vinterkläder, även om det också kan kännas svårt att föreställa sig att det fanns mer än en person med mörka vinterkläder runt mordplatsen.
Citera
2023-01-26, 03:47
Medlem
Citat:
Tidsluckan är för liten och beteendet och signalementet för likt för att det ska kunna vara någon annan.

Nej, jag säger att det är mindre halt med kängor, än kontorsskor, i snömådd. Det kan de flesta intyga.

GM trodde uppenbarligen att kusten var klar framåt. Han visste inte att YN skulle komma runt hörnet. Som GM med ett vapen har man fler anledningar att fippla med en väska i språnget:

1. GM vill stoppa ner något. Vapnet, eller en del av vapnet.

2. GM vill ta fram något ur väskan. Kanske försöka ändra utseende på något sätt.

Menar du att mannen vände sig om 2-3 gånger under 2,5 sekunder?

Är det Monty Pythons silly walks eller, snarare, ridiculous running styles vi pratar om?

Nej, YN måste ha iakttagit mannen under något längre tid än så. Synd att det inte gjordes en vallning.

Det där med "inledningsvis ca 10 meter" ifrån hade man gärna sett fler källor på.
Det finns två foton från rekonstruktionen. Ett när mannen är p Malmskillnadsgatan och ett när han är 10 m ifrån.

Vet inte varför YN skulle placera mannen på Malmskillnadsgatan utan att ha nån minnesbild av att sett honom just där.

Jag tolkar det som att hon lägger märke till honom först på Malmskillnadsgatan men själva iakttagelsen av väskan och klädsel görs på 10 m håll.

Som du säger om vända sig om 2-3 gånger. Så behövs hela den sträckan.

Hade detta varit facebook hade du kunna fått se min filmade rekonstruktion
Citera
2023-01-26, 16:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tror inte att tidsluckan är så stor. Enligt Länninges uträkning är det 42 sekunder fram till trappen från det att YN med sällskap svänger runt hörnet. Eftersom YN ser mannen vända sig om 2-3 gånger i flykten så bör hon ha iakttagit mannen längre tid än under 10 meter, snarare under 10 sekunder. Annars vore det en väldigt bisarr och ineffektiv "flykt" ... Den ängsligaste GM i världen?

I så fall har YN cirka 30 sekunder kvar fram till trappen, efter att mannen har passerat. Det är ungefär tiden det tar för LJ att ta sig uppför trappen, i gångfart, enligt Länninges tabell.

Om GM blir iakttagen under 10 sekunder, så har han bara sprungit i 15 sekunder från krönet ...

Nu vet jag inte hur träffsäker Länninges tidtagning är. Han var säkert en fantom i motionsspåret.

Men ska testa alla tider under våren, nu när Leffe GW-flåset börjar bli lite bättre ...

Nej allt beror också på hur länge LJ väntar där nere. Desto större blir den tidsluckan.
Och han har ju konsekvent hävdat att han ger sig ganska så snart efter att GM lämnat trappkrönet.

Om det är GM som YN ser så har han inte varit synlig från något känt vittne i ca 15-20 sekunder.
(Från trappkrönet till den plats där YN/AZ iakttar honom)

Rent teoretiskt finns alltså utrymmet för att han kanske tagit Malmskillnadsgatan söder ut eller norr ut mot Johannes kyrkogård... och att en annan springande man dyker upp.
Det som skulle tala för detta är att YN och LJ's vittnesmål om signalement skiljer sig, men i övrigt är detta inte så sannolikt.

Länninges tider stämmer inte med de tider jag fått fram då jag provsprungit och gått.
Länninge har 58 s för GM från mordplats till trappkrön för det han kallar promenadgång.
Jag fick denna tid då jag joggade (vilket jag uppfattat flera vittnen säga) samt vartannat trappsteg.
Länninges tid för "Flyktfart" (70%) var 35 sekunder och det har jag svårt att tro. Då är "man" rejält slut där på toppen. (En bekant, inte helt otränad, sprang på 45 s. och var rejält slut där uppe)
Men möjligen att jag sprang för långsamt och att det kan ligga någonstans där emellan.

Men därefter så håller jag med Länninges tider. Från trappkrönet till den plats där YN/AZ gjorde sin iakttagelse är det ca 24 sekunder.
YN/AZ promenad från den platsen till trappan tar ca 42 sekunder (Jag fick 45-50 sekunder) t.ex.

Ja, testa du och se om du kan bräcka Länninges rekord på 35 s. till trappkrönet?
Citera
2023-01-26, 17:44
Medlem
quggels avatar
Thomas P. hävdar i sin bok att att SE endast kan ha sett Jeppson från högst upp på trappan vid Tunnelgatan stirrandes nedåt. Stämmer det?

Var inte Jeppson synlig vid korsningen Sveavägen/Tunnelgatan eller en bit in på Tunnelgatan före trappan?
Citera
2023-01-26, 18:11
Medlem
MrBarnabys avatar
– I ett land som två gånger har förlorat ledande politiker i mord så hänger man upp en slags låtsasavrättning av en utländsk demokratiskt vald ledare. Det är extremt allvarligt.
https://omni.se/kristersson-dockan-ar-ett-sabotage-mot-natoansokan/a/xgO9xV

Undrar om han hade den här dockan och piltavlan i bakhuvudet?

https://aip.nu/m-partivanner-fornekar-palmehat/
I journalisten Thomas Petterssons bok om Skandiamannen citeras en DN-journalist som reagerade på att Muf i Täby hade en piltavla med Palmes ansikte på vilken man siktat mot ögonen. Mindre än ett år före mordet kampanjade Muf iförda tröjor med nedsättande Palme-karikatyrer.

På Moderaternas stora valmöte 1985 i Scandinavium kastas en Palmedocka upp på scenen.
https://aip.nu/m-partivanner-fornekar-palmehat/

Nej långt tänkte han nog inte. Hade han gjort det hade han nog låtit bli nämna de svenska politikermorden i det här sammanhanget. Det finns nog en viss beröringsskräck bland många av dagens moderater till 80-talets Palmehat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-26 kl. 18:27.
Citera
2023-01-26, 20:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Thomas P. hävdar i sin bok att att SE endast kan ha sett Jeppson från högst upp på trappan vid Tunnelgatan stirrandes nedåt. Stämmer det?

Var inte Jeppson synlig vid korsningen Sveavägen/Tunnelgatan eller en bit in på Tunnelgatan före trappan?

En SE som sprang på Tunnelgatan efter skotten kan ha sett LJ vid tre tillfällen:

1. När han korsade Luntmakargatan. Vid vallningen indikerar LJ att han inte stod bakom baracken utan snarare vid skylten "Tunnelgatan" på samma sida, alltså nästan ute på Luntmakargatan.

Då kan SE ha sett honom i ögonvrån, eller genom den där glipan mellan barackerna och "stolpen".

2. På väg uppför trappen. Vid ett tillfälle tittar LJ ner mot Sveavägen, medan GM befinner sig i trappen.

LJ står då ungefär vid det där brunnslocket och är synlig utefter "den gula linjen".

3. Från krönet, vilket redan har diskuterats.

Det kan förklara varför han kunde rapportera in en så träffsäker iakttagelse av LJ redan dagen efter.

Något inget annat vittne mäktade med ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in