Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Tror inte att tidsluckan är så stor. Enligt Länninges uträkning är det 42 sekunder fram till trappen från det att YN med sällskap svänger runt hörnet. Eftersom YN ser mannen vända sig om 2-3 gånger i flykten så bör hon ha iakttagit mannen längre tid än under 10 meter, snarare under 10 sekunder. Annars vore det en väldigt bisarr och ineffektiv "flykt" ... Den ängsligaste GM i världen?
I så fall har YN cirka 30 sekunder kvar fram till trappen, efter att mannen har passerat. Det är ungefär tiden det tar för LJ att ta sig uppför trappen, i gångfart, enligt Länninges tabell.
Om GM blir iakttagen under 10 sekunder, så har han bara sprungit i 15 sekunder från krönet ...
Nu vet jag inte hur träffsäker Länninges tidtagning är. Han var säkert en fantom i motionsspåret.
Men ska testa alla tider under våren, nu när Leffe GW-flåset börjar bli lite bättre ...
Nej allt beror också på hur länge LJ väntar där nere. Desto större blir den tidsluckan.
Och han har ju konsekvent hävdat att han ger sig ganska så snart efter att GM lämnat trappkrönet.
Om det är GM som YN ser så har han inte varit synlig från något känt vittne i ca 15-20 sekunder.
(Från trappkrönet till den plats där YN/AZ iakttar honom)
Rent teoretiskt finns alltså utrymmet för att han kanske tagit Malmskillnadsgatan söder ut eller norr ut mot Johannes kyrkogård... och att en annan springande man dyker upp.
Det som skulle tala för detta är att YN och LJ's vittnesmål om signalement skiljer sig, men i övrigt är detta inte så sannolikt.
Länninges tider stämmer inte med de tider jag fått fram då jag provsprungit och gått.
Länninge har 58 s för GM från mordplats till trappkrön för det han kallar promenadgång.
Jag fick denna tid då jag joggade (vilket jag uppfattat flera vittnen säga) samt vartannat trappsteg.
Länninges tid för "Flyktfart" (70%) var 35 sekunder och det har jag svårt att tro. Då är "man" rejält slut där på toppen. (En bekant, inte helt otränad, sprang på 45 s. och var rejält slut där uppe)
Men möjligen att jag sprang för långsamt och att det kan ligga någonstans där emellan.
Men därefter så håller jag med Länninges tider. Från trappkrönet till den plats där YN/AZ gjorde sin iakttagelse är det ca 24 sekunder.
YN/AZ promenad från den platsen till trappan tar ca 42 sekunder (Jag fick 45-50 sekunder) t.ex.
Ja, testa du och se om du kan bräcka Länninges rekord på 35 s. till trappkrönet?