2023-01-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
ga

Problemet är att du gör precis som TP och blaskan Filter gjorde när de skapade en statsministermördare. De och Du hoppar över det viktigaste. Vad säger de personer som var där i korsningen och såg gärningen och hela eller delar av gärningsmannen. Säger de att gärningsmannen var 50+år gammal? Säger de att gärningsmannen hade en stort runt godmodigt ansikte? Säger de att gärningsmannen var ljushårig? Säger de att gärningsmannen var välklädd, långa byxor, vinterrock, halsduk och en stor gubbkeps på huvudet? Säger de att de såg en handledsväska?

Går man igenom vittnesmålen så hamnar man närmast helt tvärtom. Snittålder på 36-40år. Mörkhårig. Barhuvad eller mörk mössa. Omodern jacka. Korta byxor. Hårda raka anletsdrag.

Mer osannolik gärningsman än Engström går knappast att hitta.

Lägger man sen till personlighet, våldskapital, sjukjournaler, straffregister, vapenfrågan osv då hamnar den gode Engström så långt borta som mördare så att t.o.m. kvinnor går om honom.

Jag är absolut den första att hålla med om att vittnena uppger väldigt olika bilder av GM. Och det är uppenbart att det går att argumentera för båda delar här. Tycker det är närmast komiskt dock hur de som är emot SE som GM så kategoriskt menar att det inte finns något som pekar åt hans håll. För det första är det ingen sannaning i vad SE hade på sig genom att titta på de bilder som finns från Polisen när han blir förhörd. Är han GM så har väl knappast på sig exakt samma kläder?

Sen har väl ingen sett hans ansikte? Möjligen Lisbeth, och ja, jag tycker hennes beskrivning med tunnaläppar, vit haka, bulliga kinder känns som det skulle passa in på SE. Stirrande ljus blick osv. Dessutom tycker jag att SEs överkropp känns som SE utifrån LJs beskrivning.
Om man även lägger till flera vittnen som just kommenterar hans konstiga gång eller löpsteg, både NF, som säger det är en äldre person, YN som tycker han har jobbigt. Och det finns fler vittnen som säger att det ser ut som att hans överkropp och ben inte riktigt hänger med. Kan det vara SEs höftproblem som gör sig påminda?

Det finns väl massor med mördare som inte har något register på våldsbrott tidigare? Man behöver inte vara en CP för att begå ett mord. Se åter igen på John Lennons mördare, ingen trodde väl att han hade det i sig? Blundade och tömde sitt magasin mot Lennons ryggtavla. Han tog hand om scout-ungdomar på Hawaii Jag tror nog de flesta har det i sig att kunna trycka av en revolver på nära håll, så det där ger jag inte mycket för. Hur blev hela Tyskland en mördarmaskin under WWII osv...

Och det där med att gissa ålder på någon person man inte ser ansiktet på, det kan nog vem som helst hålla med om att det är just en gissningslek. Man lägger sig nog mer i det åldersspann som man tror en mördare är åldersmässigt. Utifrån vinterkläder och hur man joggar kan man väl inte säga speciellt mycket. Jag är en bra bit över 40 år och har de senaste gångerna fått visa legitimation på systemet. Och då ser de ju mitt ansikte menar jag. (sen vet jag att de är övernitiska, absolut, men bara en kul parallell).

Det måste vara frustrerande för alla ni som argumenterat och letat i främmande länder efter mördaren eller inom polisen och försökt hitta rätt och sen kanske han ändå var där framför ögonen från första början, från dag ett.
Senast redigerad av WinstonO 2023-01-25 kl. 13:33.
Citera
2023-01-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Trekvartslångt blått plagg" stämmer inte för YN i alla fall.

SE var inne på Bohemia och det har två olika sällskap observerat. Polisen får tips om detta kl 02.05 på mordnatten. Du får acceptera att ingen ser SE på mordplatsen då han är inne på Bohemia.

Jag är väldigt nyfiken på dessa vittnen som ser SE där inne. Har du någon länk? Eller någon rad i Palmearkivet?

Tack!
Citera
2023-01-25, 14:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra frågor. Kanske hade han redan en egen isborr, eller också lånade han en. Kanske skaffade han en isborr redan innan mordet, inför Idresemestern om det t.ex. fanns planer på att pimpelfiska. I själva Kringelfjorden som ser ut att ligga bara 100-200 meter från stugbyn finns det enligt stugbyns hemsida både öring och harr. Ett annat alternativ är att isborren införskaffades just för att borra ett hål för revolvern, och i så fall kan han ju ha stannat till i t.ex. Avesta och köpt den. En annan intressant fråga är var isborren tog vägen efteråt. Om den var inköpt just för att sänka vapnet så fick den kanske följa med i djupet (fast vittnet borde kanske ha reagerat då på att han inte hade isborren med sig när han kom tillbaka till bilen).

Kollar man på olika diametrar på isborrar så verkar de finnas från 100 mm och uppåt. Mäter man upp en S&W så ser man att den inte går att stoppa ner i ett 100 mm hål, så borrdiametern måste i så fall ha varit större än så. Det finns 150 mm isborrar också och ända uppåt 200 mm, vet inte vad som är vanligast. Sedan verkar isborrar ofta vara tvådelade, och då blir det kanske lättare att ev. dumpa även den i hålet. Om den inte är tvådelad kanske den inte gick att få in i bagageutrymmet på en så här pass liten bil. Jag förstorade bilden på SE:s bil utanför stugan i Idre, men det är svårt att se exakt vad som ligger på takräcket. Kanske bara är skidor och stavar, men kanske ligger det en isborr där också?

SE kan ha lånat isborren i Stay Behinds förråd som han hade hand om i Skandiahuset enligt säkra källor i tråden. SEs pappa kan också haft en isborr som SE fick ärva när pappan dog. Då var nog borren av den gamla "skoptypen". https://www.tradera.com/item/340884/576431336/retro-skal-isborr#view-item-carousel Den typen av isborr kunde lätt misstas för en slags spade, så misstänksamma individer kanske missade helt att SE dumpade mordvapnet i hålet i isen.

Om SE lånade både Toyota och isborr kanske han lämnade tillbaka isborren tillsammans med bilen och låtsades som om han hade borrat med isborren i isen för att fiska för att ägaren inte skulle misstänka något. Det är inte omöjligt att det gick att fälla ned baksätet i Toyotan så att isborren fick plats inne i bagageluckan/kupén.

Att SE kunde köpt isborren i Avesta låter som en intressant teori. Kanske järnhandlare i Avesta noterade när SE köpte borren i affären och reagerade på att SE inte var intresserad av borrens livslängd och hållbarhet då den skulle dumpas i hålet direkt. Det är synd att polisen lade ned utredningen innan dessa järnhandlare i Avesta hann förhöras.

Edit: Det är inte otroligt att både frun och staffagefiguren till dotter var med SE inne på järnhandeln i Avesta också. Samma "dotter" som de hade lånat in i Mariehamn på Åland.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-25 kl. 14:20.
Citera
2023-01-25, 14:39
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra frågor. Kanske hade han redan en egen isborr, eller också lånade han en. Kanske skaffade han en isborr redan innan mordet, inför Idresemestern om det t.ex. fanns planer på att pimpelfiska. I själva Kringelfjorden som ser ut att ligga bara 100-200 meter från stugbyn finns det enligt stugbyns hemsida både öring och harr. Ett annat alternativ är att isborren införskaffades just för att borra ett hål för revolvern, och i så fall kan han ju ha stannat till i t.ex. Avesta och köpt den. En annan intressant fråga är var isborren tog vägen efteråt. Om den var inköpt just för att sänka vapnet så fick den kanske följa med i djupet (fast vittnet borde kanske ha reagerat då på att han inte hade isborren med sig när han kom tillbaka till bilen).

Kollar man på olika diametrar på isborrar så verkar de finnas från 100 mm och uppåt. Mäter man upp en S&W så ser man att den inte går att stoppa ner i ett 100 mm hål, så borrdiametern måste i så fall ha varit större än så. Det finns 150 mm isborrar också och ända uppåt 200 mm, vet inte vad som är vanligast. Sedan verkar isborrar ofta vara tvådelade, och då blir det kanske lättare att ev. dumpa även den i hålet. Om den inte är tvådelad kanske den inte gick att få in i bagageutrymmet på en så här pass liten bil. Jag förstorade bilden på SE:s bil utanför stugan i Idre, men det är svårt att se exakt vad som ligger på takräcket. Kanske bara är skidor och stavar, men kanske ligger det en isborr där också?
Det märkliga var att det hål som gjorts i isen var rektangulärt och exakt 15*20 cm !
Citera
2023-01-25, 17:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför måste GM vara ett proffs? Vad bygger du den spekulationen på? SE har väl bara sprungit till Bohemia, men mördat OP har han inte i alla fall inte gjort.

Sen finns det väl inget som säger att GM hade speciellt halkiga skor. Alla skor halkar på is.

Men de omogna körsbären ska tydligen också med.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-01-25 kl. 17:30.
Citera
2023-01-25, 17:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Mannen på Bohemia hade varken keps eller handledsväska. Det hade däremot mannen som sprang på David Bagares gata, om man lägger ihop YN:s och LJ:s vittnesmål.

Det förefaller således mer troligt att SE, också med samma signalement, tog vägen uppför trappen.

Finns inget mordplatsvittne som säger att GM hade väska.
Citera
2023-01-25, 17:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du sammanfattar Engström-koden på ett bra sätt.
Andra kommunikationstricket var att synas – överallt och helst hela tiden. Det här är omdiskuterat då kritiker menar att det var helt vansinnigt att en gärningsman visade upp sig och därmed kunde avslöjas av vittnen. Men sätter man sig in i Engströms knepiga situation fanns logik i hans agerande. Mördarens signalement fanns redan där, som sagt, och han kunde inte trolla bort sig själv från mordplatsen. Det enda han kunde påverka var vad han gjorde där.
https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

Det citerade förklarar ingenting om varför SE visade upp sig i media. Citatet påvisar sin egen bristande logik.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-01-25 kl. 17:29.
Citera
2023-01-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Även fast du låst dig vid SE så borde du veta att LP och LL sett ansiktet. Sen säger många vittnen att gm var mörkhårig. Läs förhör.

Varför finns det inget mordplatsvittne som ens antytt att Engström, som figurerat i media tämligen omgående, skulle vara gm eller ens lik gm. Till och med springandes i TV. Men ändå, inget mordplatsvittne säger "att den där äldre farbrorn från Skandia är lik gm". Vad beror det på?

Kanske för att gm bedöms som yngre och med ett helt annat signalement.
Om någon skulle granska våra inlägg. Säg 100 akademiker.

1. Vem av oss två skulle det säga ha låst sig vid en uppfattning om SE?

2. Vad har du för belägg att jag låst mig vid en uppfattning?

3. Ingen kände igen honom hypotetiskt för dom inte såg ansiktet. Dom såg bara klädseln.
Citera
2023-01-25, 17:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns inget mordplatsvittne som säger att GM hade väska.

Nej, men sett till beteendet är det uppenbarligen samma bakåttittande man som rör sig på David Bagares gata. Den individen har som bekant en liten väska.
Citera
2023-01-25, 17:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, men sett till beteendet är det uppenbarligen samma bakåttittande man som rör sig på David Bagares gata.

Det är en gissning. Kan fullt möjligt vara någon annan än GM. Så värdet är lågt.
Citera
2023-01-25, 18:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är en gissning. Kan fullt möjligt vara någon annan än GM. Så värdet är lågt.

För min del är det ett faktum. Samma beteende från topp till tå. Det är visst många gissningar och dubbelgångare för din del.
Citera
2023-01-25, 18:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För min del är det ett faktum. Samma beteende från topp till tå. Det är visst många gissningar och dubbelgångare för din del.

Fakta är att det är en gissning för din del. Det vill säga att det enbart är en åsikt.

Jag skulle säga att du har den största dubbelgångaren av alla. Eftersom du menar att det finns en man vid möbelaffären och Grand i jacka, keps och glasögon som inte är din GM i jacka, keps och glasögon.

Det som hade friat SE i en fiktiv rättegång. Rimligt tvivel.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-01-25 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in