Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
he he, jag tänkte att man ligger ner och tittar upp en aning. Säg att ögonhöjden är 30 cm. Då ska horisonten finnas ca 2 km bort, enligt Earth Curve Calculator. Står man och hukar sig med ögonhöjd på 1 m ska avståndet bli ca 3,5 km. Det är detta jag menar med "ganska liten i sammanhanget".
För det konstiga är ju att folk verkar se så mycket längre än de ska. Som Rowbotham gjorde exempelvis.
"Ingen avdrift"? Låter som en väldigt godtycklig mätning om man bara tittar ut i havet utan något riktmärke?
Nej, man kan aldrig se längre än man borde.
Då kan du utföra experimentet med lasermätaren istället, ta ett mål ca 4 km bort, ta dig sen den sträckan och fundera på resultatet. Redogör sen för oss varför resultatet blir som det blir.
Gör sedan 1 miljon olika sådana här, vad blir sambandet mellan hur långt du ser och hur långt du måste ta dig för att komma till den punkt du mätt ut med lasern?
Placera sedan in dessa värden på ett objekt som inte är sfärisk så att den visuella sträckan och den sträckan du fick ta dig stämmer. När du gjort detta så tittar vi om den modellen också klarar visa dag/natt samt årstider så som vi kan mäta upp dessa fenomen.
Ännu roligare som absolut alla duckat för, navigera åt mig på en flygtur, du får då inte använda navigering som bygger på WGS84 och vi ska ändå passera alla punkter du angivit mellan start A och slut E. Du ska även räkna bränsleåtgång och total tid för turen.
För att logga detta kan vi använda GPS eller gyro, du kan köpa in dem så att du litar på att de faktiskt kommer logga vår rörelse over jorden, du får gärna försegla dessa och så öppnar vi dem med kontrollanter från de som vet hur jorden ser ut och de som tror att jorden inte är en sfär.
Du får inte ha mindre bränsle än för 45 minuters flygning och du får inte ha mer bränsle än för 60 minuters flygning när vi når punkt E. Flygturen ska inte vara kortare än 4 timmar och jag vill veta sträckan som vi rört oss också.
Vill också veta fart över marken på varje ben i rutten.
Jag kan söka tillstånd att få göra en sådan här flygning som med stor sannolikhet kommer resultera i en nödlandning.
För att göra det mer spännande så står du för bränslekostnaden och jag för flygplan och pilot.