2023-01-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du är fullt medveten om att det är en större mängd människor som faktiskt vet hur jordens form är än det finns folk som tror att jorden inte är en sfär.
Folk navigerar dagligen efter en sfärisk modell och hittar alltid från punkt till punkt utan att blanda in någon magisk beräkning. Vem som helst, även ni stollar kan testa detta och falsifiera om ni kan vill säga.
Varit ytterst få till inga bevis från er sida sedan tråden startade

den amerikanske programledaren Skull and Bones-medlemmen m.m. William Buckley gjorde tydligen en instruktionsvideo om astronavigering. Lyssna här vad han säger, ganska intressant faktiskt

https://youtu.be/b5dIJsMCd2I?t=55
Citera
2023-01-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om sikten är dålig ser man ju ingenting.

Man under bra förhållanden kan man se långt. Mycket längre än vad som borde vara möjligt som sagt.

Jordklotet som det talas om, är i detta sammanhang faktiskt inte särskilt stort. Så pass litet är det att krökningen borde vara en ganska påtaglig grej i dessa teleobjektivkamerornas tidevarv. Då uppstår pinsamma situationer ibland, som när en fotograf tog en bild av Chicagos skyline som borde varit omöjlig. Då får bortförklaringspatrullen rycka ut...hägring hägring hägring
Vilken bortförklaringspatrull är det som vaknar när vi frågar varför den nedre delen av byggnaderna inte syns?
Vad är det för bortförklaringspatrull som vaknar när vi bevisar att söder är i EN specifik riktning, och att plattjordkartan visar att söder är åt alla möjliga håll.
Vad är det för bortförklaringspatrull som vaknar när vi frågar hur det är möjligt att solen skiner i 17 timmar längst söderut i Argentina, medan den enligt dig och andra FE-are ska vara på motsatt sida av pizzan under större delen av dagen.

Ursäkta misstaget, ni försöker inte ens bortförklara. Försvinner bara och vägrar svara, eller säger att ni inte vet.
Citera
2023-01-22, 20:26
Medlem
Citat:
den amerikanske programledaren Skull and Bones-medlemmen m.m. William Buckley gjorde tydligen en instruktionsvideo om astronavigering. Lyssna här vad han säger, ganska intressant faktiskt

Astronavigering? Förutom att du nu i klassisk plattjordarstil byter tuva så skulle väl inte astronavigering fungera eftersom ni påstår att rymden inte existerar. Men nu pratade vi om navigering på jorden, eller förstod du inte det?

Blev faktiskt nyfiken på hur du menar att detta skulle fungera på en platt jord så som ni tidigare sagt det fungerar. Jag har fått lära mig navigera efter denna metod MEN den är föråldrad och inte på långa vägar så precis som GPS med WGS84.
Men upplys mig hur detta skulle fungera på en platt jord med den modell över solens rörelse, årstider samt dag/natt. Blir som jag ser det genast ett problem då solen enligt er modell vandrar mellan vändkrets och ekvatorn. Betyder inte det att man måste ha olika navigering för olika årstider?

Förutsätter att du själv förstår vad astronavigering är eftersom du själv tar upp det.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-01-22 kl. 20:46.
Citera
2023-01-22, 20:33
Medlem
Citat:
Man under bra förhållanden kan man se långt. Mycket längre än vad som borde vara möjligt som sagt.

Nopp, man ser inte längre än vad man borde, Och det faktum att objekt är delvis dolda under marken (horisonten) talar sitt tydliga språk.

Citat:
Jordklotet som det talas om, är i detta sammanhang faktiskt inte särskilt stort. Så pass litet är det att krökningen borde vara en ganska påtaglig grej i dessa teleobjektivkamerornas tidevarv. Då uppstår pinsamma situationer ibland, som när en fotograf tog en bild av Chicagos skyline som borde varit omöjlig. Då får bortförklaringspatrullen rycka ut...hägring hägring hägring

Ja krökningen är extremt påtaglig. Vi är nog någon miljard som har sett att objekt är dolda under horisonten.
Citera
2023-01-22, 20:39
Medlem
Citat:

Ja det faktum att vi kan navigera och dessutom kan navigera utifrån himlakroppar är ett klockrent bevis för att vi faktiskt har bra koll på hur jorden ser ut.
Citera
2023-01-22, 21:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om sikten är dålig ser man ju ingenting.

Det verkar som du känner till storleken på jordklotet, eftersom du anser att den i sammanhanget inte är särskilt stort.
Vad är då storleken på jordklotet?
Och vad menar du är sammanhanget?
Citera
2023-01-22, 22:43
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=ZPrB3WvnZpE

Är virgin galactic fake eller hur tänker ni?

Borde väl vara svårt med det...
Citera
2023-01-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Astronavigering? Förutom att du nu i klassisk plattjordarstil byter tuva så skulle väl inte astronavigering fungera eftersom ni påstår att rymden inte existerar. Men nu pratade vi om navigering på jorden, eller förstod du inte det?

Blev faktiskt nyfiken på hur du menar att detta skulle fungera på en platt jord så som ni tidigare sagt det fungerar. Jag har fått lära mig navigera efter denna metod MEN den är föråldrad och inte på långa vägar så precis som GPS med WGS84.
Men upplys mig hur detta skulle fungera på en platt jord med den modell över solens rörelse, årstider samt dag/natt. Blir som jag ser det genast ett problem då solen enligt er modell vandrar mellan vändkrets och ekvatorn. Betyder inte det att man måste ha olika navigering för olika årstider?

Förutsätter att du själv förstår vad astronavigering är eftersom du själv tar upp det.

Astronavigering, astronomisk navigering. På engelska: "celestial navigation"

Argumentet dyker ofta upp att "eftersom folk navigerar till sjöss och i luften så måste de veta att jorden är rund". Eller nåt. Ungefär som "jag använder en gymboll för att träna alltså vet jag att gymbollen är en boll".

Nä, jordens form är inte alls någon påtaglig grej för dem som navigerar. Jordenytans krökning är precis lika opåtaglig för personer som flyger flygplan eller åker på båtar som för alla andra. Ingen har någonsin sett den.

Det var min poäng med William Buckley där. Han sa ungefär att när man försöker lära folk om astronomisk navigering genom att förklara VARFÖR det funkar, så blir de bara förvirrade. Så det enda raka är bara att hålla sig till HUR det funkar.
Citera
2023-01-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det verkar som du känner till storleken på jordklotet, eftersom du anser att den i sammanhanget inte är särskilt stort.
Vad är då storleken på jordklotet?
Och vad menar du är sammanhanget?

Talar bara om den storlek som brukar anges på jordklotet. Som vi alla fått lära oss.

Sammanhanget, är alltså att krökningen borde bli rätt så påtaglig ganska snabbt. Om du ligger ner, säger vi, och spanar över ett platt område av nåt slag, så finns den geometriska horisonten endast några kilometer bort. Eller den borde göra det i alla fall. Det är haken.
Citera
2023-01-23, 23:14
Medlem
Citat:
Talar bara om den storlek som brukar anges på jordklotet. Som vi alla fått lära oss.

Sammanhanget, är alltså att krökningen borde bli rätt så påtaglig ganska snabbt. Om du ligger ner, säger vi, och spanar över ett platt område av nåt slag, så finns den geometriska horisonten endast några kilometer bort. Eller den borde göra det i alla fall. Det är haken.

Vad är det för hake du pratar om? Har du aldrig sett att de nedre delarna av t.ex en byggnad är dolda under horisonen? Om du inte sett det själv så innehåller tråden massor med exempel, t.ex nedan där 184 meter av en byggnad är dold under horisonten:
https://flatearthinsanity.blogspot.com/2016/07/toronto-cn-tower-from-olcott-ny.html

Så ja, krökningen är påtaglig. Jag har själv sett effekterna av det massor med gånger.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-01-23 kl. 23:16.
Citera
2023-01-23, 23:27
Medlem
Citat:
Astronavigering, astronomisk navigering. På engelska: "celestial navigation"

Argumentet dyker ofta upp att "eftersom folk navigerar till sjöss och i luften så måste de veta att jorden är rund". Eller nåt. Ungefär som "jag använder en gymboll för att träna alltså vet jag att gymbollen är en boll".

Nä, jordens form är inte alls någon påtaglig grej för dem som navigerar. Jordenytans krökning är precis lika opåtaglig för personer som flyger flygplan eller åker på båtar som för alla andra. Ingen har någonsin sett den.

Det var min poäng med William Buckley där. Han sa ungefär att när man försöker lära folk om astronomisk navigering genom att förklara VARFÖR det funkar, så blir de bara förvirrade. Så det enda raka är bara att hålla sig till HUR det funkar.

Du kan oavsett vad du vill och önskar aldrig få in de avstånd vi känner till på en platt jord. Jo för att navigera måste man veta hur objektet man är på ser ut. Det är en fakta ni aldrig kan komma ifrån, vill du påpeka fel här så vill jag att du visar på vad som inte stämmer samt hur du planerar upp en rutt över jorden där avstånd stämmer och hur väl de kan vara i samma modell som andra sträckor vi känner till.

Du är medveten om att den navigering du nämner inte fungerar på en platt jord så som ni beskriver den med årstider samt natt/dag.
Tror inte du missade att jag själv har utbildning i den form av navigering, använder det lite på skoj för GPS med WGS84 är många gånger mer precis.
Citera
2023-01-24, 00:00
Medlem
Citat:

Matte verkar inte vara något som du använder dig av.
Visuell horisont om du kan pressa ner ögat till 1 cm över havsnivån skulle du bara se cirka 360m. Menar du att personen ligger på land lär denne se betydligt kortare än så eftersom horisonten förmodligen beroende på plats skyms av andra objekt.

Du kan göra ett roligt experiment, ta dig ner till havet och mät upp hur långt du kan se. Mät sedan sträckan du behöver ta dig för att komma till den punkt du bestämde var din horisont.
Tror du dessa sträckor kommer vara samma? Varför blir resultatet det de blir?
Ingen avdrift finns.

Vad får du för resultat, redogör hur du kommer fram till varför det blir just så här.
Kan man sen räkna ut sträckan man måste ta sig utan att själv åka/springa/segla eller vad man nu gör?

Så nu har du lite att jobba med. Orkar du inte ta dig till havet så ta en lasermätare och märk ut en punkt säg 4km bort. Ta dig nu fram till punkten och fundera på sträckan du fick ta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in