2023-03-25, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om vi inte hittar dit känner vi väl inte till det?

Fast nu hittar vi verkligen till samtliga punkter på jorden, vi vet även avstånd till samtliga punkter från en godtycklig punkt.

Så ditt tjafs och trams här håller inte, du får allt förklara vilken punkt vi inte hittar till.
Citera
2023-03-25, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nä det gör jag inte. Men att saker som dras neråt böjs. Bara det.
I den verkliga världen, vilka saker böjs, menar du?
Citera
2023-03-25, 08:29
Medlem
Citat:
Det här borde döda det argumentet.
Vi vet hur lång tid det tar att flyga från Australien till Sydamerika, från Sydamerika till Afrika och från Afrika till Australien. På så sätt vet vi avstånden, eftersom vi vet hur snabbt planen går. Detta är en runda runt jorden söder om ekvatorn, och därmed vet vi ungefär hur lång den rundan är. Kan du få det avståndet att vara korrekt på en platt jord? När vi dessutom vet att det är ljust dygnet runt på Antarktis i december kan jorden inte vara annat än rund. Och det finns flera argument också. Hur är det? Vågar du och Fleuch gå med i den diskussionen?
Citera
2023-03-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om vi inte hittar dit känner vi väl inte till det?

Nu tramsar du bara i ett desperat försök att unvika själva sakfrågan.

Vi vet hur lång ekvatorn är och vi vet hur långt det är från N90 till ekvatorn. Och från detta så vet vi att jorden inte är platt. Och om du utökar resonemanget med alla andra avstånd vi känner till så kommer vi fram till att jorden är en sfär. De kända avstånden är inte förenliga med en platt jord. De är inte heller förenliga med en kubformad eller cylindrisk jord. De är bara förenliga med en sfärisk jord.

De kända avstånden är enkelt uttryckt en mätning av jordens storlek och form.
Citera
2023-03-25, 11:06
Medlem
Citat:
Nä det gör jag inte. Men att saker som dras neråt böjs. Bara det.

Så du har t.ex aldrig gått på ett taskigt golv som sviktar lite när du går på det? Eller sett en planka flexa när du belastar den med en tyngd?

Jag föreslår att du gör ett experiment: Gå och köp en 5 meter lång planka i dimensionen 17x95. Spänn fast ena ändan på på tex ett bord och låt den andra ändan hänga fritt i luften. Därefter kan du kolla in om plankan fortfarande är rak eller om den möjligen har böjts lite av tyndkraften.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser dina inlägg. Du är så otroligt frånkopplad från verkligheten att det är skrämmande, inte ens de mest vardagliga observationerna verkar gå in.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-25 kl. 11:47.
Citera
2023-03-25, 11:24
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ok
Då är det en människa som arrangerad det som Globen e på nåt sätt.
Men vi kan väl båda hålla med om att dom inte använt gravitationen, på nåt sätt i just detta.

Vad spelar det för roll, frågan är om de 1mm långa plåtbitarna bredvid varandra följer globens krökning, inte hur dom håller sig kvar på globens yta. Lägg dem i rad på toppen av globen om det känns bättre, nu ligger dom där och hålls kvar av samma kraft som "håller kvar" plankorna på Bonneville Salt Flats. Varken plankorna eller plåtbitarna "böjs" av någon mätbar kraft, men dom båda följer krökningen på objektet dom ligger på.
Citera
2023-03-25, 12:04
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nä såklart kan dom göra det. Skillnaden är att det är en människa som böjt de plåtbitar du pratar om. Inte gravitationen.

Varför ska dom 1 mm långa (eller dom 0,17 mm långa) plåtbitarna böljas?

Tänk dig dom där helt spikraka 0.17 mm långa plåtbitarna som motsvarar en 20 meter långt objekt mot jorden.
Om du lägger 10.000 sådana plåtbitarna högst upp på Globen i ett led så dom bildar en 1,7 meter lång rad.
Menar du alltså på fullaste allvar det är omöjligt att dessa helt raka plåtbitar inte kan ligga på det visset? Att dom inte tillsammans följer Globens kröning?

Du vet att om du lägger en 20 meter lång planka på Jorden så är det markens olika variationer eoner mycket större än jordens kröning. En liten sten på 5 mm under denna raka planka kommer vara det som avgör att den inte ligger helt 100% plant mot marken.
Senast redigerad av Jazzil 2023-03-25 kl. 12:15.
Citera
2023-03-25, 12:12
Medlem
Finns det fortfarande stollar som tror på detta?
Citera
2023-03-25, 19:31
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Har satt upp random flaggstänger med flaggor av massa flaggstänger över hela Sverige, hitta dom. Använd gravitationen och fasta rutter för att lista ut vart dessa e du.

Nu säger jag ju inte vart dom e eftersom jag vill att du ska hitta utanför "tillåtna" färdvägar.

Jag kan läsa en karta om stället jag e så därför finns inget annat och jorden e rund.

Jag vet verkligen inte varför du är så naiv.

Och om inge mer.
Bara för du har en ritning på din kompis hus så hittar du nog inte det han har gömt. Tänk fan!

Ah, Don Quixote-argumentet, där person A säger att han kan kartlägga rutten mellan två punkter och Don Quixote svara med att påståendet måste vara fel för personen kan inte kartlägga rutten mellan en punkt denne känner till och en punkt denne inte känner till.

På dom där väderkvarnarna! Dom lär inte besegra sig själva!
Citera
2023-03-26, 13:45
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Vad har små metallbitar gemensamt med en lång stång?. Av bly.

Och ja jag förstår hur små plattor kan göra en sfär, har liksom jobbat med exakt det ni pratar om, fast med mosaik. Och gjort pelare, sfärer, vaser osv. Så förklara vad det ska visa?
Jag ser att det kan bli olika former som jag då bestämde.
Globen vart ju inte rund av misstag.

Och jazzil. Självklart kan inte ett sånt här experiment utföras bland dalar och toppar.
Den metod jag noga beskrivit några gånger nu måste självklart tillämpas.
Citera
2023-03-26, 14:02
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Ah, Don Quixote-argumentet, där person A säger att han kan kartlägga rutten mellan två punkter och Don Quixote svara med att påståendet måste vara fel för personen kan inte kartlägga rutten mellan en punkt denne känner till och en punkt denne inte känner till.

På dom där väderkvarnarna! Dom lär inte besegra sig själva!

Jo det var ett dåligt argument kan jag erkänna.
Och har absolut inte nånting med jordens form att göra.
Citera
2023-03-26, 15:46
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Och jazzil. Självklart kan inte ett sånt här experiment utföras bland dalar och toppar.
Den metod jag noga beskrivit några gånger nu måste självklart tillämpas.

Men vad exakt är det ditt ”experiment” handlar om? Vad är det för ”metod” du syftar på?
Du vill lägga massor av 20 meter långa plankor på jorden, dessa plankor kommer följa jordens form på samma sätt som 0,17 mm långa objekt följer Globen.

Så, vad är det du vill få fram? Vad är det ditt experiment ska få fram? Vad är det för frågor som kommer upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in