2013-08-19, 04:29
Bannlyst
Jag gör det främst för att det ser fräschare ut och är mer hygieniskt, för partiklar virvlar upp i badrummet när man spolar - det fungerar att strunta i när man är ovetande, men om man väl vet om det så glömmer man det inte. Sedan har man hört folk tappa tandborstar, telefoner etc., jag har aldrig gjort det hittills men efter vissa utekvällar så är man inte i toppform.

Däremot verkar jag vara relativt ensam om det här i min bekantskapskrets, var jag än går så är de öppna.

Citat:
Ursprungligen postat av penka
Tänk på att om ni är på en allmän toa att det är väldigt mycket bakterier på dörrhandtaget och själva kranen. Så när ni tvättat händerna är det bäst att stänga av kranen med en bit papper och att öppna toadörren med fötterna om man är vig nog nee men med toapapper, annars kan man låta bli att tvätta händerna då det tappar vitsen.

Jag gör likadant, undviker offentliga toaletter i högsta grad men om det skulle vara ett nödfall (no pun intended) så använder jag papper till i princip allt.
Citera
2013-08-19, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrance
Vad är motivet? Skapar ju enbart en jävla massa extrajobb för den nödige när det trycker på ordentligt! Det fyller ju absolut ingen funktion, då du inte sitter på toaletten utan avsikt att tömma dej själv. Dessutom så tycker jag att det känns lite äckligt och obehagligt att behöva lyfta på locket, med vetskapen att det är jävligt orent och bakteriefyllt, vilket leder till onödigt handtvättande och dyra tvålkostnader.
Så, ni stängare där ute, vad FAN är erat jävla problem? Lämna locket öppet tack!

För att när man spolar med locket öppet så sprids bakterierna i en radie på upp till 12 meter. Har du locket stängt så är radien ca 10 cm
"I FUCKING LOVE SCIENCE"
Citera
2013-08-19, 07:22
Medlem
kostymnisses avatar
Jag har locket öppet, dock har jag bara toaletten där och badrummet med badkar och alla hygienprodukter i rummet bredvid. Ingen annan lider av det hela heller.
Det hade nog dock varit viss skillnad om jag haft dasset i samma "rum" som allt det andra. Det fanns en dörr mellan förut men numera är det en vägg istället.
Dock stänger jag det när man väntar gäster etc, det ser mycket trevligare ut.
Citera
2014-03-03, 11:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Dock stänger jag det när man väntar gäster etc, det ser mycket trevligare ut.

Inte bara trevligt, det finns uppenbara skäl till varför man alltid skall stänga toalocket...

http://www.sydsvenskan.se/sverige/to...en-smittobomb/
Citera
2014-03-03, 13:28
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Inte bara trevligt, det finns uppenbara skäl till varför man alltid skall stänga toalocket...

http://www.sydsvenskan.se/sverige/to...en-smittobomb/

Jo tack det har konstaterats i tråden redan. Men vissa är mer nojjiga över bakterierna än andra.
Citera
2014-03-06, 23:22
Medlem
Jag har också alltid undrat vad locket är till för. En del hävdar att det inte är så trevligt att titta ned i vattnet? Låter konstigt, skiter de rakt genom locket då eller hur går det till egentligen. Och vad är det som är så äckligt med vatten? Då tycker jag det är betydligt värre att lämna kvar ett riktigt redigt bromsspår i botten av toaletten och då spelar det absolut ingen roll om man stänger locket eller inte, nästa bajsare lär ofrivilligt få se spåren av föregående skitare.

Jag har svårt att acceptera bajspartikelargumentet också. Tror det far omkring ordentligt med bajspartiklar i luften redan när man släpper en ordentlig fis. Sen så blir folk så jäkla sjuka av att vara överdrivet renliga. Folk på jobbet som lider av bacillskräck är ju sjuka 10 gånger oftare än oss skitgrisar.

Så, jag röstar för att den som använder toaletten ska rengöra bromsspår och stänk efter sig, men om de vill stänga locket eller inte efter sig struntar jag fullkomligt i.
Citera
2014-03-06, 23:28
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Jag har också alltid undrat vad locket är till för. En del hävdar att det inte är så trevligt att titta ned i vattnet? Låter konstigt, skiter de rakt genom locket då eller hur går det till egentligen. Och vad är det som är så äckligt med vatten? Då tycker jag det är betydligt värre att lämna kvar ett riktigt redigt bromsspår i botten av toaletten och då spelar det absolut ingen roll om man stänger locket eller inte, nästa bajsare lär ofrivilligt få se spåren av föregående skitare.

Jag har svårt att acceptera bajspartikelargumentet också. Tror det far omkring ordentligt med bajspartiklar i luften redan när man släpper en ordentlig fis. Sen så blir folk så jäkla sjuka av att vara överdrivet renliga. Folk på jobbet som lider av bacillskräck är ju sjuka 10 gånger oftare än oss skitgrisar.

Så, jag röstar för att den som använder toaletten ska rengöra bromsspår och stänk efter sig, men om de vill stänga locket eller inte efter sig struntar jag fullkomligt i.

Här kan du läsa lite om varför man bör stänga toalettlocket: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/to...mb_3312258.svd

Att du har svårt att acceptera bajspartikelargumentet spelar ingen roll. För det där är ett faktum :-)
Citera
2014-03-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Här kan du läsa lite om varför man bör stänga toalettlocket: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/to...mb_3312258.svd

Att du har svårt att acceptera bajspartikelargumentet spelar ingen roll. För det där är ett faktum :-)

Hur förklarar man då att man som jag (som suttit i bajspartiklar ganska mycket de senaste åren uppenbarligen) inte har en enda sjukdag de senaste 7 åren? Har jag suttit bland ofarliga bajspartiklar måntro? Till råga på allt jobbar jag som lärare och jag tror inte en enda unge på skolan stänger locket efter sig.

Dessutom visar ju alla undersökningar gjorda av tanter med pipetter (som den du länkade) att i stort sett allting överallt har ett tjockt lager av bajspartiklar på sig.

Överdriven renlighet orsakar garanterat fler sjukskrivningar än det motsatta.
Citera
2014-03-07, 00:32
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Hur förklarar man då att man som jag (som suttit i bajspartiklar ganska mycket de senaste åren uppenbarligen) inte har en enda sjukdag de senaste 7 åren? Har jag suttit bland ofarliga bajspartiklar måntro? Till råga på allt jobbar jag som lärare och jag tror inte en enda unge på skolan stänger locket efter sig.

Dessutom visar ju alla undersökningar gjorda av tanter med pipetter (som den du länkade) att i stort sett allting överallt har ett tjockt lager av bajspartiklar på sig.

Överdriven renlighet orsakar garanterat fler sjukskrivningar än det motsatta.

Har inte heller varit sjuk, på över 13 år faktiskt. Men det beror beror på annat än badrumshygien. Om jag berättade varför, så skulle du nog skita ner dig.

När det handlar om toalocket, så är det gemensamma toaletter det handlar om, och inte att du själv har suttit i din egen bajspartikelskit i 7 år. Inga lärare användrer heller elevtoaletter, så jag vet inte varför du nämnde det.

Att överdriven renlighet ger mer känslighet för sjukdomar är däremot ett obestritt faktum, men det är inte vad detta topic handlar om.
Citera
2023-01-21, 21:56
Medlem
Viralas avatar
Funderade här om dagen hur kotymen ser ut kring hur jag som gäst ska bete mig i en annans hem om jag gästar/övernattar. Om den boende verkar föredra öppet lock så lär jag väl ändå göra fel i regeln "ta sedan dit du kommer". Tyckte det var för pinsamt just förra weekend hos en vän och stängde den av vanans makt.
Citera
2023-01-21, 22:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Brukar ta med lock och sits i badet och i lugn ro göra rent det. Gillar mitt lock då det hindrar mina tappade saker att falla ner o vattnet.
Citera
2023-01-22, 11:33
Medlem
Prodelins avatar
Det är bara kvinnor mestadels som envisas med stänga locket, de är så jävla pryda med allt, som du säger fyller den ingen funktion och man blir bara störd tex på jobbet när locket är nere, ok en kvinna varit här tänker man...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in