2023-01-22, 11:43
Medlem
SilentVictorys avatar
Självklart stängs locket. Det hör till allmänt hyfs. Precis som att skåpluckorna stängs efter man tagit ut något.

Bra att sitta på när man borstar tänderna också.
Citera
2023-01-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är bara kvinnor mestadels som envisas med stänga locket, de är så jävla pryda med allt, som du säger fyller den ingen funktion och man blir bara störd tex på jobbet när locket är nere, ok en kvinna varit här tänker man...
Om man spolar med öppet lock kommer det att stänka upp mikropartiklar från det du dumpat i toalettstolen. Om du stänger locket håller sig skiten i toaletten. Ett toalettlock hindrar dessutom råttor från att ta sig in via avloppet.

Så för de som föredrar att inte andas in sin egen avföring eller vill försäkra sig om att det inte kan komma in råttor via avloppet så fyller toalettlocket en funktion. Övriga kan strunta i locket.
Citera
2023-01-28, 16:24
Medlem
Viralas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Brukar ta med lock och sits i badet och i lugn ro göra rent det. Gillar mitt lock då det hindrar mina tappade saker att falla ner o vattnet.

Älskade, älskar detta att du badar med din toasits, vill verkligen tro dig!
Citera
2023-01-29, 08:39
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Det är trådar som denna med både OP och en del av svaren som gör att jag överväger att ifrågasätta Darwin. Vadå evolution? I övrigt har många redan svarat, det känns ganska trevligt att inte få partiklar från toalettstolen på tandborsten när man spolar. Det kan flyga en ganska bra bit.

Om det största problemet du har är att du måste öppna ett toalettlock vilket "slösar tid och känns äckligt" så har du det alldeles, alldeles för bra.
Citera
2023-01-29, 08:51
Medlem
För att försvåra för grannens anakonda som är på rymmen den skall kunna ta sig vidare i min bostad.
Citera
2023-01-29, 09:25
Medlem
Bassplays avatar
När du spolar med locket öppet så flyger det upp vattenstänk och därmed bajs och annat mysigt.

Dessutom stänger jag så jag slipper tappa saker i toaletten, och ser samtidigt till att katterna inte dricker vattnet.

Ser dessutom trevligare ut.

Att lyfta på locket tar 0.5 sekunder, det är det ju värt.
Citera
2023-02-02, 12:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Om man spolar med öppet lock kommer det att stänka upp mikropartiklar från det du dumpat i toalettstolen. Om du stänger locket håller sig skiten i toaletten. Ett toalettlock hindrar dessutom råttor från att ta sig in via avloppet.

Så för de som föredrar att inte andas in sin egen avföring eller vill försäkra sig om att det inte kan komma in råttor via avloppet så fyller toalettlocket en funktion. Övriga kan strunta i locket.

Precis! Har man locket på, så simmar råttan tillbaks ner i avloppet igen.
Och så slipper man en massa sjukfrånvaro på grund av bajspartikelförgiftning.
Citera
2023-02-02, 12:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
I övrigt har många redan svarat, det känns ganska trevligt att inte få partiklar från toalettstolen på tandborsten när man spolar. Det kan flyga en ganska bra bit.

Det är inget du någonsin märker. Det är bara en tvångstanke, och handlar mer om din bacillskräck om något annat.

Den här "bajspartikel"-nojan kan bli ganska jobbig. På flera arbetsplatser jag varit på, så har någon på eget initiativ satt upp informativa lappar på toaletten om just "bajspartiklar".
Citera
2023-02-02, 12:17
Medlem
Man borde tillockmed stänga locket när man spolar
Man kanske borde ha spolknappen utanför toaletten så man åxå kan stänga dörren
Senast redigerad av troligengud 2023-02-02 kl. 12:22.
Citera
2023-02-02, 22:22
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är inget du någonsin märker. Det är bara en tvångstanke, och handlar mer om din bacillskräck om något annat.

Den här "bajspartikel"-nojan kan bli ganska jobbig. På flera arbetsplatser jag varit på, så har någon på eget initiativ satt upp informativa lappar på toaletten om just "bajspartiklar".
Det finns ett antal akademiskt meriterade personer som inte håller med dig.

Colorado University har undersökt spridningen av partiklar: https://www.colorado.edu/today/2022/...when-you-flush

Florida Atlantic University: https://www.sciencealert.com/horrify...-public-toilet (https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0040310)

University of Oklahoma: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4692156/

Som exempel då. Men visst, det är jag som har irrationell bacillskräck. Absolut...
Citera
2023-02-02, 22:32
Medlem
Man stänger igen locket, så det inte syns att man pissat på sitsen för att man glömt att lyfta på den innan!
Citera
2025-07-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
har du ett lock?

om ja, varför har du det för då?

om nej, sluta ljug alla har lock å de sitter ihop med den där ringen man sitter på när man skiter
Har du aldrig monterat ett toalock? De sitter inte alls ihop med ringen. Man kan lätt ta av locket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in