Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Min mor 90 år blev nyss änka och sålde villan och den var slutamorterad, såldes i februari 2022 innan invasionen av Ukraina och hon fick över 8m....mer än vad många lyft i lön under 40 år.

Själv har jag en slutamorterad bostad värderad till 3-4m samt likt min far placerat våra livs besparingar på börsen. Min son har utan att ha ärvt lyckats få ihop över 1m innan 30år

Min far efterlämnade en aktiedepå på över 12m och själv har jag en på över 8m och inga skulder.
Hemligheten är att kunna finansiera ett innehav/tillgångar som ökar mer i värde än räntan.

Inte ens är hög lön är nyckeln till rikedom för att därefter leva ur hand ur mun med hög levnadsstandard utan nyckeln till att få rikedom är att hellre finansiera tillgångar som över tid avkastar mer än räntekostnaden.

Mina efterkommande är säkert nöjda med mina val livet.
OK Boomer

Du är härmed Flashbacks nya kejsare!

Varav denna dödsångest? Du kommer att få ett eget mausoleum. Endera IRL eller på Flashback.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2023-01-20 kl. 16:56.
Citera
2023-01-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Man har flyttat fram nyproduktionen ett år istället. Enligt den informationen jag har fått en av de största byggföretagen i landet.
Det betyder 2024 väntar prisuppgång på bostadsmarknaden.

Det går bra att citera mig.
Ja det är inte omöjligt att priserna börjar gå uppåt 2024. 2023 är nog ett förlorat år, d v s priserna fortsätter nedåt. Tror vi har att se framemot lägre räntor 2024.
Citera
2023-01-20, 17:12
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Man har flyttat fram nyproduktionen ett år istället. Enligt den informationen jag har fått en av de största byggföretagen i landet.

Vart har du fått den infon och hur har du fått den infon?
Citera
2023-01-20, 17:17
Medlem
Citat:

Enligt dig skulle priserna knappt sjunkit alls och redan stå i ATH igen
Citera
2023-01-20, 17:24
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Enligt dig skulle priserna knappt sjunkit alls och redan stå i ATH igen

Vi kommer att ha en försiktig prisuppgång redan i augusti i år och framåt. Men kraftigare uppgång under 2024 när det görs räntesänkning.

Du kan citera mig här med.
Citera
2023-01-20, 17:26
Medlem
Citat:
Vi kommer att ha en försiktig prisuppgång redan i augusti i år och framåt. Men kraftigare uppgång under 2024 när det görs räntesänkning.

Du kan citera mig här med.
Och kriget i Ukraina?
Citera
2023-01-20, 17:27
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Det är inte relevant.

Om du har grävt fram infon ur arslet så är det högst relevant.
Citera
2023-01-20, 17:28
Medlem
Citat:
Om löneutvecklingen hakar på inflationen så borde folk kunna betala mer för bostäder justerat för ränteutvecklingen då prisstegringarna kompenseras med den allmäna löneökningen.

Ökar allmänt lönerna mer än räntorna finns det skäl att tro att även bostadspriserna följer löneutvecklingen på sikt. Jokern är bränsle/energipriser vilket driver på urbaniseringen och efterfrågan på bostäder nära arbetsplatser/kommunikationer.

Diffen mellan stora villor i periferin och brf i urbana områden lär öka relativt med högre bränslepriser. Energipriser på el samt kostnaden för bil o bränsle lär driva utvecklingen. Särskilt om MP får inflytande.

Varför i hela helvete skulle företag höja folks löner bara för att det är inflation? Dessa cigarrökande kapitalister som inte gör annat än att räkna pengar skiter ju fullständigt i dig och mig och det finns alltid någon som kan ersätta oss. Du kommer få dina 2% i lönerevision precis som resten av Sverige.
Citera
2023-01-20, 17:47
Medlem
Citat:
Det är möjligt att min kunskap är förlegad men jag kan bara relatera till min egen generation.
Där har jag kännedom om akademiker med höga inkomster som bott i hyresrätt i innerstan utan egna besparingar och som lever ur hand i mun, visserligen med hög levnadsstandard.

I andra änden har vi folk i vanliga yrken i medelklassen som äger sitt boenden i attraktiva områden som kan frigöra 5-10m om de säljer eller flyttar.

Den andra halvan är de med sossementalitet som nu sitter i en sunkig dyr hyresrätt med bostadsbidrag med låg pension.

Det som fällde avgörandet när det gäller högst värderat dödsbo var inte lön eller utbildning utan att du huruvida ägde ditt boende eller inte.

Hur det blir i framtiden vet ingen...men mina efterkommande lär ju bli nöjda av det jag lämnar efter mig.

Med tanke på priserna du nämner antar jag att du syftas på Stockholm. Hur det kan vara möjligt för en akademiker som fått tag i en hyresrätt i innerstan att inte sparar undan pengar övergår mitt förstånd. Hyran är inte alls hög utan artificiellt låg.

Ett höginkomstpar i Stockholms innerstad får lågt räknat in 75tkr/mån netto tillsammans. En lägenhet med bruksvärdeshyra har högt räknat 15tkr/mån hyra. Paret ska då bränna 60tkr/mån efter att boendet är betalt om de inte ska sparar något. Hur lyckas de med detta?

Om man är så dålig med pengar hjälper det inte att man äger sitt boende, då ökar man bara sin belåningen och bränner pengarna.

Inställningen att det enda sättet att bygga förmögenhet är via stigande bostadspriser är verkligen trångsynt och dåligt för samhället.
Senast redigerad av trickget 2023-01-20 kl. 18:07.
Citera
2023-01-20, 17:52
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Varför i hela helvete skulle företag höja folks löner bara för att det är inflation? Dessa cigarrökande kapitalister som inte gör annat än att räkna pengar skiter ju fullständigt i dig och mig och det finns alltid någon som kan ersätta oss. Du kommer få dina 2% i lönerevision precis som resten av Sverige.
4% eller strejk.
Citera
2023-01-20, 17:55
Medlem
Citat:
4% eller strejk.

Hahahaa massa jävla cucksvennar som ska strejka?

Hur ska de då ha råd med kebabpizza och chipsen till finalen i Let's Dance? Hahah foxxi lägg ner.
Citera
2023-01-20, 18:09
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hahahaa massa jävla cucksvennar som ska strejka?

Hur ska de då ha råd med kebabpizza och chipsen till finalen i Let's Dance? Hahah foxxi lägg ner.

Du har nog inte hängt med i att du får konfliktersättning från facket vid strejk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in