Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-20, 15:23
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om löneutvecklingen hakar på inflationen så borde folk kunna betala mer för bostäder justerat för ränteutvecklingen då prisstegringarna kompenseras med den allmäna löneökningen.

Ökar allmänt lönerna mer än räntorna finns det skäl att tro att även bostadspriserna följer löneutvecklingen på sikt. Jokern är bränsle/energipriser vilket driver på urbaniseringen och efterfrågan på bostäder nära arbetsplatser/kommunikationer.

Diffen mellan stora villor i periferin och brf i urbana områden lär öka relativt med högre bränslepriser. Energipriser på el samt kostnaden för bil o bränsle lär driva utvecklingen. Särskilt om MP får inflytande.

Håller med om vad du säger om energipriserna ökade betydelse. Men hur relevant har löneutvecklingen som helhet egentligen varit som spåkula för bostadspriserna sett över ett par decennier? I slutet av 80-talet kostade en etta i Stockholms innerstad 400.000- 450. 000. Samtidigt tjänade en högskoleutbildad museianställd (jag har inte siffror från något annat, tyvärr, hittade lite gamla familjepapper där detta framgick) 14.000 kr. Samma lgh kostar idag ca 3 miljoner men den museianställde tjänar enligt en snabb googling kanske 32 -35 000.
Vad folk kan/vill betala har väl hittills styrts mest av hur bankerna har förändrat sin syn på vem som är betrodd att låna?

Så kanske bör vi komplettera våra spaningar med förändringar i bankernas sätt att jobba om vi ska kunna få träffsäkra prognoser?
Citera
2023-01-20, 15:34
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Du har en passande avatar för du är mentalt ute och cyklar i rymden. Vilken drömgalax lever du i? Det är redan masstrejker i Frankrike och Storbritannien utan någon som helst framgång. Bara det att du skriver att det är en möjlighet att lönerna i Sverige följer med inflationen stinker desperat bolånetorsk. För svenskar är ju bättre än fransmän och britter på att strejka och protestera

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/100-000-sjukskoterskor-strejkar-i-storbritannien

https://www.dagensps.se/varlden/idag-strejkar-hela-frankrike-stora-el-storningar/

I min generation sitter man ofta med en färdigbetald bostad med låga boendekostnader med en bostad som betingar ett högt värde.
De som av ideologiska skäl vägrat göra denna uppoffring i min generation sitter nu som fattigpensionärer i miljonprogram med hög hyra visserligen med bostadsbidrag men utan guldkant på tillvaron.

Över tiden är ett boende i en hyresrätt den absolut dyraste boendeformen över en livstid.
Därav den skadeglädje som finns när bostadsmarknaden utsätts för press och en del åker illa ut.

Det lär finnas en del som hakat på de sista 5 åren som är överbelånade som lär åka illa ut men för oss äldre som amorterat är det inget. I min generation är man antingen en fattigpensionär i en hyresrätt boende i ett miljonprogram eller boende i en färdig amorterat boende värt flera miljoner med låg boendekostnad. Åtminstone om du bor i en storstad.

De flesta av oss överlevde kraschen 91-93 även om en del fick skulder för livet och tvingades att flytta.
Främst de som hakat på strax innan kraschen.
Citera
2023-01-20, 15:53
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, priserna behöver stiga en del för att det skall gå runt med nyproduktion.
(De i tråden som tror något annat bör ju lämpligen starta ett företag och sätta igång att nyproducera och sälja. Konkurrensen kommer inte vara stor).

Dock ser jag att en del byggvaror faller i pris. En konsekvens av fallande råvarupriser.
Men stigande lönekostnader lär halta de prisfallen.
Här måste jag hålla med dig faktiskt. Befintliga bostäder har helt klart ett golv som är kostnaden för nyproduktion minus slitage och renoveringsbehov och ofta ett tillägg för geografisk plats eftersom de bästa ställena är redan bebyggda.
(Om inte villan ligger i nån miserabel avfolkningsbygd då)

Enda sättet det skulle tokrasa under det är om folk börjar flytta hem till mamma i stor skala pga ekonomiska problem eller helt enkelt lämna landet.
Citera
2023-01-20, 15:55
Medlem
Citat:
I min generation sitter man ofta med en färdigbetald bostad med låga boendekostnader med en bostad som betingar ett högt värde.
De som av ideologiska skäl vägrat göra denna uppoffring i min generation sitter nu som fattigpensionärer i miljonprogram med hög hyra visserligen med bostadsbidrag men utan guldkant på tillvaron.

Över tiden är ett boende i en hyresrätt den absolut dyraste boendeformen över en livstid.
Därav den skadeglädje som finns när bostadsmarknaden utsätts för press och en del åker illa ut.

Det lär finnas en del som hakat på de sista 5 åren som är överbelånade som lär åka illa ut men för oss äldre som amorterat är det inget. I min generation är man antingen en fattigpensionär i en hyresrätt boende i ett miljonprogram eller boende i en färdig amorterat boende värt flera miljoner med låg boendekostnad. Åtminstone om du bor i en storstad.

De flesta av oss överlevde kraschen 91-93 även om en del fick skulder för livet och tvingades att flytta.
Främst de som hakat på strax innan kraschen.

Okej, boomer. Om du så gärna vill bli ihopklumpad generationsmässigt så kan det ordnas. Inte ofta man ser ett så binärt tänkande som du ger uttryck för. Allt är inte ettor eller nollor irl (i det riktiga livet). Endera så är man rik eller så är man fattig. Är man fattig så bor man i ett miljonprogram

Era kunskaper är tyvärr förlegade i den nya verklighet vi lever i. En hel del av er har visserligen som du säger bott sig till några miljoner. Det är dock svårt att tycka synd om er sen när ni blir avlurade rubbet av en currydoftande indier på ett callcenter i Calcutta.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2023-01-20 kl. 16:00.
Citera
2023-01-20, 15:55
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Håller med om vad du säger om energipriserna ökade betydelse. Men hur relevant har löneutvecklingen som helhet egentligen varit som spåkula för bostadspriserna sett över ett par decennier? I slutet av 80-talet kostade en etta i Stockholms innerstad 400.000- 450. 000. Samtidigt tjänade en högskoleutbildad museianställd (jag har inte siffror från något annat, tyvärr, hittade lite gamla familjepapper där detta framgick) 14.000 kr. Samma lgh kostar idag ca 3 miljoner men den museianställde tjänar enligt en snabb googling kanske 32 -35 000.
Vad folk kan/vill betala har väl hittills styrts mest av hur bankerna har förändrat sin syn på vem som är betrodd att låna?

Så kanske bör vi komplettera våra spaningar med förändringar i bankernas sätt att jobba om vi ska kunna få träffsäkra prognoser?

En stor del av prisökningarna (bostäder)är relaterad med den fallande räntan. Vi har nu en generation som inte har en aning om vad detta innebär, då räntorna fallit över 30 år.

Det mest elementära alla får lära sig i en grundkurs i ekonomi är att fallande räntor innebär ökade tillgångsvärden då dessa blir billigare att finansiera. Blir räntan högre så blir det dyrare att finansiera så faller tillgångsvärden...Det är ofta kortsiktigt men över tid korrelerar bostadspriserna främst med löneutvecklingen. Dessa 30 år med låg ränta är ju främst ett resultat av att dämpa IT-kraschen i USA runt milleniumskiftet och finanskraschen 2008.

Om FED inte sänkt räntan hade vi haft konkurser massarbetslöshet och social oro likt 30-talet.
Därför gjorde man tvärtom mot 30-talet o sänkte räntan...På 30-talet var räntan hög och det var brist på kapital som då drev upp räntan...vilket ledde till än mer efterfrågan på krediter och ännu mer konkurser o social nöd. Särskilt i Tyskland.....
Citera
2023-01-20, 16:11
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Okej, boomer. Om du så gärna vill bli ihopklumpad generationsmässigt så kan det ordnas. Inte ofta man ser ett så binärt tänkande som du ger uttryck för. Allt är inte ettor eller nollor irl (i den riktiga världen). Endera så är man rik eller så är man fattig. Är man fattig så bor man i ett miljonprogram

Era kunskaper är tyvärr förlegade i den nya verklighet vi lever i. En hel del av er har visserligen som du säger bott sig till några miljoner. Det är dock svårt att tycka synd om er sen när ni blir avlurade rubbet av en currydoftande indier på ett callcenter i Calcutta.

Det är möjligt att min kunskap är förlegad men jag kan bara relatera till min egen generation.
Där har jag kännedom om akademiker med höga inkomster som bott i hyresrätt i innerstan utan egna besparingar och som lever ur hand i mun, visserligen med hög levnadsstandard.

I andra änden har vi folk i vanliga yrken i medelklassen som äger sitt boenden i attraktiva områden som kan frigöra 5-10m om de säljer eller flyttar.

Den andra halvan är de med sossementalitet som nu sitter i en sunkig dyr hyresrätt med bostadsbidrag med låg pension.

Det som fällde avgörandet när det gäller högst värderat dödsbo var inte lön eller utbildning utan att du huruvida ägde ditt boende eller inte.

Hur det blir i framtiden vet ingen...men mina efterkommande lär ju bli nöjda av det jag lämnar efter mig.
Citera
2023-01-20, 16:14
Medlem
Citat:
https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2022-02-08-allt-fler-far-avslag-pa-sin-skuldsaneringsansokan

Det kan inte bli mer on-topic än det här!
Nu skriver du en massa självklarheter. Givetvis blir inte alla beviljade skuldsanering. Personlig kurs är något annat, då stryks inga skulder utan de växer med rättegångskostnaderna.
Citera
2023-01-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, priserna behöver stiga en del för att det skall gå runt med nyproduktion.
(De i tråden som tror något annat bör ju lämpligen starta ett företag och sätta igång att nyproducera och sälja. Konkurrensen kommer inte vara stor).

Dock ser jag att en del byggvaror faller i pris. En konsekvens av fallande råvarupriser.
Men stigande lönekostnader lär halta de prisfallen.
Varav många projekt har lagts i malpåse tills bättre tider (=lönsamhet). Varav varslen nu haglar in och letar sig vidare upp i näringskedjan. Artoteket / Prefab industri / betongare / Snickare / Målare etc. Räknar med accelerande varsel i byggsvängen.
Citera
2023-01-20, 16:23
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Varav många projekt har lagts i malpåse tills bättre tider (=lönsamhet). Varav varslen nu haglar in och letar sig vidare upp i näringskedjan. Artoteket / Prefab industri / betongare / Snickare / Målare etc. Räknar med accelerande varsel i byggsvängen.
Man har flyttat fram nyproduktionen ett år istället. Enligt den informationen jag har fått en av de största byggföretagen i landet.
Det betyder 2024 väntar prisuppgång på bostadsmarknaden.

Det går bra att citera mig.
Citera
2023-01-20, 16:31
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Om löneutvecklingen hakar på inflationen så borde folk kunna betala mer för bostäder justerat för ränteutvecklingen då prisstegringarna kompenseras med den allmäna löneökningen.

Ökar allmänt lönerna mer än räntorna finns det skäl att tro att även bostadspriserna följer löneutvecklingen på sikt. Jokern är bränsle/energipriser vilket driver på urbaniseringen och efterfrågan på bostäder nära arbetsplatser/kommunikationer.

Diffen mellan stora villor i periferin och brf i urbana områden lär öka relativt med högre bränslepriser. Energipriser på el samt kostnaden för bil o bränsle lär driva utvecklingen. Särskilt om MP får inflytande.

Energikostnader kommer såklart bli en väsentlig faktor för bostadsköp. Måste man ha bil, hur energieffektivt är huset, finns fjärrvärme mm. De tidigare så populära putsade vita kyrkorna blir mindre eftertraktade. Där håller jag med dig.

Men ökar lönerna mer än räntorna säger absolut inget om bostadspriserna.
Vad som spelar roll är vad du har kvar att leva på när boendekostnader är betalda.Och bankernas riskvillighet
Dessutom om lönerna ökar för mkt ökar inflationen och därigenom räntan.
Citera
2023-01-20, 16:33
Medlem
Rektangels avatar
Min mor 90 år blev nyss änka och sålde villan och den var slutamorterad, såldes i februari 2022 innan invasionen av Ukraina och hon fick över 8m....mer än vad många lyft i lön under 40 år.

Själv har jag en slutamorterad bostad värderad till 3-4m samt likt min far placerat våra livs besparingar på börsen. Min son har utan att ha ärvt lyckats få ihop över 1m innan 30år

Min far efterlämnade en aktiedepå på över 12m och själv har jag en på över 8m och inga skulder.
Hemligheten är att kunna finansiera ett innehav/tillgångar som ökar mer i värde än räntan.

Inte ens är hög lön är nyckeln till rikedom för att därefter leva ur hand ur mun med hög levnadsstandard utan nyckeln till att få rikedom är att hellre finansiera tillgångar som över tid avkastar mer än räntekostnaden.

Mina efterkommande är säkert nöjda med mina val livet.
Citera
2023-01-20, 16:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Energikostnader kommer såklart bli en väsentlig faktor för bostadsköp. Måste man ha bil, hur energieffektivt är huset, finns fjärrvärme mm. De tidigare så populära putsade vita kyrkorna blir mindre eftertraktade. Där håller jag med dig.

Men ökar lönerna mer än räntorna säger absolut inget om bostadspriserna.
Vad som spelar roll är vad du har kvar att leva på när boendekostnader är betalda.Och bankernas riskvillighet
Dessutom om lönerna ökar för mkt ökar inflationen och därigenom räntan.

Instämmer men troligen lär de höga energipriserna falla till normala nivåer och då lär med normal ränta löneutvecklingen och bostadspriserna löpa parallellt Den tid vi nu haft med så låga räntor har ju varit helt exceptionellt historiskt.

Ökar lönerna kan folk betala mer och så var det på 70-talet...sen drog folk in framtida vinster in i kalkylen och bostäderna ökade mer i värde än vad som motiverades av löneutvecklingen.

Räntan nominellt var hög 8-15 % (avdragsgill) men under både inflation o löneutvecklingen så det var en bra affär att köpa en bostad. Priserna skenade o allt kraschade 91-93.... Därefter började vi om igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in