Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Gissa vad som hände med temperaturen när vattenångan hamnade i atmosfären:

Immediately after the eruption, water vapour radiative cooling dominated the local stratospheric heating/cooling rates
Det stämmer att både CO2 och H2O kan ha en avkylande effekt i stratosfären. Det beror på den temperaturinversion som finns där pga att ozon absorberar en massa UV-ljus från solen och lokalt värmer den. Resultatet blir att växthusgaser på den höjder strålar ut mer energi mot rymden än de absorberar underifrån.

Citat:
Ser ni nu? Det jag har sagt stämmer i stort och smått. Termodynamikens teorier håller, de har prediktiv förmåga. Vattenånga är inte en växthusgas, den kyler. Detsamma gäller koldioxid.
Bor du i stratosfären? I så fall har du rätt.

Sen tror jag du missat "we quantify the net radiative impact across the two species using offline radiative transfer modelling." De har alltså använt exakt samma typer av modeller som beskriver växthuseffekten. Om du inte tror på den kan du rimligen heller inte tro på dessa resultat.
Citera
2023-01-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är ju det jag precis skrev. Du ser inte skillnd på Nostradamus påståenden och vetenskapligt framlagda risker. Det blir inte tydligare än så här.

Precis som Nostradamus så tror du att du har grund för påståendet att jorden kommer gå under. Trots att ingenting i verkligheten pekar på det förutom klimatmodeller som alltid har fel i sina prediktioner.

Precis som Nostradamus så tror du att jorden kommer gå under trots att verkligheten inte visar ett enda spår av det. Planeten är grönare än någonsin, skördarna har ökat kontinuerligt, svält har minskat kontinuerligt, det har aldrig dött så få människor av klimatrelaterade orsaker som nu. Det enda som säger att jorden kommer gå under är klimatmodellerna, och de har inte haft rätt en enda gång.

Så, det du kallar ”vetenskapligt framlagda risker” har ingen prediktiv förmåga, precis som Nostradamus fantasier.

Du är alltså exakt lika ovetenskaplig som Nostradamus. Sannolikheten för att du har rätt är 0.
Citera
2023-01-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det stämmer att både CO2 och H2O kan ha en avkylande effekt i stratosfären. Det beror på den temperaturinversion som finns där pga att ozon absorberar en massa UV-ljus från solen och lokalt värmer den. Resultatet blir att växthusgaser på den höjder strålar ut mer energi mot rymden än de absorberar underifrån.

Fortfarande så måste du bevisa att vattenånga och koldioxid har en uppvärmnande effekt. Jag har frågat många gånger efter det. Var har du bevisen? Var är experimenten? Var är observationerna från verkligheten? Var är mätdata?

Citat:
Sen tror jag du missat "we quantify the net radiative impact across the two species using offline radiative transfer modelling." De har alltså använt exakt samma typer av modeller som beskriver växthuseffekten. Om du inte tror på den kan du rimligen heller inte tro på dessa resultat.

Nej, det bekräftar vad termodynamiken säger, att vatten som förångas kyler både vattenyta och luft. Modellen visar korrekt avkylning.

De skriver sedan:

However, after two weeks, due to dispersion/dilution, water vapour heating started to dominate the top-of-the-atmosphere radiative forcing, leading to a net warming of the climate system.

Och här blir det galet. Man kan inte få motsatt effekt av en substans genom att spä ut den, eller sprida ut den. Det är ju för fan som homeopati.

Vi har länge byggt simpla luftkylare på den principen, evaporativ kylning kallas det. Ingen har någonsin visat att vatten, evaporation av vatten eller vattenånga har en värmande nettoeffekt. När vatten absorberar värme förångas så kyls alltid systemet. Du kan lätt testa detta med en kalldusch, eller spruta en vattendimma i rummet du befinner dig i. Vatten kyler, det är så effektivt att vi kyler allt från processorer till kärnkraftsreaktorer med det. Effekten av vatten på en värmekälla är sänkt temperatur hos värmekällan. Jordytan är atmosfärens värmekälla. Vatten i alla dess former kyler jordytan.

Du måste tänka lite logiskt. Vad händer när vattenånga ligger kvar i atmosfären en längre tid? Den hindrar solljus från att nå ytan. Vad blir resultatet av mindre solljus till ytan? Uppvärmning eller nedkylning?
Senast redigerad av MachDiamonds 2023-01-19 kl. 12:24.
Citera
2023-01-19, 12:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Precis som Nostradamus så tror du att du har grund för påståendet att jorden kommer gå under. Trots att ingenting i verkligheten pekar på det förutom klimatmodeller som alltid har fel i sina prediktioner.

Precis som Nostradamus så tror du att jorden kommer gå under trots att verkligheten inte visar ett enda spår av det. Planeten är grönare än någonsin, skördarna har ökat kontinuerligt, svält har minskat kontinuerligt, det har aldrig dött så få människor av klimatrelaterade orsaker som nu. Det enda som säger att jorden kommer gå under är klimatmodellerna, och de har inte haft rätt en enda gång.

Så, det du kallar ”vetenskapligt framlagda risker” har ingen prediktiv förmåga, precis som Nostradamus fantasier.

Du är alltså exakt lika ovetenskaplig som Nostradamus. Sannolikheten för att du har rätt är 0.
Du glömmer något viktigt här. Det du skriver har bara relevans för vetenskapsförnekare. Som då och då ändå lyckas länka till vetenskapliga tidskrifter som nature.

Men bara när de tror att de stödjer deras slutsatser härledda från deras Nostradamusepistemologi. Som de ser som ekvivalent med vetenskapliga forskningslägen.
Citat:

https://www.nature.com/articles/s43247-022-00618-z

Nästan alltid genom okunskap och ful/feltolkningar förstås.

Jag har en geniun fråga. Är det vetenskap som du finner otillförlitlig eller är det Nostradamus som du finner tillförlitlig?

Du behöver inte alls motivera ditt svar här eftersom det för oss in i ett ämne inom filosofin, epistemologi och vetenskapsteori och dit vill jag inte göra dig sällskap.

Och inser du själv att din bild av läget är oförenlig med den vetenskap som du jämför som ekvivalent med Nostradamus?

Tycker du att det är svårt att erkänna att du förnekar vetenskap? Att du inte finner något värde i vetenskap? Eller är det värde i Nostradamus du ser?
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-19 kl. 12:22.
Citera
2023-01-19, 12:28
Medlem
Citat:
Du glömmer något viktigt här. Det du skriver har bara relevans för vetenskapsförnekare. Som då och då ändå lyckas länka till vetenskapliga tidskrifter som nature.

Men bara när de tror att de stödjer deras slutsatser härledda från deras Nostradamusepistemologi. Som de ser som ekvivalent med vetenskapliga forskningslägen.

Nästan alltid genom okunskap och ful/feltolkningar förstås.

Jag har en geniun fråga. Är det vetenskap som du finner otillförlitlig eller är det Nostradamus som du finner tillförlitlig?

Nä du gubben. Det är du som säger att världen kommer gå under. Det är du som har gemensam grund med Nostradamus.

Jag pratar termodynamik, du pratar domedagsprofetior.

Citat:
Du behöver inte alls motivera ditt svar här eftersom det för oss in i ett ämne inom filosofin, epistemologi och vetenskapsteori och dit vill jag inte göra dig sällskap.

Berätta mer om när världen ska gå under herr domedagsprofet.

Citat:
Och inser du själv att din bild av läget är oförenlig med den vetenskap som du jämför som ekvivalent med Nostradamus?

När skulle världen gå under sa du? Är ditt datum samma som Nostradamus?

Citat:
Tycker du att det är svårt att erkänna att du förnekar vetenskap? Att du inte finner något värde i vetenskap? Eller är det värde i Nostradamus du ser?

Kan du berätta vilket datum världen kommer gå under herr domedagsprofet?

Vad säger dina klimatprofeter?
Senast redigerad av MachDiamonds 2023-01-19 kl. 12:30.
Citera
2023-01-19, 12:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och vore den låg skulle vi sett en långsammare. Det är därför vi har ett bästa estimat som är rimligt att utgå ifrån. Med tanke på att planeten som vi känner den står på spel är det också rimligt att väga in i en riskanalys.
Som du vet har data justerats i efterhand så att temperaturökningen som visas är snabbare än vad mätdata visar.

Citat:
Det handlar om vetenskapligt framlagda risker. Inte vad domedagssekter eller Nostradamus påstått.

Även om du uppenbarligen har svårt att se skillnaden.
Domedagsprofeter utgår från sin syn på vetenskapen. Precis som du.
Citera
2023-01-19, 12:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som du vet har data justerats i efterhand så att temperaturökningen som visas är snabbare än vad mätdata visar.

Tvärtom är trenden lägre efter att data justerats.
Citat:

Domedagsprofeter utgår från sin syn på vetenskapen. Precis som du.
Jag kallar mig dock inte domedagsprofet. Det är en vanlig taktik av vetenskapsförnekare och de som förnekar vetenskapligt framlagda risker att förlöjliga vetenskapligt forskningsläge med ord som oftast religion, men också sekt eller för den delen Nostradamus.
Citera
2023-01-19, 12:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nä du gubben. Det är du som säger att världen kommer gå under. Det är du som har gemensam grund med Nostradamus.

Jag skrev:
Citat:

Med tanke på att planeten som vi känner den står på spel är det också rimligt att väga in i en riskanalys.

Citat:

Jag skrev att vetenskapen frsnlsgs
Jag pratar termodynamik, du pratar domedagsprofetior.

Berätta mer om när världen ska gå under herr domedagsprofet.

När skulle världen gå under sa du? Är ditt datum samma som Nostradamus?

Kan du berätta vilket datum världen kommer gå under herr domedagsprofet?

Vad säger dina klimatprofeter?
Nej, du tog upp [domedags]sekter varpå jag tog upp att riskerna är vetenskapligt belagda och inte något Nostradamus kommit med.

Varpå du började argumentera för att dessa var ekvivalent. Läs vad du skrivit.

Du kan ingenting om termodynamik.

Här är din senaste blunder
Citat:

De skriver sedan:

However, after two weeks, due to dispersion/dilution, water vapour heating started to dominate the top-of-the-atmosphere radiative forcing, leading to a net warming of the climate system.

Och här blir det galet. Man kan inte få motsatt effekt av en substans genom att spä ut den, eller sprida ut den. Det är ju för fan som homeopati.

Trots att Xenonen redan förklarat detta.
Citat:
Resultatet blir att växthusgaser på den höjder strålar ut mer energi mot rymden än de absorberar underifrån.
Exakt detta är vad "cooling" innebär. Det omvända innebär "warming".

Men det går ju inte att lära dig något. Du spyr ur dig skit som svar istället för att vara tacksam och glad för att du lärt dig något nytt.

Och ja, en växthuseffektdriven uppvärmning leder till att stratosfären kyls med fallande temperatur. Detta har observerats och är ytterligare en pusselbit i det stora evidenspusslet.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-19 kl. 13:02.
Citera
2023-01-19, 13:02
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ser ni nu? Det jag har sagt stämmer i stort och smått. Termodynamikens teorier håller, de har prediktiv förmåga. Vattenånga är inte en växthusgas, den kyler. Detsamma gäller koldioxid.

Alla klimatalarmister verkar ha glömt något så simpelt som hur svett fungerar...
I deras värld har dom dragit slutsatsen att det är svetten som gjort kroppen varm.

Jävla clownvärld.
Citera
2023-01-19, 13:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tvärtom är trenden lägre efter att data justerats..
Ja, trenden sedan 1930 blir lägre men ökningstakten sedan 1940 blir högre med justerad data. Rådata ger mindre korrelation med CO2.
https://climate.nasa.gov/ask-nasa-climate/3071/the-raw-truth-on-global-temperature-records/

Citat:
Jag kallar mig dock inte domedagsprofet. Det är en vanlig taktik av vetenskapsförnekare och de som förnekar vetenskapligt framlagda risker att förlöjliga vetenskapligt forskningsläge med ord som oftast religion, men också sekt eller för den delen Nostradamus.
Tror du att dina dåtida gelikar kallade sig själva domedagsprofeter eller tror du att de ansåg sig ha rätt?
Citera
2023-01-19, 13:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Alla klimatalarmister verkar ha glömt något så simpelt som hur svett fungerar...
I deras värld har dom dragit slutsatsen att det är svetten som gjort kroppen varm.

Jävla clownvärld.
Svett är inte vattenånga. Den enda rimliga fasövergången av vattenånga i stratosfären är kondensation, vilket är en exoterm process.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-19 kl. 13:13.
Citera
2023-01-19, 13:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, trenden sedan 1930 blir lägre men ökningstakten sedan 1940 blir högre med justerad data. Rådata ger mindre korrelation med CO2.
https://climate.nasa.gov/ask-nasa-climate/3071/the-raw-truth-on-global-temperature-records/

Genom att körsbärsplocka intervall kan man givetvis komma fram till vad man vill.
Citat:

Tror du att dina dåtida gelikar kallade sig själva domedagsprofeter eller tror du att de ansåg sig ha rätt?
Vad har det för relevans? De som trodde på dem kallade dem profeter. Därför är frågan till MCD så intressant när han likställer vetenskap med Nostradamus.

Är det Nostradamus som är pålitlig som vetenskap? Eller är det vetenskap som är opålitligt som Nostradamus, enligt MCD?
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-19 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in